دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ / ۰۱:۳۳
کد مطلب: 19267
۲
۳۵

اظهارات فاني در نخستین نشست خبری:ضرورت بازنگري در نحوه اجراي نظام آموزشي جديد

اظهارات فاني در نخستین نشست خبری:ضرورت بازنگري در نحوه اجراي نظام آموزشي جديد
۵۰۰ هزار صندلي خالي در مدارس غيرانتفاعي

دکتر علي اصغر فاني ديروز در اولين نشست خبري خود به تشريح برنامه هاي خود براي اداره مجموعه آموزش و پرورش پرداخت و با تاکيد بر اين که با نظر دکتر روحاني قرار است براي دريافت راي اعتماد در سمت وزير آموزش و پرورش به مجلس معرفي شود گفت:رتبه بندي معلمان بر مبناي ارزيابي حرفه اي از برنامه هاي آتي وزارت آموزش و پرورش است که البته نمي توان آن را به سرعت پيگيري کرد.
وي با اشاره به در دست بررسي بودن کليات نظام رتبه بندي معلمان در مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: مجلس در پي تدوين و تصويب کليات طرح است که با نحوه اجراي آن در بدنه وزارت آموزش و پرورش متفاوت است.وي بر لزوم اجراي نظام ارزيابي حرفه اي معلمان پيش از اجراي طرح رتبه بندي تاکيد کرد و گفت:کار اصلي آموزش و پرورش براي اجرايي کردن نظام رتبه بندي تدوين آيين نامه هاي اجرايي رتبه بندي معلمان است.

۵۰ ميليارد تومان از سرانه مدارس تا ۲۰ شهريور به دست مديران مي رسد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از کسري بودجه وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: کسري بودجه ميراث دولت قبلي است که به ما رسيده است که در طول 15 روز گذشته، ترميم بودجه تهيه و براي تصويب به مجلس فرستاده شده است. وي در خصوص ميزان کسري بودجه اظهار نظري نکرد و دليل آن را گزارش هاي متفاوت ارائه شده از سوي مسئولان دانست.
وي افزود: دولت با وجود همه مشکلات مالي 50ميليارد تومان به عنوان سرانه مدارس در اختيار آموزش و پرورش قرار داده است که تا بيستم شهريور ماه در اختيار مديران مدارس قرار خواهد گرفت.وي در خصوص تعطيلي پنج شنبه هاي مدارس نيز با اشاره به سازماندهي نيروهاي انساني وزارت آموزش و پرورش در اواخر اسفند ماه سال گذشته گفت:مدارس در سال تحصيلي آينده پنج شنبه ها تعطيل خواهد بود. با اين حال گروهي مامور فعال کردن مدارس در برنامه هاي فوق برنامه و پرورشي براي روز پنجشنبه ها شده است که در آينده نزديک جزئيات آن به اطلاع عموم خواهد رسيد.
وي در مورد تغيير و تحولات احتمالي در اين وزارت خانه نيز گفت: آموزش و پرورش از ابتداي سال روي ريل حرکت خود قرار گرفته است و هيچ تغييري را تا زمان بازگشايي مدارس نخواهيم داشت اما اين بدان معنا نيست که هيچ گونه تغييري انجام نمي شود.

تغيير محتوا و ساختار در نظام آموزشي بايد از پايه اول اجرا مي شد
وي از نحوه اجراي سند تحول بنيادين انتقاد کرد و گفت: انتقاد من به سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نيست، بلکه در مورد نحوه اجراي آن است. تامين معلم، محتواي کتاب و فضاي آموزشي را به عنوان ۳ رکن اصلي براي اجراي هر برنامه اي بايد در نظر بگيريم. وي از اجراي سند تحول با تغيير ساختار نظام آموزشي آن هم از سال ششم ابتدايي گلايه کرد و گفت بهتر آن بود تا تغيير از تغيير محتوا و ساختار پايه اول اجرا مي شد و درنهايت به سال آخر متوسطه مي رسيد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالي در خصوص نوع نگاه مديريت جديد وزارت آموزش و پرورش به تنوع بخشي به مدارس و ظلمي که به دانش آموزان مدارس دولتي مي شود گفت: تنوع مدارس با ۲ خاستگاه در آموزش و پرورش شکل گرفته که خاستگاه محتوايي و مالي، از جمله موضوعات مدنظر بوده است. به عنوان نمونه مدارس نمونه مردمي و هيئت امنايي با هدف دريافت کمک هاي مالي از مردم و مدارس تيزهوشان و سمپاد با خاستگاه محتوايي ايجاد شده اند.
