يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ فروردين ۱۴۰۱ / ۲۲:۰۱
کد مطلب: 58189
۳

قرص پیشگیری از بارداری برای مردان

قرص پیشگیری از بارداری برای مردان
 به گزارش میگنا گروهی از دانشمندان روز چهارشنبه ۲۳ مارس اعلام کردند که یک قرص ضد بارداری مردانه تولید کرده‌اند که ۹۹ درصد در موش‌ها بدون ایجاد عوارض جانبی مؤثربوده و احتمالا می‌تواند تا پایان سال جاری وارد آزمایشات انسانی شود.
از زمانی که قرص ضد بارداری زنانه برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰تایید شد، محققان به تولید یک قرص مشابه مردانه نیز علاقه مند شدند، دکتر عبدالله النعمان فارغ التحصیل دانشگاه مینه‌سوتا که در این تحقیق مشارکت دارد می‌گوید:«مطالعات متعدد نشان داده که مردان نیزعلاقه‌مند به سهیم شدن مسئولیت کنترل بارداری با همسر خود هستند اما تاکنون تنها دو گزینه موثر وجود داشته است: کاندوم یا وازکتومی.»

در تلاش‌های قبلی برای تولید قرص ضدبارداری مردانه، سعی در الهام و تقلید از قرص زنانه با تاثیر بر هورمون مردانه تستوسترون بود. اما تست‌ها و آزمایشات بر روی این قرص‌ها نشان از عوارض جانبی همچون افزایش وزن، افسردگی و افزایش سطح کلسترول داشت. همچنین قرص زنانه عوارض جانبی مانند افزایش خطر لخته شدن خون نیز ایجاد می کند.
 
برای تولید یک قرص غیرهورمونی، تیم سازنده به کشف جدیدی رسیده که پروتئین گیرنده آلفا رتینوئیک اسید (RAR-alpha) را هدف قرار می‌دهد. این اسید نقش مهمی در رشد سلولی، تشکیل اسپرم و رشد جنین دارد.
محققان در طول آزمایشات خود دریافتند که موش‌هایی که عملکرد گیرنده های آلفا رتینوئیک اسیدشان مسدود شده بود، عقیم شدند.
هیچ عارضه جانبی در آزمایشگاه مشاهده نشد
تیم تحقیقاتی که توسط مؤسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) و سازمان غیرانتفاعی «طرح پیشگیری از بارداری مردانه» تأمین مالی می شود، ترکیبی به‌نام YCT529 برای جلوگیری از عملکرد گیرنده آلفا رتینوئیک اسید تولید کردند.
 
اولین نتایج به‌دست آمده فوق‌العاده است. YCT529 که به مدت چهار هفته به صورت خوراکی روی موش های نر تجویز شده بود، تولید اسپرم را به شدت کاهش داده و ۹۹ درصد در جلوگیری از بارداری موثر بوده، بدون اینکه عوارض جانبی مشاهده شود. شش هفته پس از توقف مصرف YCT529، موش‌ها توانستند دوباره تولید مثل کنند.
پروفسور گوندا که یکی دیگر از محققان این پروژه است می‌گوید:«هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد، اما من واقعاً شگفت زده خواهم شد اگر ببینم تأثیری روی انسان هان نداشته باشد.

مصرف روزانه یک قرص ضد بارداری در موش های آزمایشگاهی توانسته به طور قابل توجهی تعداد اسپرم ها را کاهش دهد.
به گزارش newscientist، محققان دانشگاه «مینسوتا» به تازگی موفق به تولید نوعی قرص شده اند که غیر هورمونی بوده و با اثربخشی 99 درصد و بدون هیچ عارضه جانبی توانسته از بارداری در موش ها جلوگیری کند. از این رو، تست های انسانی نیز در دستور کار محققان قرار گرفته است تا اثربخشی کامل و ایمن بودن این قرص ها را روی نمونه های انسانی نیز مورد آزمایش قرار دهند. 
اما به دلایل ایمنی، هنوز این قرص تا انجام تست های انسانی روانه بازار نشده و نشان ندادن عارضه روی موش ها دلیل بر بی عارصه بودن آن روی انسان ها نیست و حتما باید تست های انسانی با دقت صورت گیرد.. به رغم تلاش های زیادی که در تولید محصولات موثر و ایمن پیشگیری از بارداری برای مردان صورت گرفته، تاکنون هیچ درمانی موفق به انجام تست های انسانی نشده است. 
بیشتر محصولات و قرص هایی که به منظور پیشگیری و جلوگیری از بارداری تولید و مصرف می شوند همگی هورمونی بوده و اغلب عوارض متعددی را به همراه دارند اما نسل جدید قرص ها که غیرهورمونی هستند، عوارض به مراتب کم تری به همراه دارند. 
ایمنی و بی خطر بودن، معیار مهمی برای قرص های ضد بارداری محسوب می شوند چرا که افراد این داروها را برای درمان بیماری مصرف نمی کنند و همین باعث می شود تحمل کم تری نسبت به عوارض احتمالی داشته باشند. 
پژوهشگران به مدت چهار هفته، روزانه یک دوز از مولکول موسوم به YCT528 را به موش های آزمایشگاهی دادند و دریافتند که استفاده از این قرص که حاوی مولکول است، تعداد اسپرم ها را به طور کلی کاهش می دهد. به گزارش سیناپرس، بین چهار تا شش هفته پس از قطع دریافت دارو، بدن موش ها دوباره به طور طبیعی قادر به تولیدمثل بود و هیچ گونه عوارض جانبی به همراه نداشت.
یافته ها نشان می دهد که حتی استفاده 100 برابر بیشتر دوز این دارو در موش ها هیچ عوارض جانبی در پی نداشته است.
محققان در خلال آزمایش های خود، بیش از 100 مولکول را برای شناسایی داروی کاندید مورد بررسی و آزمایش قرار دادند که پروتئینی به نام گیرنده «آلفا رتینوئیک اسید» (RAR-α) را هدف قرار می دهد. مهار این پروتئین اثرات اسید رتینوئیک، مشتقی از ویتامین A را مسدود می کند که نقش مهمی در رشد سلولی و تشکیل اسپرم ایفا می کند. 
تحقیقات پیشین نشان داده است موش هایی که به طور ژنتیکی ویرایش شده و فاقد پروتئین RAR-α بوده اند، هیچ عارضه ای را غیر از عدم توانایی در تولید اسپرم از خود بروز نداده اند. 
محققان، امتیاز ساخت این قرص ضد بارداری را به کمپانی خصوصی YourChoice Therapeutics اعطا کرده است که قرار است اواخر سال جاری تست های انسانی این قرص را در آمریکا انجام دهد. سیستم ارسال سیگنال ویتامین A نقش های مهمی در سیستم های بدنی ایفا می کنند. 
 
مرجع : یورونیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.