شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۵
کد مطلب: 62373
۲
چرا یادگیری مهارت کوچینگ مهم است؟

کوچینگ چیست و سرفصل های آموزشی آن کدامست ؟

در دوره‌های کوچینگ به شما صلاحیت‌ها و اصول اخلاقی کوچینگ آموزش داده می‌شود
کوچینگ چیست و سرفصل های  آموزشی آن کدامست ؟
کوچینگ چیست و سرفصل های دوره کوچینگ چه چیزهایی است؟ کوچینگ فرایندی گفتگو محور است که در آن تمام پتانسیل‌های مراجعه‌کننده کشف شده و با ایجاد مسئولیت پذیری در مراجع باعث یادگیری و تغییر رفتاری او خواهد شد. یک کوچ با پرسیدن سوالات درست به شما کمک می‌کند تا جواب مناسب خودتان را پیدا کنید.

اگر شما هم گاهی احساس می‌کنید در موقعیتی گیر کرده‌اید، بهتر است از زاویه دیگری به مساله نگاه کنید. اگر زمان‌هایی را به یاد می‌آورید که علی رغم تلاش فراوان به چیزی که می‌خواهید، نرسیده‌اید و انگار روی تردمیل راه رفته‌اید، نیاز است از زاویه دیگری به مسئله‌تان نگاه کنید تا جواب را پیدا کنید. مساله شما منحصر به فرد است؛ بنابراین جواب مسئله‌تان هم منحصر به فرد است.

اگر مساله درون شماست، پاسخ آن هم درون شما وجود دارد؛ اما گاهی صداهای درون سرتان به قدری زیاد و بلند میشود که نمی توانید جواب درست را پیدا کنید. در این مواقع کوچینگ (coaching) و استفاده از یک کوچ به شما کمک می‌کند. کوچینگ یا مربیگری یکی از واژه‌هایی است که این روزها بیشتر با آن برخورد می‌کنیم. اما کوچینگ چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

کوچینگ چیست و کوچ کیست؟
کوچینگ فرایندی گفتگو محور است که در آن تمام پتانسیل‌های مراجعه‌کننده کشف شده و با ایجاد مسئولیت پذیری در مراجع باعث یادگیری و تغییر رفتاری او خواهد شد. یک کوچ با پرسیدن سوالات درست به شما کمک می‌کند تا جواب مناسب خودتان را پیدا کنید. کافیست از شخصی کاربلد کمک بگیرید که بداند نور چراغ قوه را به کدام سمت بتاباند تا شما جواب مسئله‌تان را پیدا کنید. این همان کاری است که یک کوچ انجام می‌دهد.

دوره کوچینگ چیست؟
یکی از دروغ‌هایی که ممکن است در فضای کوچینگ شنیده شود، این است که کوچینگ نیاز به آموزش ندارد؛ در حالی که یادگیری و یادگیرنده بودن یکی از ویژگی های یک کوچ موثر است. علاوه بر این، تمام مهارت‌های کوچینگ نیاز به آموزش و تمرین دارد تا به شایستگی تبدیل شود. در دوره‌ کوچینگ افراد یاد می‌گیرند که چگونه موثر باشند. از آنجایی که با انسان سر و کار داریم، برقراری ارتباط موثر و حفظ آن یکی از اصلی‌ترین مهارت‌هایی است که یک کوچ باید به آن مسلط باشد. غالباً دوره‌های کوچینگ تمرین محور هستند؛ زیرا اعتقاد کلیدی در کوچینگ این است که دانش باید با تمرین به مهارت تبدیل شود و سپس با استفاده مدام از مهارت ها و کسب تجربه به شایستگی رسید.
چرا یادگیری مهارت کوچینگ مهم است؟
یادگیری کوچینگ به شما کمک میکند از افراد به روشی هدفمند حمایت کنید. فرقی نمی کند شما مدیر مجموعه ای هستید و به دنبال ارتقای عملکرد کارکنانتان یا والد هستید و خواهان موفقیت فرزندتان؛ اولین دستاورد کوچینگ برای شما شما تغییر خودتان خواهد بود؛ تغییر خودتان از آنچه الان هستید، به خلق منِ بهتر. اما بهتر است بدانید کوچینگ گرایش‌های مختلفی دارد. هرچند پایه و اساس تمام این گرایش ها یکی است، مهم است که فرد متناسب با جایگاه خود گرایشی را یاد بگیرد که برایش کارایی بیشتری دارد؛ مثلا یادگیری بیزینس کوچینگ برای مدیران کسب و کار دستاوردهای زیادی خواهد داشت. همچنین والدین با یادگیری کوچینگ کودکان در تربیت فرزندانشان موفق تر خواهند شد. همچنین یادگیری کوچینگ نوجوان یکی از مهم ترین ضروریات برای معلمان و مربیان مدارس است.
سرفصل های دوره کوچینگ
در دوره‌های کوچینگ به شما صلاحیت‌ها و اصول اخلاقی کوچینگ آموزش داده می‌شود و شما باید متعهد شوید که به تمامی صلاحیت‌ها و اصول اخلاقی پایبند باشید. در حال حاضر فدراسیون جهانی کوچینگ (آی سی اف) هشت صلاحیت را برای مربیگی تعریف است که کوتاه هرکدام را توضیح می‌دهیم.

1. درک و بکارگیری اصول اخلاقی
اصول اخلاقی مانند خط‌کش و فانوس راه عمل می‌کند و تمام کوچ‌ها باید به عمل به آن ها متعهد شوند. این اصول بر پایه چند ارزش اصلی نوشته و تدوین شده است.
2. مایندست یا طرز فکر کوچینگ
طرز فکر یک کوچ، باز، کنجکاوانه ، انعطاف پذیر و مراجع محور است. کوچ مراجعین را به مسئولیت پذیری دعوت و آنها را همراهی می‌کند تا درنهایت یادگیری اتفاق بیفتد و تغییر نسبتا پایداری در رفتار شخص پیدا شود. نیاز است کوچ روی طرز فکر خود کار کند تا مایند ست کوچینگی‌اش را بسازد تا بتواند مراجع را بدون قضاوت همراهی کند.
3. تنظیم و حفظ توافق نامه
یکی از مهم‌ترین بخش‌های کوچینگ تنظیم قرارداد و توافقنامه است. از آنجایی که این فرایند همآفرینانه است تنظیم قرارداد هم با توافق دو طرف صورت می‌گیرد. در توافقنامه‌ها وظایف و مسئولیت هر کدام از طرفین به صورت شفاف قید خواهد شد و طریقه همراهی، مدت قرارداد، مبلغ قرارداد و نحوه برگزاری جلسات ذکر می‌شود.
4. ایجاد و توسعه امنیت
کوچ با مراجع برای ایجاد محیطی امن و حمایتی که به او امکان به نمایش گذاشتنِ خودِ واقعی‌اش را می‌دهد، مشارکت و رابطه را با رعایت احترام و اعتماد متقابل حفظ می‌کند. از آنجایی که با انسان سر و کار داریم ساخت رابطه‌ای که مراجع در آن احساس امنیت و آزادی داشته باشد، بسیار مهم است؛ بنابراین کوچ‌ها مراجعین خود را فارغ از جنسیت، قومیت، سن و تحصیلات، صرفا به چشم یک انسان می بینند و حمایت و همدلی خود رابه آن ها نشان می دهند.
5. حضور و توجه کامل داشتن
حضور کامل کوچ در جلسات کوچینگ به معنای برداشتنِ تمرکز کوچ از خود و داشتن توجه کامل به شخص مقابل است.
6. برقر اری ارتباط موثر
یک کوچ باید به گفته ها و ناگفته های مراجع توجه و نوع بیان و گفته‌های مراجع را راجع به خودش درک کند. در برقراری ارتباط موثر مهارت‌هایی مانند همدلی ، گوش کردن فعال ، یخ شکنی و غیره بسیار ضروری و مهم است . توجه داشته باشید که ساخت این رابطه نیاز به تلاش هر دو طرف در فرایند کوچینگ دارد. همانطور که آی سی اف اعلام میکند، کوچینگ یک رابطه هم آفرینانه است.
7.ایجاد آگاهی
کوچ یا مربی یادگیری مراجع را با استفاده از ابزارهایی مانند پرسشگری، سکوت، استعاره و قیاس آسان میکند. هدف نهاییِ کوچینگ یادگیری است. کوچ موثر کوچی است که بتواند فرایند یادگیری را در مراجع آسان کند.
8. پرورش یادگیری و رشد
کوچ در مسیر تبدیل یادگیری به اقدام و عمل با مراجع مشارکت و او را جهت تصمیم گیری در فرایند کوچینگ تشویق می‌کند. همراهی کوچ به مراجع کمک می‌کند در مسیر تغییر نسبتا پایدار بماند. در واقع کوچ با حمایت و همراهی، مراجع را به سمت اقدام و عمل حرکت میدهد .

در یک دوره آموزش کوچینگ چه مهارت هایی آموزش داده می‌شود؟
در یک دوره آموزش کوچینگ مهارت‌های زیادی آموزش داده می‌شود و شرکت کنندگان این مهارت ها را تمرین می‌کنند؛ ازجمله مهارت همدلی، گوش کردن فعال ، پرسشگری، تفکر نقاد، تفکر خلاق، تفکر سیستمی، ارتباط موثر، هوش هیجانی، بازخورد دادن، حل مساله و غیره. حتی اگر نخواهید به کوچینگ به عنوان شغل نگاه کنید، باز هم بهتر است بر مهارت‌های نام برده شده اشراف داشته باشید؛ زیرا این ها مهارت های زندگی است. ما به عنوان موجودی اجتماعی دایما در ارتباط با دیگران هستیم و تسلط بر این مهارت ها کمک میکند تا عمق و غنای بیشتری را در روابطمان تجربه کنیم؛ بنابراین کوچینگ به عنوان مهارت قرن مهارتی است که شما چه به عنوان مدیر، چه والد، چه معلم و حتی مشاور و روانشناس به آن نیاز دارید.


 
مرجع : ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...