وي تصريح کرد: اقدامات انجام شده توسط وزراي پيشين بدون توجه به اين خاستگاه ها بوده است و در آينده تنوع مدارس بايد کاهش يابد. وي به انجام پژوهشي دراين مورد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره کرد و گفت با اعلام نتايج اين پژوهش درخصوص کاهش تنوع مدارس تصميم گيري خواهد شد اما آنچه مشخص است ايجاد بي انگيزگي در دانش آموزان مدارس دولتي به دليل خروج دانش آموزان نمونه از مدارس و افزايش فشار مالي به والدين به دليل گسترش اين گونه مدارس است. وي نرم جهاني مدارس سمپاد را يک در ۱۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: بر اساس تصميم هاي سال هاي گذشته که باعث افزايش بي رويه مدارس سمپاد شده است تعداد اين مدارس در کشور با نرم جهاني مطابقت ندارد.
وي هم چنين از وجود 500هزار صندلي خالي در مدارس غيرانتفاعي خبر داد و گفت:بسياري از اين مدارس به دليل ايجاد مدارس دولتي هيئت امنايي و سمپاد که بابت تحصيل از دانش آموزان پول کمتري از مدارس غير انتفاعي دريافت مي کنند با مشکلات مالي مواجه شده اند.وي براي حل اين مشکل پيشنهاد کرد تا با طرحي جديد مدارس از 100درصد دولتي بودن يا 100درصد غير انتفاعي بودن خارج شوند و مدارسي تعريف شوند که هم دولت و هم مردم در اداره آن نقش داشته باشند.

مصوبه شوراي معاونان آموزش و پرورش براي ايمن سازي اردوهاي دانش آموزي
وي درخصوص ادامه فعاليت هاي پرورشي و قرآني درمدارس و ادامه يافتن اردوهاي راهيان نور نيز گفت:اردوهاي راهيان نور مفيد است، اما بايد ايمن شود.اردوهاي راهيان نور جزو دستورالعمل هاي آموزش و پرورش است وحتي در اولين جلسه شوراي معاونان مصوبه اي براي ايمن سازي همه اردوهاي آموزش و پرورش داشتيم تا در کنار اجراي اين برنامه ها دانش آموزان نيز ايمني بيشتري حين برگزاري اردو داشته باشند.
در مورد مدارس قرآني نيز بر روخواني، روان خواني و فهم قرآني تاکيد جدي داريم.فاني در خصوص ساماندهي نيروي انساني و معلمان شرکتي نيز گفت:بر اساس مصوبه مجلس وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف مدت ۲ سال همه نيروهاي خود را تعيين تکليف کند.از اين فرصت يک سال و نيم باقي است و همه نيروها ظرف يک سال ونيم آينده با راه حل هاي مختلف ساماندهي خواهند شد.
وي نظام ارزيابي تحصيلي توصيفي که در حال حاضر در مقطع ابتدايي درحال اجرا ست را کارآمد دانست و گفت: در بعضي از کشورها امتحانات يک سال در ميان و در بعضي از کشورها سه سال در ميان بر گزار مي شود.وي تاکيد کرد: مردودي در دوره ابتدايي عوارض سوء تربيتي و اجتماعي دارد، اما بايد در راستاي بالا بردن کيفيت آن هم تلاش شود.
يکي از راه حل هاي مدنظر، برگزاري امتحان پس از پايان ۳ سال دوره آموزش ابتدايي است.فاني تاکيد بر هوشمند سازي سخت افزاري مدارس را امري منجر به شکست دانست و گفت: بر اساس مطالعات تطبيقي، هوشمندسازي در کشورها به شکل سخت افزاري و نرم افزاري است و بايد تصريح کنيم آنهايي که سخت افزاري وارد اين عرصه شده اند شکست خورده اند.
وي تصريح کرد: با هوشمند سازي مدارس و کلاس ها موافقم اما لازمه اجراي آن آموزش معلمان و مهارت آموزي به معلمان پيش از حضور درکلاس است. لذا بهتر است کلاس هاي هوشمند را به تدريج ايجاد کنيم و پس از آن در راستاي داشتن مدارس هوشمند گام برداريم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اولیا
یکی از آرزو های معلمان و اولیا این است که مجتمع های آموزشی و پرورشی به طور کلی حذف شود متاسفانه به این نکته توجه نمی شود
مسلم محمدی
مجتمع های اموزشی بجای تجمیع نیرو باعث افزایش نیروی اداری ومالی شد وانگیزه مدیران زیرمجموعه را از بین برد.از طرف دیگر قوانین اولیه تجمیع را زیر پا گذاشت.با حذف آن به مدارس شهری جان دوباره ببخشید.
Iran, Islamic Republic of
سلام از هر تظر حساب کنید بار مالی زیادی هم دارد مدیر مجتمعی که ساعت 9سر کارش میآید و10 میرود میگوید کارم نظارت بود انجام دادم چه سودی میتواند داشته باشد؟
mina zaki
يكي از خواسته ها وتلاش هاي بنده به عنوان يك دانشجو ومعلم شركتي بكارگيري نحوه ي صحيح آموزش و تعريف صحيح از دانش آموز بودن وهدايت دانش آموزان به سمت پويايي وتفكر است. بظربنده با قدرتمند كردن معلمان ازنظر آموزشي وبرنامه ريزي صحيح بايد از زيادشدن هر روز كلاس هاي تقويتي باجديت جلوگيري شود.
دبیردشتستان بوشهر
امیدوارم جناب فانی هرچه سریعتر این طرح مجتمع های آموزشی
و پرورشی شهری را که واقعا مدارس را بامشکل جدی مواجه کرده است حذف نمایند.
همچنین از مدیران محترم میگنا خواهشمندیم در این ارتباط مقاله ای را درج نمایند. باتشکر
حسين
با سلام جناب آقاي فاني لطفا هرچه سريعتر نسبت به حذف و لغو كامل مجتمع هاي شهري كه يك نفر بيكار را به خود اختصاص داده اقدام كنيد اين مجتمع ها نه تنها يار شاطر نيستند بار خاطر مي باشند .با تشكر
دل شكسته
با سلام اقاي وزير خواهش مي كنم برا ما كه در روستاهاي دور افتاده از راه دور تدريس كرديم ازمون استخدامي بگذاريد با تشكر
امیر
United Kingdom
مجتمع های شهری یکی از بهترین طرح ها در وزارت آموزش و پرورش بوده اینکه مدیران سابق دایم در مدرسه بمانند وبه مشکلات آموزشی و پرورشی برسند و تمام امور مالی اداری و... را مدیر مجتمع انجام دهد عالی است اما مدیران سابق از اینکه اختیاراتشان کم شده ناراحتند امروز در دنیا مجتمع ها توسعه داده می شوند ولی ما چون مدیریت بلد نیستیم بسوی کوچک سازی می رویم .
مدیر
حذف مجتمع های شهری خدا شاهد است از ضروریات میباشد
کیومرث
باسلام به همه مدیران مدارس اتفاقاوجودمجتمع هاباعث میشوداولاامکانات ووسایل کمک آموزشی بصورت مساوی بین مدارس زیرمجموعه تقسیم بشود ثانیانظارت دقیقتربرعملکردمدیران وسایرکارکنان مدارس تحت پوشش خواهدداشت.وبه ارتقای تحصیلی کمک شایانی می کند.
سليمان
بنده هم با تظر شما موافقم . به نظر من بايد اكثر كارهاي اداري (بستن دفتر امتحانات - بستن دفتر آمار و صدور تشويقي وسازماندهي معلمان در مدارس تابعه خود و... )به مديران مجتمع تفويض اختيار گردد و بيش از پيش حدود اختيارات آنها را بيشتر نماييم .
سليمان .م.ف
مجتمع هاي شهري بسيار بجا بوده و فشار كار اداري را كم نموده است و از طرفي امورات مدارس به طور جدي كنترل مي شود و مدير مجتمع بر كليه امورات اداري و مالي مدارس تحت پوشش نظارت كافي دارد و اگر همه به يك هدف مشترك كه همان آموزش و پرورش نسل آينده است توجه نماييم هيچ مشكلي بين مديران مدارس و مديران مجتمع به وجود نمي آيد . و كساني كه در اين رابطه مشكل دارند مطمئنا از روابط اجتماعي ضعيفي برخوردارند و بيشتر دستور دهنده هستند تا راهبر آموزشي . با تشكر
ناهید
Iran, Islamic Republic of
سلام مدیران دیگر انگیزه ای برای کارشان ندارند چون کار شان اصلا دیده نمیشود و فقط مدیران مجتمع که هیچ کاری هم انجام نمیدهند را اداره میشناسد.
اعظم جلیلی
باسمه تعالی
به حضور مقام عالی وزارت دکترفانی
اینجانب در مدرسه ابتدایی خدمت می کنم و 25 سال یابقه دارم و20 سال است که سابقه مدیریت دارم ونزدیک به دوسال است که مدرسه زیر نظر مدیر مجتمع می باشد مدیر مجتمع در طول سال یک بار هم نتوانسته از مدرسه بازدید نماید دراثر کار زیاد شاید نتواسته اند ولی مدرسه نیاز به تعمیرات دارد و معلمین مدرسه راهم نمی شناسند و از آیین نامه ها و طرح های ابتدایی هم هیچگونه اطلاعی ندارند چنین مدیری چگونه می تواند چند مدرسه ابتدایی و راهنمایی ودبیرستان همزمان در سه نقطه شهر آن هم با امار بالی دانش آموزی مدرسه ای مثل مدرسه ما که 904 نفر دانش آموز داردمدیریت کند مجتمع های شهری به صورت اجباری وتحمیلی به مدیران مدارس داده شده و خودشان هم رضایت ندارند و از نظر مالی هم مشکلات خاص خود را داردمدرسه اگر قرار است از طریق کمک به مدرسه اداره شود چه ضرورتی دارد مدیر آموزشی پول را از مردم جمع آوری کند به حساب مجتمع بریزد و دوباره از مدیر مجتمع چک بگیرد و مدیر اموزشی هزینه نماید و این مسئله نه تنها باعث پایین آوردن بی اعتمادی شده بلکه ابتکار عمل را نیز پایین آورده است مدیر اموزشی باید یک گزارش کتبی ومصور به مدیر مجتمع بدهد وگزارشی دیگر به اداره ، واین به این معنی است که مدیر آموزشی باید به دو اداره پاسخ بدهد در صورتی که مدیر مجتمع باید از نزدیک نظارت داشته باشد. در کل ایجاد مجتمع های آموزشی نه تنها مشکلی از مدارس را حل نکرده بلکه مشکلات زیادی به مدارس اضافه شده است
خواهشمنداست با حذف مجتمع های آموزشی به مشکلات مدرسه پایان داده شود . متشکرم جلیلی
حمیده حکیم رصا
مجتمع ها یکی از بهترین ایده ها بود اگر درست اجرا می شدکه متاسفانه بطور مطلوب و مطابق ایین نامه برگزار نشد چون به ض رر بعض ی ها بود
محمد
عالی بود. امید است مجتمع ها ادامه یابند.
وجود مجتمع ها از ضروریات است. ادامه آن به نفع دانش آموزان است.
جناب آقاي فاني شما در مركز هستيد وتكيه بر ميز مديريت داده ايد و اطرافيان شما هم متاسفانه زياد اطلاعي از مشكلات مجتمع هاي روستايي ومدارس ندارند. شمال كجا بوديد كه مديران مجتمع با هزينه شخصي خود مدارس را مديريريت مي كنند.شما دانشگاه را با مدارس اشتباه گرفته ايد. شما مگر در زمان وزارت حاج بابايي در جريان سند نبو ده ايد چرا آن موقع نظر خود را بيان نكرديد. نظارت مجتمع هاي روستايي بر مدارس تحت پوشش هم باعث جلوگيري از بعضي هزينه هاي اغير ضروري شده است و هم جلوگيري ازبعضي تخلفات مالي مدارس و هم چونكه عملكرد مدارس در ايام مورد نظر است بعضي از همكاران در اين خصوص بي انصاف هستند. خواهش ميكنم اقاي فاني خود تان را باين كارها مطرح نكنيد اگر راست مي گوييد و دغدغه داريد مشكلات بو دجه اي را برطرف كنيد تلاش كنيد معلم جذب كنيد.
علی
خوب بود.
علی
United States
با سلام خدمت همه همکاران گرامی.شما چرا در مورد مشکلات معیشتی وبخصوص مسکن فرهنگیان اظهار نظر نمیکنید؟چرا در این سیستم هیچ وزیری به فکر تامین مسکن برای معلمان نیست؟هر نیرویی که وارد هر سازمان دیگری میشود سازمان به فکر تامین مسکن برای ان ها در آینده است ولی آموزش وپرورش نیست"
علی ولیزاده
خداوند آقای فانی را فرستاد تا انشاا... مجتمع های آموزشی و پرورشی را فنا سازدٰ در طی این چهار سال از ایجاد مجتمع ها بیگاری از مدیران مجتمع به نهایت خود رسید در حالی که مسولان ادارات راکد ماندند.
