کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اظهارات فاني در نخستین نشست خبری:ضرورت بازنگري در نحوه اجراي نظام آموزشي جديد

14 شهريور 1392 ساعت 1:33

اجراي نظام ارزيابي حرفه اي معلمان هم زمان با اجراي طرح رتبه بندي، ادامه يافتن تعطيلي پنج شنبه هاي مدارس در سال تحصيلي آينده،لزوم بازنگري در نحوه اجراي سند تحول بنيادين نظام آموزشي ، واريز50ميليارد تومان سرانه به حساب مدارس کشور در آستانه بازگشايي مدارس و کاهش تنوع شکلي مدارس بخشي از خبرها و نظرات سرپرست جديد وزارت آموزش و پرورش در اولين نشست خبري خود بودکه به گفته خود قرار است از سوي رياست جمهوري به عنوان وزير براي دريافت راي اعتماد به مجلس معرفي شود.


۵۰۰ هزار صندلي خالي در مدارس غيرانتفاعي

دکتر علي اصغر فاني ديروز در اولين نشست خبري خود به تشريح برنامه هاي خود براي اداره مجموعه آموزش و پرورش پرداخت و با تاکيد بر اين که با نظر دکتر روحاني قرار است براي دريافت راي اعتماد در سمت وزير آموزش و پرورش به مجلس معرفي شود گفت:رتبه بندي معلمان بر مبناي ارزيابي حرفه اي از برنامه هاي آتي وزارت آموزش و پرورش است که البته نمي توان آن را به سرعت پيگيري کرد.
وي با اشاره به در دست بررسي بودن کليات نظام رتبه بندي معلمان در مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: مجلس در پي تدوين و تصويب کليات طرح است که با نحوه اجراي آن در بدنه وزارت آموزش و پرورش متفاوت است.وي بر لزوم اجراي نظام ارزيابي حرفه اي معلمان پيش از اجراي طرح رتبه بندي تاکيد کرد و گفت:کار اصلي آموزش و پرورش براي اجرايي کردن نظام رتبه بندي تدوين آيين نامه هاي اجرايي رتبه بندي معلمان است.

۵۰ ميليارد تومان از سرانه مدارس تا ۲۰ شهريور به دست مديران مي رسد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از کسري بودجه وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: کسري بودجه ميراث دولت قبلي است که به ما رسيده است که در طول 15 روز گذشته، ترميم بودجه تهيه و براي تصويب به مجلس فرستاده شده است. وي در خصوص ميزان کسري بودجه اظهار نظري نکرد و دليل آن را گزارش هاي متفاوت ارائه شده از سوي مسئولان دانست.
وي افزود: دولت با وجود همه مشکلات مالي 50ميليارد تومان به عنوان سرانه مدارس در اختيار آموزش و پرورش قرار داده است که تا بيستم شهريور ماه در اختيار مديران مدارس قرار خواهد گرفت.وي در خصوص تعطيلي پنج شنبه هاي مدارس نيز با اشاره به سازماندهي نيروهاي انساني وزارت آموزش و پرورش در اواخر اسفند ماه سال گذشته گفت:مدارس در سال تحصيلي آينده پنج شنبه ها تعطيل خواهد بود. با اين حال گروهي مامور فعال کردن مدارس در برنامه هاي فوق برنامه و پرورشي براي روز پنجشنبه ها شده است که در آينده نزديک جزئيات آن به اطلاع عموم خواهد رسيد.
وي در مورد تغيير و تحولات احتمالي در اين وزارت خانه نيز گفت: آموزش و پرورش از ابتداي سال روي ريل حرکت خود قرار گرفته است و هيچ تغييري را تا زمان بازگشايي مدارس نخواهيم داشت اما اين بدان معنا نيست که هيچ گونه تغييري انجام نمي شود.

تغيير محتوا و ساختار در نظام آموزشي بايد از پايه اول اجرا مي شد
وي از نحوه اجراي سند تحول بنيادين انتقاد کرد و گفت: انتقاد من به سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نيست، بلکه در مورد نحوه اجراي آن است. تامين معلم، محتواي کتاب و فضاي آموزشي را به عنوان ۳ رکن اصلي براي اجراي هر برنامه اي بايد در نظر بگيريم. وي از اجراي سند تحول با تغيير ساختار نظام آموزشي آن هم از سال ششم ابتدايي گلايه کرد و گفت بهتر آن بود تا تغيير از تغيير محتوا و ساختار پايه اول اجرا مي شد و درنهايت به سال آخر متوسطه مي رسيد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالي در خصوص نوع نگاه مديريت جديد وزارت آموزش و پرورش به تنوع بخشي به مدارس و ظلمي که به دانش آموزان مدارس دولتي مي شود گفت: تنوع مدارس با ۲ خاستگاه در آموزش و پرورش شکل گرفته که خاستگاه محتوايي و مالي، از جمله موضوعات مدنظر بوده است. به عنوان نمونه مدارس نمونه مردمي و هيئت امنايي با هدف دريافت کمک هاي مالي از مردم و مدارس تيزهوشان و سمپاد با خاستگاه محتوايي ايجاد شده اند.
وي تصريح کرد: اقدامات انجام شده توسط وزراي پيشين بدون توجه به اين خاستگاه ها بوده است و در آينده تنوع مدارس بايد کاهش يابد. وي به انجام پژوهشي دراين مورد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره کرد و گفت با اعلام نتايج اين پژوهش درخصوص کاهش تنوع مدارس تصميم گيري خواهد شد اما آنچه مشخص است ايجاد بي انگيزگي در دانش آموزان مدارس دولتي به دليل خروج دانش آموزان نمونه از مدارس و افزايش فشار مالي به والدين به دليل گسترش اين گونه مدارس است. وي نرم جهاني مدارس سمپاد را يک در ۱۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: بر اساس تصميم هاي سال هاي گذشته که باعث افزايش بي رويه مدارس سمپاد شده است تعداد اين مدارس در کشور با نرم جهاني مطابقت ندارد.
وي هم چنين از وجود 500هزار صندلي خالي در مدارس غيرانتفاعي خبر داد و گفت:بسياري از اين مدارس به دليل ايجاد مدارس دولتي هيئت امنايي و سمپاد که بابت تحصيل از دانش آموزان پول کمتري از مدارس غير انتفاعي دريافت مي کنند با مشکلات مالي مواجه شده اند.وي براي حل اين مشکل پيشنهاد کرد تا با طرحي جديد مدارس از 100درصد دولتي بودن يا 100درصد غير انتفاعي بودن خارج شوند و مدارسي تعريف شوند که هم دولت و هم مردم در اداره آن نقش داشته باشند.

مصوبه شوراي معاونان آموزش و پرورش براي ايمن سازي اردوهاي دانش آموزي
وي درخصوص ادامه فعاليت هاي پرورشي و قرآني درمدارس و ادامه يافتن اردوهاي راهيان نور نيز گفت:اردوهاي راهيان نور مفيد است، اما بايد ايمن شود.اردوهاي راهيان نور جزو دستورالعمل هاي آموزش و پرورش است وحتي در اولين جلسه شوراي معاونان مصوبه اي براي ايمن سازي همه اردوهاي آموزش و پرورش داشتيم تا در کنار اجراي اين برنامه ها دانش آموزان نيز ايمني بيشتري حين برگزاري اردو داشته باشند.
در مورد مدارس قرآني نيز بر روخواني، روان خواني و فهم قرآني تاکيد جدي داريم.فاني در خصوص ساماندهي نيروي انساني و معلمان شرکتي نيز گفت:بر اساس مصوبه مجلس وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف مدت ۲ سال همه نيروهاي خود را تعيين تکليف کند.از اين فرصت يک سال و نيم باقي است و همه نيروها ظرف يک سال ونيم آينده با راه حل هاي مختلف ساماندهي خواهند شد.
وي نظام ارزيابي تحصيلي توصيفي که در حال حاضر در مقطع ابتدايي درحال اجرا ست را کارآمد دانست و گفت: در بعضي از کشورها امتحانات يک سال در ميان و در بعضي از کشورها سه سال در ميان بر گزار مي شود.وي تاکيد کرد: مردودي در دوره ابتدايي عوارض سوء تربيتي و اجتماعي دارد، اما بايد در راستاي بالا بردن کيفيت آن هم تلاش شود.
يکي از راه حل هاي مدنظر، برگزاري امتحان پس از پايان ۳ سال دوره آموزش ابتدايي است.فاني تاکيد بر هوشمند سازي سخت افزاري مدارس را امري منجر به شکست دانست و گفت: بر اساس مطالعات تطبيقي، هوشمندسازي در کشورها به شکل سخت افزاري و نرم افزاري است و بايد تصريح کنيم آنهايي که سخت افزاري وارد اين عرصه شده اند شکست خورده اند.
وي تصريح کرد: با هوشمند سازي مدارس و کلاس ها موافقم اما لازمه اجراي آن آموزش معلمان و مهارت آموزي به معلمان پيش از حضور درکلاس است. لذا بهتر است کلاس هاي هوشمند را به تدريج ايجاد کنيم و پس از آن در راستاي داشتن مدارس هوشمند گام برداريم.


کد مطلب: 19267

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19267/اظهارات-فاني-نخستین-نشست-خبری-ضرورت-بازنگري-نحوه-اجراي-نظام-آموزشي-جديد

میگنا
  https://www.migna.ir