دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۴
کد مطلب: 20769
۰

بیماران اچ آی وی مثبت تا قبل از ورود به فاز ایدز نیاز به درمان ندارند

به گزارش وب دا؛ کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتلاء به ویروس اچ آی وی تا بروز بیماری ایدز در بین افراد مختلف زمانی بین پنج تا 34 سال طول می کشد و به طور میانگین حدود 10سال فاصله زمانی ابتلاء تا بروز این بیماری است.

دکترشهلا شهرجردی اظهار داشت: در مبتلایان به ویروس اچ آی وی تا زمان نقص درسیستم ایمنی، بیمار ظاهری کاملا سالم دارد و تنها اقدام موثری که ناقلان ویروس اچ ای وی باید انجام دهند جلوگیری از انتقال این ویروس به افراد دیگر است . وی نقص سیستم ایمنی بدن وابتلا به انواع سرطان و عفونت را از عوارض ابتلا به بیماری ایدز عنوان کرد و گفت: تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک، خون و فرآورده های خونی و انتقال از مادرباردار به کودک عوامل انتقال ویروس اچ ای وی است .

وی ادامه داد: تزریق موادمخدر درچهارمحال وبختیاری مهترین عامل و بیشترین درصد ابتلا را در بین دیگر راه های انتقال ویروس اچ ای وی به خود اختصاص داده است .

این کارشناس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: البته دراین استان به دلیل پایبندی به خانواده وآموزش راهکارهای کاهش آسیب، نظیر استفاده نکردن از سرنگ مشترک تعداد مبتلایان به ایدز به نسبت جمعیت استان کم است .

وی با بیان اینکه شایع ترین رده سن ابتلا به این بیماری بین 24 تا 35 سال است افزود: در این راستا مرکز بهداشت سالانه با برگزاری برنامه های آموزشی برای نوجوانان درمدارس آنان را با این بیماری و نحوه انتقال آن آشنا می کند.

دکتر شهرجردی ادامه داد: برای هفته اطلاع رسانی ایدز نیز کمیته پایش واستراتژیک ایدز استانی تشکیل شده و وظایف سازمان های مربوطه، مصوب و در اختیار آنان قرار گرفته است .

وی درزمینه شناسایی بیماران مبتلا به ایدز اظهارداشت: افرادی که سابقه رفتارهای پرخطر داشته و یا مشکوک به ابتلاء بیماری ایدزهستند می توانند به مرکزمشاوره بیماری های رفتاری مرکز بهداشت استان مراجعه و بصورت رایگان آزمایش اچ ای وی از آنان انجام می شود .

دکتر شهرجردی بیان داشت: افراد مشکوک به ابتلا به ویروس اچ ای وی تا شش ماه با انجام آزمایشات دوره ای و مکرر زیرنظر قرار می گیرند و پس از شش ماه اگر آزمایش اچ ای وی آنان منفی شد، شخص مشروط به اینکه طی این مدت رفتارهای پرخطر نداشته باشد به بیماری ایدز مبتلا نشده است .
وی تصریح کرد: بیماران دارای آزمایش مثبت نیز پس از بروز علائم بیماری و نقص سیستم دفاعی بدن توسط مراکز بهداشت با ارائه رایگان داروهای مورد نیاز زیرپوشش خدمات درمانی قرار می گیرند . گفتنی است: نهم تا پانزدهم آذرماه با عنوان هفته اطلاع رسانی ایدز در کشور نامگذاری شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!