دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۵
کد مطلب: 30179
۱

ذهنيت منفي عروس به رفتارهاي مادر شوهرش

ذهنيت منفي عروس به رفتارهاي مادر شوهرش
همسرم به خانواده ام ذهنيت منفي دارد

طرح مسئله: جواني ۲۷ ساله ام. ۳ سال بعد از فوت برادرم با خانم برادرم، ازدواج کردم و از زندگي ام راضي هستم ولي تنها مشکلم اين است که همسرم نسبت به مادرم و خواهر و برادر ديگرم فکر و ذهنيت خاصي دارد چيزي مثل حسودي. مثلاً وقتي کوچک ترين اتفاقي براي مان مي افتد مي گويد مادرت براي برادرت فلان کار را کرد و چرا براي تو انجام نمي دهد!

 

برادر گرامي، شما بايد قبل از هر چيزي درباره دلايل شکل گيري افکار همسرتان که در پيامک تان به آن ها اشاره کرده ايد بررسي بيشتري داشته باشيد و ببينيد که چقدر مي توانيد حق را به او بدهيد. با اين حال توجه به موارد زير مي تواند به شما در حل مشکل تان کمک کند.

 

هميشه حق را به خانواده تان ندهيد

هيچ گاه سعي نکنيد همه کارهاي مادر، برادر و خواهرتان را توجيه کنيد؛ زيرا اين عمل باعث خواهد شد که همسرتان، شما را نيز در جبهه مقابل خود و در کنار مادرتان ببيند بنابراين با منطق و صبوري به عنوان ميانجي عمل کنيد و گاهي نيز حق را به همسرتان بدهيد تا احساس همدلي در او بيشتر شود.

 

بيشتر به خواسته هاي همسرتان توجه کنيد

به خواسته هاي همسرتان توجه داشته باشيد. اگر شما در زندگي کمتر به وي و خواسته هايش توجه کنيد ممکن است همسرتان علت اين امر را در خانواده تان جست و جو کند و ضمن مقصر دانستن آن ها يک ذهنيت منفي درباره خانواده شما داشته باشد.

 

دست از تلاش براي متقاعد کردن همسرتان برداريد

متقاعد کردن همسرتان را فراموش نکنيد. گاهي ممکن است واقعا مادرتان يا ديگر اعضاي خانواده شما ناخواسته رفتاري داشته باشند که با ذهنيت منفي همسرتان مطابقت داشته باشد و از نظر او تبعيض آميز جلوه کند بنابراين در اين مواقع، شما به جاي دفاع به ناحق از آن ها بايد سعي کنيد به همسرتان توضيح دهيد که همه گاهي اشتباه مي کنند و او مي تواند با بزرگواري از اشتباهات ديگران بگذرد. در اين شرايط دست از تلاش براي متقاعد کردن همسرتان برداريد و در زمان هاي ديگر، در صورتي که تصورات اشتباهي داشت، به او تذکر بدهيد.

 

عواقب مقايسه هاي بيجا را به همسرتان تذکر دهيد

عواقب ناخوشايند مقايسه کردن شما با برادرتان را به همسرتان تذکر دهيد. گاهي لازم است شما به همسرتان توضيح دهيد که شرايط و روحيات افراد کاملا متفاوت است و شيوه افکار و عملکرد آن ها نيز قرار نيست يکسان باشد. بنابراين مقايسه کردن، باعث سلب آرامش روحي از هر فردي مي شود.

همچنين به همسرتان توضيح دهيد که هنگام مقايسه بايد همه جوانب مانند شرايط برادرتان، شرايط زندگي خودتان و اين که آيا مادرتان مي تواند آن کار را براي همه پسرانش انجام دهد و علت اين که بعضي کارها را براي برادرتان انجام داده است و خيلي موارد ديگر را بايد مد نظر داشته باشد.

 

مثبت نگري را در ذهن همسرتان نهادينه کنيد

گفت و گوي منطقي و نهادينه کردن مثبت نگري در ذهن همسرتان هم ضروري به نظر مي رسد. بدون ترديد بسياري از حسادت ها و کدورت ها در اثر منفي نگري و پيش داوري هاي نادرست افراد به وجود مي آيد و اگر شما بتوانيد از طريق يک گفت و گوي صميمي اعتماد همسرتان را ترميم و مثبت انديشي را در وي تقويت کنيد، بسياري از مشکلات تان حل خواهد شد.

حسين محرابي / کارشناس ارشد روان شناسي

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا