جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۱
کد مطلب: 62189
۰

تفاوتهای زیبای کوچینگ و منتورینگ

از آکادمی اسعدی
تفاوتهای زیبای کوچینگ و منتورینگ
کوچینگ فقط سرمایه‌گذاری روی دیگران نیست، سرمایه‌گذاری روی خود شما هم است. وقتی شما رشد می کنید، بهتر می توانید به رشد دیگران کمک کنید کوچینگ به افراد یاد نمیدهد اما کمک میکند که افراد خودشان یاد بگیرند در هر کسب و کاری وجود یک مشاور و فردی با تجربه میتواند در روند پیشروی و موفقیت آن کسب و کار موثر باشد امروزه از اصطلاح کوچینگ و منتورینگ زیاد استفاده میشود اما تفاوت بین این دو در چیست و کدام یک برای کسب و کار ما میتوانند تاثیرگذارتر باشند ؟ عدم شناخت و آگاهی نسبت به کوچ و منتور باعث میشود که وظایف و مسئولیت های هرکدام نادیده گرفته شود. بسیاری از افراد کوچ و منتور را یک شخص میبینند در صورتی که کوچ و منتور هر کدام تخصص و آموزه های جداگانه ای دیده اند و وظایف متفاوتی دارند. منتور یا کوچ میتوانند در خدمت یک سازمان استخدام شوند یا در خدمت یک فرد که به عنوان مدیر سازمان شناخته شده است تفاوت آنها در اهداف فردی و سازمانی است .

کوچینگ به چه معناست ؟
کوچینگ فرایندی که گفتگوی سازمان یافته و منظمی را با مراجع در بر میگیرد مهمترین اصل های کوچینگ گوش دادن ، پرسیدن و پاسخ مناسب دادن است در واقع افرادی که کوچ هستند باور دارند که پاسخ تمام مسائل در خود مسئله پنهان است بنابراین انها با استفاده از ابزارهای کوچینگ کمک می کند که خود مراجع به آگاهی و این توانمندی برای پیدا کردن راهکار برسد در کوچینگ هدف، بهبود عملکرد فرد برای محقق کردن اهدافش است این هدف میتواند فروش و درآمد بیشتر باشد یا گرفتن ترفیع در صنعت کاری فرد باشد.

منتورینگ به چه معناست ؟
منتورینگ فرایندی که تمرکز بیشتری بر توسعه فرد دارد منتور فردی که دانش تخصصی بالایی در یک حوزه دارد و بر اساس تجربیات خود به فرد کمک میکنند منتور دارای تجربه و مهارت بسیاری است که در مسیر پیشرفت فرد میتواند بسیار موثر باشد منتور به عنوان یک راهنمای قابل اعتماد برای مراجع عمل میکند.

تفاوت های کوچینگ و منتورینگ
کوچ ها برای هدایت افراد در هر زمینه به منظور دستیابی به اهدافشان، آموزش دیده اند در صورتی که منتور ها در اصل بر انتقال مهارت های خاص در جهت کسب موفقیت های بیشتر در کسب و کار به شخص دیگری تمرکز دارند.
منتورینگ یک تعامل بلندمدت است که در آن اعتمادسازی و ایجاد امنیت مهمترین اصل است در صورتی که کوچینگ یک تعامل کوتاه مدت است تا زمان تحقق یافتن اهداف فرد ، کوچینگ میتواند برای مدیریت فوری یک سازمان باشد در حالی که جلسات منتورینگ بیشتر بر توسعه و مشاوره و آموزش تمرکز دارد.

البته باید به این نکته توجه کرد که صرفا داشتن تجربه و مهارت بالااز یک فرد منتور نمیسازد و علاوه بر تجربه نیاز به دانش تخصصی و علم این کار است پس هر فردی بر اساس حوزه فعالیتی تخصصی خودش نیازمند منتور است. کوچ ها به گونه ای آموزش دیده اند که هنگام رویارویی مراجعه کننده با مشکالت، به جای مشاوره و مطرح کردن نظرات خود، برای کمک به فرد در یافتن راه حل ظاهر می شوند در صورتی که منتور ها مستقیما وارد عمل شده و راه حل را ارائه میدهند یا پیش از به وجود امدن مسئله از رخ دادن آن جلوگیری میکنند چرا که خودشان در این زمینه تجربیات زیادی داشته اند .

در پایان برای انتخاب کوچ یا منتور برای کسب و کارتان باید به نیاز اصلی تان توجه کنید .
اینکه نیازمند فردی با تجربه تخصصی در حوزه کاری تان برای مشاوره هستید یا به فردی با علم و دانش روز برای یافتن پاسخ مشکلات و بهبود عملکردتان نیاز دارید انتخاب صحیح کوچ یا منتور میتواند برای همیشه مسیر شغلی و فردی تان را تغییر دهد و باعث پیشرفت یا پسرفت شما و کسب و کارتان شود .

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.