امیر
نباید از روی لجاجت و حسادت قضاوت کنیم آیا شماها با پایان امتحانات نوبت دوم تا مهر ماه خبر از محل خودتان داشته اید آیا از جلسات متعدد و پروژه مهر خبر داشتید آیا برای نصب حتی یک پرچم حاضر بودید به محل کار در شهریور ماه به مدرسه مراجعه کنید چون خودتان مدیر یا معاون نشده اید دم از انحلا ل می زنید چه اشکالی دارد سال آینده انشاءالله مدیران مجتمع ها جای شماها را در کلاس 5 الی 6 نفره با همان مزایای قبلی خواهند گرفت . به امید خدا
محمد
Iran, Islamic Republic of
این مدیران مدرسه ها بودند که حتی روز های تعطیل تابستان برای پروژه ی مهر ودیگر کارها مدرسه بودند مدیران مجتمع فقط دستور دادند خیلی زحمتشون شد.
ناصر
مدیران مجتمع بیکارترین نیروها هستند
ناصر
9مدیر در 4مدرسه ی ابتدایی روستایی که جمعا 300نفر دانش آموز دارند مشغولند. آیا هزینه بر نیست؟
عضو انجمن
United States
امید وارم جناب فانی کمی منصف تر با قضیه مجتمع ها بر خورد کنند مدیریت زمان یکی از مهم ترین گزینه هایی است که با تشکیل مجتمع ها شکل گرفت مردم دیگر آواره اداره نستند با طرح مشکل به مدیر مجتمع د و پیگیری ایشان و حل مشکل رضایت مندی ایجاد می شد
احمد
Iran, Islamic Republic of
نه موافق نستم ما مدیر مجتمعی داریم که نه مدرسه ی تحت پوشش می آید نه اداره میرود گهگاهی به آموزشگاه مرکز مجتمع دو ساعتی سر میزند خیلی دم از حلال و حرام هم میزند.
علی
احمد آقا شما دروغ می گویید. چون خبر از کار مدیر ندارید . خودت به مو قع در کلاس حاضر شو
قاسمی
United States
مجتمع ازنظر من بسیار مفید بود مدیرانی که از طریق رابطه ای در جایگاهی بودند که شایستگی این کار را نداشتند از طریق کنترل و نظارت مدیر مجتمع توانستند به یک کارایی قابل تو جهی برسند و این به نفع مردم است خواهش می کنم شخصی بر خورد نکنید
یکی از مدیران زیر مجموعه مجتمع ها
United States
به اشتراک گذاشتن امکانات مدارس و نیروها از نظر من و بسیاری از اولیا و همکاران مفید بوده وهست واقعا اگر مجتمع ها حذف شوند چه بلایی به سر مدارس ما خواهد آمد کمی کارشناسی تر بر خورد کنیم
زهرا
United States
اگر مدیر یا مدیر مجتمعی درست عمل نکرده چرا باید مچتمع ها را زیر سوال ببریم مگر این مهمترین مورد سند تحول نبود مگر ساعت ها روی این مساله کار نشده بود مگر این طرح در کشورهای پیشرفته با موفقیت انجام نشده بود اقای وزیر خواهش می کنیم قبل از هر اقدای کمی کارشناسی تر با این موضوع برخورد کنید
ارمین
United States
اگر مدیر مجتمعی خطا کار است اورا زیر سوال ببریر نه سند تحول را و نه مدیریت مجتمع را ونه این تلاش بی وقفه مدیران مجتمع را
رباب
حذف مجتمع آموزشی و پرورشی از واجبات پیشرفت تحصیلی است آنهایی که مخالف با حذف این سیاست نا موفق آموزشی هستند لطفا" بیشتر فکر کنند.
سلام جناب وزیر خواهشمندیم بدون کارشناسی مجتمع ها را منحل نکنید این کار را به مسولین ادارات اموزش وپرورش و مدیران مدارس محول کنید چرا که در برخی از مناطق با تاسیس مجتمع ها بسیاری از مدارس هز شیفت بعداز ظهر به شیفت صبح منتقل شده اند ومحرومیت زدایی وعدالت اموزشی برقرار شده است
جناب وزیر ما برای راه اندازی مجتمع حدود ده میلیون هزینه کردیم و یک مدرسه ابتدایی را با چهار صد دانش اموز از شیفت بعداز ظهر به صبح منتقل کردیم خواهشمندیم بدون کارشناسی عمل نکنید وادامه کار مجتمع ها رابه اختیار مدیران مدارس و مدیر مجتمع بگذارید
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا