پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۰
کد مطلب: 2706
۰

شکایت بهزیستی از آموزش و پرورش

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در واکنش به اظهارات مسئولان آموزش و پرورش که اعلام کردند، آموزش کودکان 4 تا 6 ساله در مدارس غیردولتی صورت می‌گیرد، گفت: چنانچه وزارت آموزش و پرورش مفاد تفاهمنامه مشترک را رعایت نکند، به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری شکایت خواهیم کرد. به نوشته «همشهری»، محمدحسن زنگانه، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: در تفاهمنامه‌‌‌ای که برای انطباق شرایط آموزش‌های پیش دبستانی دایر در مهدهای کودک با ضوابط و مقررات مندرج در قانون میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور به امضا ‌رسیده است، هر دو طرف ملزم به رعایت قوانینی شده‌اند که انتظار می‌رود پایبند به تعهداتشان باشند. او در نشست خبری دیروز صبح خود با اشاره به اینکه انتظار می‌رود تا مسئولان وزارت آموزش و پرورش بندهای تفاهمنامه را به‌درستی اجرا کنند، افزود: ما انتظار داریم فضای تفاهمنامه از سوی وزارت آموزش و پرورش احترام گذاشته شود و هر صحبت و مصاحبه‌ای که انجام می‌شود، براساس مفاد تفاهمنامه باشد؛ چون اگر تفاهمنامه‌ای نوشته و اجرا نشود، طرف مقابل نیز خود را محق می‌داند که به تعهدش پایبند نباشد. زنگانه ادامه داد: چنانچه این تفاهمنامه از سوی یکی از طرفین به شکل جدی و دقیق اجرا نشود، طرف دیگر حق خود می‌داند تا به مفاد تفاهمنامه پایبند نباشد، از همین رو انتظار می‌رود که مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای اجرای درست تفاهمنامه کوشش کنند در غیراین صورت سازمان بهزیستی خود را ملزم به اجرای تفاهمنامه نخواهد دانست.به گفته‌ زنگانه، در صورتی که محرز شود وزارت آموزش و پرورش بر خلاف آنچه با مسئولان بهزیستی کشور به امضا رسانده عمل کرده‌است مسئولان سازمان بهزیستی خود را محق می‌دانند تا با ارائه شکایت به دفتر معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری این قضیه را پیگیری کنند و در این راه امکان لغو کامل تفاهمنامه نیز وجود دارد. زنگانه تأکید کرد: براساس این تفاهمنامه، کودکان 5 و 6 ساله از برنامه‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش در زمینه پیش‌دبستانی بهره خواهند برد. معاون اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های سازمان بهزیستی، گفت: براساس مفاد تفاهمنامه کودکان 5 و 6 ساله همچنان در مهدهای کودک و در همان فضا باقی خواهند ماند و فقط از برنامه‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش در حوزه پیش‌دبستانی استفاده می‌کنند. نظارت بر اجرا ماده 6 تفاهمنامه امضاشده میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی نحوه‌ نظارت بر اجرای تفاهمنامه را اینگونه بیان کرده است: کمیته‌ای با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی کشور و وزارت آموزش و پرورش بر نحوه‌ اجرای تفاهمنامه نظارت خواهند کرد. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سؤال که نمایندگی سازمان بهزیستی در این کمیته برعهده چه کسی است؟ توضیح داد: این کمیته هرگز تشکیل نشده است و یکی از مواردی که ما نسبت به آن اعتراض داریم همین نکته است که انجام تغییرات بدون حضور اعضای کمیته نظارت انجام شده است در این شرایط ما با رخدادهایی روبه‌‌رو شده‌ایم که غیرقابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسد. ضمانت اجرایی زنگانه در پاسخ به این پرسش که ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده برای تفاهمنامه چه بوده‌است، گفت: ضمانت اجرایی خاصی برای این تفاهمنامه درنظر گرفته نشده است اما در حال حاضر ما تقاضای تشکیل جلسه فوری برای تشکیل کمیته نظارت را ارائه کرده‌ایم که امیدواریم با طی کردن این مراحل بتوانیم ضمانت‌های لازم اجرایی را نیز در یک چارچوب مشخص و معین کنیم.
به گفته‌ او، یکی از مراجع مهم حل اختلاف بین سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش در اجرای تفاهمنامه، کمیسیون‌ اجتماعی و کمیسیون آموزش، مجلس شورای اسلامی هستند که درصورت نیاز از اعضای آنها تقاضا خواهد شد تا برای حل مشکلات پیش قدم شوند. روستامهدها یکی از موارد اختلاف میان دوطرف پیش از امضای تفاهمنامه روستامهدهای تاسیس شده در مناطق مختلف کشور بود که با اجرای تفاهمنامه در خطر نابودی قرار می‌گرفتند و از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش حاضر به قبول مسئولیت این مکان‌ها نبود. ماده 4 تعهد نامه با عنوان تعهدات آموزش و پرورش در بند «ر» آورده است: در مناطقی که روستامهد دایر است اگر آموزش و پرورش اقدام به صدور مجوز مراکز پیش دبستانی مستقل یا وابسته را ننماید توسعه و ادامه فعالیت کلاس‌های پیش‌دبستانی در روستامهدهای تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور کما‌فی‌السابق بلامانع است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود