جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۴
کد مطلب: 21467
۱
۱۰ نکته طلایی درباره تکامل کودکان ۱ تا ۵ ساله

کودکان از کی جنسیت خود را تشخیص می‌دهند؟

اولین باری که دکتر رفتید یادتان هست
ساسان ساکت در گفت‌و گو با فارس، در پاسخ به پرسش شهروندان در ادامه مبحث کلیدهای طلایی تکامل کودکان اظهار داشت: ماه 11 و 12 بعد از تولد کودک، ماه مهمی است چرا که از یک سو به جشن تولد کودک نزدیک می‌شویم و از سوی دیگر کودک یک سری مهارت‌ها را فرا می‌گیرد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: خوردن غذا با دست، چنگ زدن و ریختن غذا از جمله حرکت‌هایی است که در مجموعه تکامل کودک جای دارد. کودک با انجام این کارها در ماه‌های آینده یاد می‌گیرد که چگونه از قاشق و چنگال استفاده کند.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان ادامه داد: در ماه 11 و 12 کودک، نهی کردن را می‌فهمد و عباراتی چون «نکن، دست نزن» را درک می‌کند. ساکت افزود: در این محدوده سنی، تاتی کردن کودک شکل می‌گیرد بدین معنا که مادر می‌تواند یک دست کودک را بگیرد و کودک با کمک مادر راه برود؛ البته در پایان دوازده‌ ماهگی کودک باید مستقلاً راه برود.

وی ادامه داد: در پایان یک سالگی کودک اولین کلمات معنادار را می‌گوید کلماتی نظیر «مامان، بابا و ...». فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان به تکامل طبیعی کودک در سال دوم بعد از تولد پرداخت و گفت: تعادل حین راه رفتن، چرخیدن و برگشتن به هنگام صدا زدن وی از جمله تکامل‌هایی است که در این سن باید دیده شود؛ کودک در این سن می‌تواند یکی یکی از پله‌ها بالا برود و همچنین بالا رفتن از اشیای دیگر را تجربه کند.

ساکت افزود: نکته مهم در این سن تکامل کلامی کودک است و کودک در این سن می‌تواند جمله سه کلمه‌ای بگوید، جمله‌ای شامل «فاعل، مفعول و فعل» نظیر «مامان شیر بده». این استاد دانشگاه تصریح کرد: به کار گرفتن فعل در جمله بیشترین امتیاز برای کودکی است که در کلام از آن استفاده می‌کند.

وی افزود: در سال دوم کودک می‌تواند با فنجان و با یک دست آب بنوشد حتی در این سن کودک قادر است با گذاشتن 3 تا 4 مکعب بر روی هم برج بسازد؛ همچنین استفاده از قاشق و چنگال و شوت کردن توپ نیز از جمله تکامل‌هایی است که در این سن دیده می‌شود. فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: کودک در این سن می‌تواند به والدین خود در شستن دست‌هایش کمک کند.

وی تکامل طبیعی کودک در 3 سالگی را در راندن سه چرخه ارزیابی کرد و گفت: این مسئله حتی سؤال امتحانات تخصصی نیز هست چرا که از جمله تکامل‌های طبیعی کودک 3 ساله راندن سه چرخه است. فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: در سن 3 سالگی کودک می‌تواند به طور یک در میان از پله‌ها بالا برود، به خوبی بدود و روی دو پای خود بپرد؛ همچنین اگر قد کودک اجازه دهد در را باز کند چرا که فرآیند استفاده از دستگیره برای باز و بستن در را فهمیده‌ است.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان اظهار داشت: کودک 3 ساله می‌تواند توپ را بالای سر خود بگیرد و پرتاب کند و با کمک مادر به دستشویی برود.
ساکت، مهمترین نکته در سن 3 سالگی را آشنایی کودک با سه رنگ اصلی دانست و گفت: سؤالاتی نظیر «چرا، کی‌، چه جوری و چه وقت» از جمله سؤالات رایجی است که یک کودک 3 ساله از والدین خود می‌پرسد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان تصریح کرد: نکته طلایی این است که کودک در آینده اولین باری را که به پزشک رفته و به خاطر می‌آورد از سن 3 سالگی‌اش است. ساکت ادامه داد: در محدوده سن 4 تا 6 سالگی افزایش مهارت در پریدن، انجام حرکات چرخشی و استفاده همزمان از قاشق و چنگال و به دست گرفتن قلم و شروع به کشیدن خطوط از جمله کلیدهای تکامل کودک است.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان ادامه داد: کودک در این محدوده سنی می‌تواند با قیچی کاغذ را ببرد و با کمک مادر به خوبی مسواک بزند. این استاد دانشگاه افزود: مهمترین نکته در این سن آن است که کودک 4 تا 6 ساله می‌تواند جنس خود را تشخیص دهد و بفهمد که دختر یا پسر است، پس خانواده‌ها باید دقت داشته باشند که از 4 سالگی به بعد به هیچ عنوان لباس جنس مخالف را بر فرزند خود نپوشانند.
فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان تصریح کرد: بلند بودن مو برای یک پسر بچه یا پوشیدن لباس پسرانه برای یک دختر در این سن اشتباه است چرا که کودک در آینده دچار اختلال هویت جنسی می‌شود یا مبدل‌پوشی‌ او تقویت می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.