سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۷
کد مطلب: 62153
۱

رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی چه تفاوتی با هم دارند؟

رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی چه تفاوتی با هم دارند؟
تاریخ روز جهانی شبکه های اجتماعی در تقویم میلادی برابر است با ۳۰ ژوئن
 SOCIAL MEDIA DAY

با گسترش فناوری ارتباطی و دسترسی آسان به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی به یکی از ابزارهای ارتباطی اصلی جامعه تبدیل شده‌اند. هر سال ۳۰ ژوئن، به عنوان روز جهانی شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود تا اهمیت و تاثیرات مثبت و منفی این شبکه‌ها بر جامعه به نمایش گذاشته شود.
 
روز جهانی شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی یک فرصت مناسب است تا افراد و سازمان‌ها به تاثیرات مثبت و منفی این شبکه‌ها بر جامعه توجه کنند و اقدام به بهبود وضعیت آن‌ها نمایند. همچنین، این روز می‌تواند فرصتی برای آموزش بهتر کاربران در مورد مسائل حریم خصوصی و رفتار مطمئن در فضای دیجیتال باشد.

برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ روز سی‌ام ژوئن توسط شرکت Mashable به‌عنوان روز جهانی شبکه‌های اجتماعی معرفی شد. این شرکت با هدف معرفی کاربرد و توجه به تاثیر این شبکه‌ها اقدام به نام‌گذاری این روز کرد. در تقویم ایران هم روز دهم تیرماه برابر با روز جهانی شبکه‌های اجتماعی (Social media day) است.

به برنامه های اینترنتی که قابلیت و توانایی ارتباط با دیگران را داشته باشند، شبکه اجتماعی می گویند، اولین بار شبکه اجتماعی که تاسیس شد SixDegrees نام داشت که در سال ۱۹۹۷ راه‌اندازی شد.


رسانه ‌ اجتماعی چه هستند؟
رسانه ‌های اجتماعی عنوانی است که در سال‌های اخیر خیلی تکرار شده است و کاربردهای فراوانی دارد.

این رسانه ها به مجموعه سایت‌ها و ابزارهایی اطلاق می‌شود که در فضای ایجاد شده به وسیله رسانه‌های نوین از قبیل شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و تلفن‌های همراه، متولد شده‌اند و رشد پیدا کرده‌اند.

شبکه اجتماعی چیست؟
به هر اجتماعی که برای هدف خاصی تشکیل شود، یک شبکه اجتماعی می‌گویند. قدمت شبکه‌های اجتماعی، به طول تاریخ بشریت است. به نوعی، اولین شبکه اجتماعی را می توان جمع خانواده در نظر گرفت و یا اینکه تیم ورزشی، محیط مدرسه و…. هر کدام از آن‌ها، یک شبکه اجتماعی محسوب می‌شوند. حال اینکه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از این اجتماعات به شکل مجازی و اینترنتی تشکیل یک شبکه اجتماعی مجازی داده‌اند.
 
نصب شبکه‌های اجتماعی نخستین و آسان ترین اقدام برای دسترسی به دنیای مجازی است که این روزها اشخاص بسیاری در آن غرق شده‌اند. دنیای مجازی مانند بیشتر تکنولوژی‌های ساخته شده به وسیله انسان مزایا و معایب مخصوص خودش را دارد.
 
شایعه‌پراکنی در این شبکه‌ها یکی از معایب آن‌هاست. یکی دیگر از اثراتی که این شبکه‌ها بر زندگی روزانه افراد می‌گذارند پر کردن اوقات فراغت، دسترسی آسان به فامیل و دوستان و تشکیل گروه‌های دوستانه است. اشخاص به‌ آسانی می‌توانند با عزیزانشان، که در کشورهای دیگری زندگی می‌کنند، ارتباط برقرار کنند و از یکدیگر باخبر شوند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید