دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۵
کد مطلب: 22493
۲
یک روانشناس تشریح کرد

ویژگی افراد پرتوقع و اعصاب‌خردکن/بدون درمان، اختلال شخصیت تا پایان عمر می‌ماند

ویژگی افراد پرتوقع و اعصاب‌خردکن/بدون درمان، اختلال شخصیت تا پایان عمر می‌ماند

مرجان فتحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: شخصیت الگویی نسبتاً پایدار رفتاری، فکری و هیجانی است که در هر فردی وجود دارد.

وی افزود: نگاه کلی جامعه به شخصیت نشأت گرفته از نحوه بیان و ظاهر افراد است، در حالی که روانشناسی، شخصیت را با توجه به رفتار، فکر و هیجان افراد تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس این تقسیم‌بندی بعضی از افراد زودرنج و پرحرف هستند، نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که شخصیت هر فردی با دیگری متفاوت است و هیچ دو نفری را نمی‌توان یافت که شخصیتی مشابه داشته باشند.

وی افزود: در مورد پایداری شخصیت باید گفت، همزمان با رشد یک سری ویژگی در افراد تغییر می‌کند اما با وجود شرایط متفاوت ثبات نسبی در افراد، هیجانات و اندیشه آنها وجود دارد. همچنین شخصیت می‌تواند، سازگار یا ناسازگار باشد.

وی تصریح کرد: شخصیت‌های ناسازگار افرادی هستند که خود را با محیط و شرایط آن به سختی وفق می‌دهند، این افراد ناخشنودند و با محیط تعامل نادرستی دارند. این موضوع موجب اختلال در عملکرد شغلی و اجتماعی آنها می‌شود.

وی افزود: افراد دچار اختلال شخصیت در مقابل درمان مقاوم هستند و کمتر دنبال کمک روانشناس و مشاور هستند. افراد جامعه معمولاً شخصیت‌های ناسازگار را به عنوان افرادی می‌شناسند که کار کردن با آنها سخت است.

این روانشناس شخصیت تأکید کرد: افراد دچار اختلال شخصیت به وجود مشکل در خود اعتقادی ندارند، آنها خودشان را قبول دارند و فکر می‌کنند که این محیط است که تغییر کند.

وی تصریح کرد: شخصیت تحت تأثیر وراثت و محیط است. بعضی از بچه‌ها از لحظه تولد، خونگرم هستند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، بعضی دیگر به سختی لبخند می‌زنند و حتی بازی‌هایی را انتخاب می‌کنند که فردی است.

وی گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که وراثت و محیط اثر متقابل بر یکدیگر دارند، یعنی یک محیط پذیرا می‌تواند افراد سرد را نیز گرم و صمیمی کند.

وی افزود: اختلالات شخصیت سه گروه عمده هستند. گروه اول افرادی هستند که کاملاً عجیب و غریب انگاشته می‌شوند، گروه دوم بیشتر حالت نمایشی نامتعادل و هیجانی دارند و گروه سوم معمولاً مضطرب و نگران هستند. برخی افراد نیز ممکن است ترکیبی از علائم سه گروه را داشته باشند.

این روانشناس شخصیت گفت: 10 تا 20 درصد افراد جامعه دچار اختلال شخصیت هستند و از این حیث این اختلالات را می‌توان شایع و مزمن دانست.

وی افزود: اختلال شخصیت از سنین نوجوانی در فرد دیده می‌شود و اگر درمان نشود، تا پایان عمر باقی می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: توصیف مردم از افراد دچار اختلال شخصیت پرتوقع و اعصاب‌خردکن است، همچنین یک چنین رفتارها مانند خودکشی، سوء مصرف مواد، اختلالات عاطفی و اضطراری با اختلال شخصیت همراه است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم