پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۷
کد مطلب: 29787
۱

مشکلات رواني و جسمي که با ورزش برطرف مي شود

مشکلات رواني و جسمي که با ورزش برطرف مي شود
ورزش، بدون اغراق، دارويي براي بسياري از دردهاست. ورزش کمک مي کند تا عمر طولاني تري داشته باشيد، وزن کم کنيد و قلبتان سالم بماند. از طريق ورزش مي توانيد با استرس و افسردگي کنار بياييد و اعتماد به نفستان را بالا ببريد. ميليون ها نفر در سراسر جهان دچار بيماري هاي مختلف هستند که علت عمده آن نيز کم تحرکي است. اگر از بيماري خسته شده ايد و ديگر توان پرداخت هزينه هاي بالاي دارو را نداريد، به ورزش روي بياوريد؛ اما براي مشکلات مختلف جسمي، چه ورزشي مناسب تر است؟

 

۱ - اضطراب:

همه ما کم و بيش دچار اضطراب روزانه مربوط به شغل، وضعيت مالي، مشکلات خانوادگي و ... هستيم که امري اجتناب ناپذير است. اما برخي افراد دچار اضطراب مزمن باليني هستند که مي تواند باعث ناراحتي روحي مانند افسردگي شود. ورزش براي رفع هر ۲نوع اضطراب مفيد است. زيرا باعث ترشح هورمون آندورفين در بدن مي شود که به بهبود خلق و خو در فرد مي انجامد.

افرادي که ورزش مي کنند نسبت به ديگران ۲۵درصد کمتر دچار اضطراب مي شوند.

بهترين ورزش:

ورزش هاي آرامش بخش که روي نفس کشيدن تمرکز مي کند مانند يوگا مفيد است. براي رفع اضطراب روزانه، هر نوع ورزشي مفيد است به ويژه اگر شدت آن بيشتر باشد.

 

۲ - ADHD (اختلال کم توجهي - بيش فعالي):

اگرچه اختلال کم توجهي - بيش فعالي هيچ نوع درماني ندارد، اما ورزش مي تواند تمرکز شخص را افزايش و ناآرامي فرد را کاهش دهد. ورزش به طور موقت ميزان دوپامين را بالا مي برد و همانند داروهاي «ريتالين» و «آدرال» نتيجه مي دهد. ورزش آن قسمت از مغز را که وظيفه تصميم گيري دارد، تحريک مي کند. ورزش اضطراب ناشي از اين اختلال را از بين مي برد.

بهترين ورزش:

بزرگسالان مي توانند از هر نوع ورزش بهره ببرند اما کودکان بهتر است به فعاليت هاي ايروبيک بپردازند که از طريق آن کار گروهي را فرا مي گيرند و اعتماد به نفس شان افزايش مي يابد.

 

۳ - از دست دادن حافظه/ مشکلات شناختي:

ورزش، روند خون رساني به مغز را افزايش مي دهد. به طور کلي ورزش در بهبود عملکرد مغز نقش موثري دارد به ويژه در قسمت هايي که مرتبط با حافظه است.

نتايج بررسي ها نشان داد، افرادي که ورزش مي کنند در تست هاي حافظه، توجه، تصميم گيري و برنامه ريزي نمرات بالاتري مي گيرند.

بهترين ورزش:

تکرار يک ورزش همانند يادگيري يک کار جديد، مغز را تحريک نمي کند. بنابراين ورزش هاي جديد ياد بگيريد، از جمله تنيس، ورزش هاي رزمي يا هنگام پياده روي مسيرهاي مختلف را طي کنيد و ...

 

۴ - مشکلات خواب:

ورزش کردن با وزنه همانند مصرف قرص خواب، موثر است. ورزش در ايجاد خواب عميق و با کيفيت نقش دارد. کم خوابي، باعث افزايش وزن، خستگي مفرط، بيماري قلبي و استرس مي شود.

بهترين ورزش:

هر نوع ورزش ۳۰دقيقه اي به ويژه ورزش هاي آرامش بخش مانند يوگا، در ايجاد خواب راحت موثر است.

 

۵ - علايم مربوط به يائسگي و قاعدگي:

ورزش باعث کاهش علايم يائسگي و قاعدگي مي شود. بيشتر زنان در دوران يائسگي و قاعدگي دچار بدخلقي، اضطراب و افسردگي مي شوند. ورزش علاوه بر اين که باعث افزايش انرژي و بهبود خلق و خو مي شود، تغييرات هورموني شايع در اين دوران را نيز کنترل مي کند. براي زناني که سن بالايي دارند، ورزش مي تواند تراکم استخوان را افزايش دهد و با بيماري قلبي عروقي و چاقي مفرط مقابله کند. با طي کردن دوران يائسگي، به علت تغييرات هورموني، اين خطرات افزايش مي يابد.

بهترين ورزش:

براي زنان يائسه، ترکيب ايروبيک و ورزش هاي مقاومتي و براي کاهش علايم قاعدگي ورزش هاي ايروبيک جواب مي دهد.

 

۶ - درد قسمت تحتاني کمر، لگن، زانو و گردن:

هر نوع درد را مي توان با ورزش کاهش داد. بيشتر دردها به علت کم تحرکي، نشستن پشت ميز، استرس، چاقي مفرط و... به وجود مي آيد که مي توان با ورزش آن را رفع کرد. بسياري از دردها به علت ضعيف بودن عضله ها به وجود مي آيد مانند زانودرد، درد شانه و گردن که اغلب در پي استفاده طولاني مدت از رايانه به وجود مي آيد.

بهترين ورزش:

ورزش هاي مقاومتي و کششي موثر است.

 

7- استئوآرتريت (التهاب مفصل و استخوان):

درد و التهاب در اطراف مفصل ها به علت فرسودگي غضروفي که از مفصل ها محافظت مي کند، به وجود مي آيد، اما اين درد نبايد مانع ورزش کردن شود. ورزش در کاهش وزن موثر است و اين امر باعث کاهش فشار روي مفصل هاي دردناک مي شود. ورزش هاي مقاومتي، عضله هاي اطراف مفصل هاي دردناک را تقويت مي کند تا مقداري از فشاري که روي آن وارد مي شود، کاهش پيدا کند.

بهترين ورزش:

ورزش هايي مانند راه رفتن، شنا، ايروبيک در آب و ... ورزش هاي مقاومتي و کششي مناسبي است.

 

 -
نويسنده: مترجم: عليرضا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند