جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۶:۱۱
کد مطلب: 18748
۲
۱

پسران گوی سبقت در ماراتن کنکور سراسری 92 را ربودند‌

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب نهم مرداد ماه با حضور حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور به چگونگی اعلام نتایج کنکور سراسری 92 و دستور‌العمل انتخاب رشته برای داوطلبان اختصاص یافت.
در ابتدای این برنامه به حضور 83571 داوطلب در کنکور سراسری 92 اشاره شد و اینکه اسامی نفرات برتر این آزمون که از جای جای‌ ایران این رتبه‌ها را کسب کرده‌اند روز چهارشنبه نهم مرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.
در بخش بعدی این برنامه، تعدادی از نفرات برتر کنکور سراسری 92 توکل بر خدا، تلاش و زحمات پدر و مادر و معلمانشان‌ را مهم‌ترین عامل موفقیت در این آزمون دانستند.

پسران گوی سبقت در ماراتن کنکور سراسری 92 را ربودند‌
در ادامه توکلی با اشاره به اینکه تعداد پسران حائز رتبه برتر از دختران داوطلب در کنکور سراسری 92 بیشتر بوده است، گفت: با وجود اینکه تعداد داوطلبان دختر برای شرکت در کنکور سراسری 92 بیشتر بوده ولی 60 درصد رتبه‌های برتر از سوی پسران داوطلب در گروه های آزمایشی مختلف بدست آمده است که با تصاویر خودشان در رسانه‌ها به نمایش درآمد.
وی با بیان اینکه نفرات برتر امسال از میان داوطلبان تمام نقاط کشور بودند، تصریح کرد: نفرات برتر در گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبانهای خارجه هم از تهران و هم شهرستان‌ها بوده و تنها افراد برتر در رشته‌ هنر از میان داوطلبان تهران بودند که این نشان می‌دهد امکانات آموزشی مورد نیاز این رشته در شهرستانها کافی نبوده است.
توکلی استناد به کتاب‌های درسی که به عنوان منابع کنکور اعلام شده را عامل موفقیت داوطلبان شهرستانی در کنکور سراسری 92 دانست و اذعان داشت: افرادی که تنها به مطالعه کتب درسی پرداخته‌اند به طور قطع از نتیجه زحماتشان‌ نیز بهره‌مند شده‌اند کما اینکه نتایج کنکور سراسری 92 بیانگر آن است که رتبه‌های برتر امسال برخلاف سال های گذشته نه تنها از شهر‌های بزرگ بلکه از تمام نقاط کشور بوده است.
در ادامه این برنامه اسامی نفرات برتر کنکور سراسری سال 92 به شرح ذیل اعلام شد:
1- سجاد صادقی‌زاده از کرج نفر اول گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی
2-سید محمد حسین موسوی از قم نفر دوم گروه آزمایشی ریاضی و فنی
3- سیدمحمدجواد‌ موسوی مبارکه از مبارکه نفر سوم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی
4- پویا براهیم‌ باستانی از تبریز نفر اول گروه آزمایشی علوم تجربی
5- علی عجم از اهواز نفر دوم گروه آزمایشی علوم تجربی
6- پوریا‌ یاراحمدی‌ از بروجرد نفر سوم از گروه آزمایشی علوم تجربی
7- زهرا مشایخی از تهران نفر اول از گروه آزمایشی علوم انسانی
8-زینب امیر‌بکایی از تهران نفر دوم از گروه آزمایشی علوم انسانی
9-یاسمن خادمی از شمیرانات نفر سوم از گروه آزمایشی علوم انسانی
10-فاطمه محمدی از تهران نفر اول گروه آزمایشی هنر 11
- پریناز‌ جواهری از تهران نفر دوم گروه آزمایشی هنر
12- امیرمحمد‌ عزیزی از کرج نفر سوم گروه آزمایشی هنر
13- آذین زهرایی‌ از تهران نفر اول گروه آزمایشی زبانهای خارجه
14- علی شعار ابوذری‌ از مشهد نفر دوم گروه آزمایشی زبانهای خارجه
15- سید‌کی‌آرش غیاثی‌ از شیراز نفر سوم گروه آزمایشی 8زبانهای خارجه

* مشکلات بهایی پرداختنی در مسیر نیل به موفقیت است
در ادامه در طی تماس تلفنی با تنی از چند از نفرات برتر کنکور سراسری 92 در مورد احساس آنها از کسب این عنوان و رمز موفقتشان‌ پرسیده شد پویا براهيم باستانی گفت: برایم دور از ذهن بود که حائز رتبه اول شوم چرا که تصور می‌کردم این رتبه بسیار سخت بدست می‌آید. وی ادامه داد: توکل بر خدا مهم‌ترین عامل موفقیت است سپس با شناخت هدف و تلاش و برنامه‌ریزی می‌توان به موفقیت دست یافت. همچنین افراد نباید با بروز مشکلات در این مسیر ناامید شوند چرا که مشکلات بهایی است که باید برای حصول موفقیت بپردازند.

*داوطلبان می‌توانند کارنامه عکس‌دار خود را بر روی سایت مشاهده کنند

 در ادامه توکلی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده ساعت 10 صبح روز پنج‌شنبه دهم مرداد ماه کارنامه نتایج اولیه آزمون سراسری 92 بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود، افزود: امسال تعداد یک میلیون و هشتاد و سه هزار و پانصد و هفتاد و یک نفر در کنکور سراسری ثبت‌نام کرده که این از میان تعدادی در گروه‌های هنر و زبان خارجه و یا در بیش از 2 گروه آزمایش می توانند شرکت کنند.
وی با تاکید بر اینکه پاسخنامه‌ در شرایط قرنطینه و هر پاسخنامه‌ نیز 2 بار بررسی شده است یادآور شد: هر پاسخنامه‌ توسط دو دستگاه علامت‌خوان جداگانه قرائت شده و حتی به طور موردی نیز مورد بررسی قرار گرفتند سپس برای تمام شرکت‌کنندگان کارنامه صادر شده که داوطلبان می‌توانند براساس دستور‌العمل های ذکر شده و بر روی سایت سازمان سنجش مشاهده کرده و از آن پرینت‌ تهیه فرمایند. توکلی خاطرنشان کرد: در این کارنامه نمرات خام دروس نمرات طراز نمرات کل و نمرات زیر گروه های مختلف داوطلب درج شده و زیر گروه‌هایی که در دوره‌هایی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند با اطلاعات کافی قرار داده شده و با علامت ستاره نیز مشخص شده است.
وی گفت: داوطلبان براساس رتبه‌هایی که بدست آورده‌اند می‌توانند در دوره‌های دانشگاه‌های روزانه شبانه نیمه حضور پیام‌نور و غیر ‌انتفاعی انتخاب رشته نمایند. همچنین امسال برای اولین بار کارنامه نتایج کنکور سراسری 92 با عکس داوطلب بر روی سایت سازمان سنجش به نمایش در خواهد آمد.

*اعمال 25 درصد سوابق تحصیلی در نمره کل داوطلبان کنکور سراسری
در ادامه توکلی با بیان اینکه سوابق تحصیلی داوطلبان تا 25 درصد در نمره کل آنها تاثیر خواهد داشت افزود: این اقدام برای داوطلبان نظام جدید که از سال 84 به بعد در امتحانات سال سوم دبیرستان به صورت نهایی و سراسری در کشور شرکت کرده‌اند موثر بوده و برای آنها نمره مثبت به همراه داشته و در صورتیکه موجب کاهش نمره کل می شده لحاظ نگردیده است.
وی از امکان شرکت همزمان داوطلبان کنکور سراسری 92 در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و یادآور شد: داوطلبان می‌توانند با استفاده از کد پیگیری درج شده در سایت برای شرکت در دانشگاه آزاد اسلامی نیز وارد سایت این دانشگاه شده و انتخاب رشته نمایند. توکلی اظهار داشت: نمرات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان هر داوطلب که مشمول سوابق تحصیلی است در کارنامه آنها ذکر شده است.
همچنین داوطلبانی‌ که رتبه آنها با توجه به رشته کشوری در گروه‌های آزمایشی 1،2،3 کمتر از 75 هزار است در اصل می‌توانند پاسخنامه‌ خود را مشاهده کنند کارنامه داوطلبان گروه هنر و زبانهای خارجه نیز چنانچه رتبه کشورهای آنها کمتر از ده هزار باشد نیز روی سایت قرار داده می‌شود.

*ظرفیت پذیرش دانشجو در ایران بیشتر از تعداد داوطلبان است
در ادامه توکلی با تاکید بر اینکه از تعداد نهصد و بیست و چهار هزار و پانصد و سی و پنج نفر داوطلب آزمون سراسری 92 تعداد نهصد و بیست و چهار هزار و چهارصد و شصت نفر مجاز به انتخاب رشته شدند افزود: با توجه به ظرفیت‌ مناسب هفتصد و دوازده هزار نفر امسال به وجود آمده هفتاد و هفت درصد داوطلبان شانس قبولی در دانشگاه‌های سراسری را دارند که این شانس قبولی در رشته‌های مختلف متفاوت است کما اینکه انی شانس در گروه آزمایشی ریاضی و فنی صد درصد بوده چرا که ظرفیت پذیرش بیشتر از تعداد داوطلبان است و در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز 99/99 داوطلبان شانس قبولی داشته و داوطلبان گروه آزمایشی هنر 62 درصد، گروه آزمایشی زبانهای خارجه 41 درصد و گروه علوم تجربی بیش از 38 درصد شانس قبولی خواهند داشت.
وی یادآور شد: خوشبختانه ظرفیت پذیرش دانشجو در ایران بیشتر از داوطلبان کنکور دانشگاه‌ها بوده تا جاییکه‌ هر فردی اراده کند می‌تواند وارد آموزش عالی کشور شود و رقابت موجود نیز تنها بر سر حضور در رشته‌هایی خاص و پر‌طرفدار است. در ادامه این برنامه در طی تماس تلفنی زهرا مشایخی از دیگر نفرات برتر کنکور سراسری 92 توکل بر خدا و حمایت خانواده و تلاش معلمانش را رمز موفقیت خود دانست و افزود: برای کنکور تنها روزی 7 ساعت بطور عمیق مطالعه می‌کردم و به غیر از دنبال کردن برنامه‌های مدرسه از کلاس‌های کنکور استفاده نکردم.

کلاس کنکور موجب کسب رتبه برتر نمی‌شود

 در ادامه توکلی با بیان اینکه کسب رتبه برتر و موفقیت در کنکور سراسری منوط به حضور در کلاس‌های کنکور نیست افزود: در مصاحبه‌های مختلف اشاره کردم که سوالات کنکور از کتب درسی بوده که به عنوان منابع امتحانی‌ در دفترچه راهنمای کنکور معرفی شده است. و داوطلبان با مطالعه آنها به طور قطع به نتیجه دلخواهشان می‌رسند.
وی اظهار داشت : دلسوزترین‌ افراد متخصص کسانی هستند که در مدارس به تدریس علم می‌پردازند و همانطور که بارها گفته ايم افراد براي موفقيت در كنكور سراسري بايد بعد از يادگيري دروس در مدارس به خودآزمايي وتست زدن در منزل بپردازند تا سطح پيشرفت خود را شناسايي كنند.
همچنين بايد باتوكل بر خدا و به دور از اضطراب و نگراني و با اعتماد به نفس در آزمون سراسري حضور يابند.دفترچه راهنمايي انتخاب رشته را در سايت سازمان سنجش مشاهده كنيد.
در ادامه توكلي بابيان اينكه درتاريخ پانزدهم مرداد ماه دفترچه راهنمايي انتخاب رشته آزمون سراسري 92 بر روي سايت سازمان سنجش قرارداده ميشود افزود: دفترچه راهنماي انتخاب رشته فقط از طريق سايت در اختيار داوطلبان قرار گرفته و تعدادي به صورت چاپ شده براي داوطلبان شهرستاني كه به اينترنت دسترسي ندارند از طريق باجه هاي پستي سراسر كشور توزيع خواهد شد.
وي يادآور شد: امسال دفترچه هاي انتخاب شده به دو شيوه به پذيرش دانشجو مي‌پردازند شيوه اول براساس نتيجه آزمون كه بخش اول دفترچه هر گروه آزمايش را به آن اختصاص داده و براساس نمره كل داوطلب كه در آزمون كسب كرده و هفتاد و پنج درصد نمره خواهد بود وتاثير مثبت 25 درصد سوابق تحصيل و ساير ضوابط ازجمله سهميه بندي و نمرات كه براي زيرگروه هاي آزمايشي مختلف محاسبه مي شود مجاز هستند كه تا 150 كد رشته محل تحصيل را با الويت علاقه انتخاب و در سايت سنجش ثبت كنند.
توكلي تصريح كرد: روش دوم براساس سوابق تحصيلي كه در بخش دوم دفترچه هر گروه آزمايشي درج شده و ظرفيت هاي مربوط به رشته هاي تحصيل صورت مي گيرد در اين قسمت داوطلباني براي كنكور ثبت نام نكرده و يا در آزمون غيبت داشته اند نيز مي‌توانند انتخاب رشته كنند افراد بدون ثبت نام در كنكور مي توانند وارد دانشگاه شوند درادامه توكلي افزود: افرادي كه نتوانستند براي شركت در كنكور سراسري 92 ثبت نام كرده و يا در كنكور غيبت داشته اند و نيز مي توانند انتخاب رشته كنند. وي ياداور شد: اين افراد همزمان با انتخاب رشته و در تاريخ 17 تا 22 مرداد ماه مي‌توانند براي ورود به دانشگاه ثبت نام كنند.
توكلي اظهارداشت: استناد به سوابق تحصيلي ملاك ورود اين افراد به آموزش عالي كشور است كه مي‌توانند حداكثر تا 100 كد رشته محل تحصيل را نيز انتخاب و با الويت علاقه وارد سايت سازمان سنجش كنند.

نحوه ورود به دانشگاه آزاد اسلامي از سوي مركز آزمون اعلام مي شود
 در ادامه توكلي افزود: نحوه گزينش و انتخاب رشته هاي دانشگاه آزاد اسلامي براي داوطلباني كه با كد پيگيري ذكر شده در سايت سازمان سنجش قصد ورود به سيستم دانشگاه آزاد اسلامي رادارند براساس اطلاعيه اي كه از طريق سايت مركز آزمون دانشگاه اعلام خواهد شد، مي توانند كد رشته هاي محل هاي تحصيل مورد علاقه خود را به تعدادي كه دانشگاه آزاد اسلامي و ضوابط آن اعلام مي كند انتخاب كنند.
وي خاطرنشان كرد: اين افراد مي‌توانند 150 كد رشته محل تحصيل انتخاب كنند ضمن اينكه ممكن است برخي افراد در يك كد رشته تحصيل انتخاب شده هم در دانشگاه آزاد اسلامي و هم آزمون سراسري پذيرفته شوند كه همچون سال گذشته اين اختيار را دارند كه يكي از اين دو كد را انتخاب كرده و ثبت نام نمايند.

دفترچه راهنما سند گزينش دانشجو است
 در ادامه توكلي با اشاره به دفترچه راهنما به عنوان اولين تسهيلات اختصاص يافته به داوطلبان كنكور سراسري 92افزود: دفترچه راهنما سند گزينش دانشجويان است كه بايد مدنظر قرار دهند و به علاوه فراهم كردن امكانات لازم براي انتخاب كد رشته صحيح توسط داوطلبان وپاسخگويي به سوالات احتمالي انها براساس تجارت حاصل ازبرگزاري چهل و سه دوره آزمون سراسري از ديگر تسهيلات اختصاص داده به داوطلبان است.
همچنين سازمان سنجش ويژه نامه انتخاب رشته حاوي توضيحات كامل درخصوص روش انتخاب رشته و مواردي كه بايد به آنها دقت كنند و كتاب انتخاب رشته را تهيه و از دوشنبه 7مرداد ماه از طريق باجه هاي روزنامه فروشي در اختيار داوطلبان قرار داد.
نرم افزار راهنماي انتخاب رشته بر روي سايت سازمان سنجش قرار داده شد
در ادامه توكلي از ايجاد نرم افزار راهنماي تعيين رشته بر روي سايت سازمان سنجش خبرداد و افزود: اين نرم افزار 48 ساعت قبل از شروع انتخاب رشته توسط داوطلبان يعني در تاريخ 15 مرداد ماه بر روي سايت سازمان سنجش قرارگرفته و افراد مجاز به انتخاب رشته مي‌توانند باخريد كارت اعتباري مخصوص به منظور بكارگيري اين نرم افزار بر حسب اينكه در چه گروه آزمايشي قرار دارند، از آن استفاده كنند.
وي يادآور شد: اين نرم افزار به داوطلب نشان مي دهد كه با نمره كسب كرده در سالهاي گذشته قادر به قبولي در چه رشته هايي بوده است و داوطلبان نيز مي‌توانند براي كسب اطلاعات لازم تا 250 كد رشته محصل تحصيل مورد نظرشان وارد اين نرم افزار شوند.همچنين هر چه داوطلب براي انتخاب رشته به رشته هاي پايين تري مراجعه كرده احتمال قبول وي در آن رشته افزايش مي يابد.
توكلي اذعان داشت: توصيه سازمان سنجش به داوطلبان اين است كه رشته اي را كه به آن علاقه دارند انتخاب كنند و محل رشته تحصيلي موردنظرشان را نيزبا توجه به وضعيت معيشتي خود انتخاب كنند.
وي استفاده ازنرم افزار راهنماي انتخاب رشته را روش دقيق براي پرهيز از پرداخت هزينه هاي گزاف جهت تعيين رشته از سوي برخي مراكز خصوصي دانست و خاطرنشان كرد: در صورتيكه داوطلب اطلاعات جامع وكامل راهنماي انتخاب رشته را به طور دقيق خوانده باشد متخصص ترين فرد براي انتخاب رشته خود در كنكور سراسري خواهد بود. در ادامه برنامه در طي تماس تلفني سيد كي آرش غياثي از نفرات برتر كنكور سراسري 92 اعتماد به كتب درسي رابهترين روش براي كسب رتبه برتر در كنكور سراسري خواند و گفت: توكل بر خدا واعتماد به كتب درسي رمزموفقيت در كنكور سراسري است بعد از آن داوطلبان مي‌توانند متناسب با نيازشان از كلاس هاي كنكور يا جزوه هاي كمك آموزشي نيز استفاده كنند.
وي يادآور شد: براي قبلولي در كنكور سراسري 92 روزانه 12ساعت مطالعه كردم ولي ميزان مطالعه افراد نيز به سطح تمركز آنها بستگي دارد.

تاثير 25 درصدي سوابق تحصيلي در كنكور سراسري 93 نهايي شد
 در ادامه توكلي با تاكيد براينكه براساس مصوباتي كه تاكنون در مورد سنجش و پذيرش داوطلبان كنكور مطرح شده براي كنكور سراسري 93 سوابق تحصيلي با تاثير 25 درصد اعمال مي شود و افزود: در كنكور سراسري 92 سوابق تحصيلي 25 درصدي داوطلب در صورتي اعمال مي شد كه تاثير مثبت داشته باشد وچنانچه داوطلب دررشته اي غيراز رشته تحصيل خود شركت كرده بود وسوابق تحصيلي موجب كاهش نمره كل آزمون مي شد سوابق تحصيلي اعمال نمي شد ولي در كنكور سراسري 93 سوابق تحصيل داوطلب به طورمستقيم اعمال خواهد شد.
وي درپاسخ به اين پرسش كه در چه شرايطي ميزان سوابق تحصيلي براي پذيرفته شدن داوطلب در كنكور سراسري كفايت كرده و كنكور حذف خواهد شد تصريح كرد: كميته كارگروهي در رابطه با حذف كنكور و ماده 4 پذيرش دانشجو، تشكيل شده كه مطالعات لازم رادر اين مورد انجام داده و طرح پيشنهادي آنها در اين مورد نيزدر مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است.
توكلي اظهارداشت: منظور از سوابق تحصيلي اين است كه 3 سال آخرمتوسط براي داوطلب ملاك عمل قرار گرفته به طوريكه دوره پيش دانشگاهي ، سال سوم، سال دوم دبيرستان و يا در حالت كنوني سال چهارم، سوم و دوم كه امتحاناتشان به صورت نهايي و كشوري برگزارشده جايگزين آزمون سراسري مي شود.
وي تاكيد كرد: همانطور كه اشاره شد سوابق تحصيلي مي‌تواند درسال 98 و يا سال هاي آتي براي 85 درصد رشته هاي دانشگاهي پاسخگو بوده و در برخي رشته هاي خاص نيز علاوه بر سوابق تحصيلي آزمون نيز همراه باسوابق تحصيلي داوطلب براي آن رشته مورد نظر برگزارشود كه البته اين مهم چنانچه براساس تصميماتي كه اتخاذ شده و به وزارت علوم ابلاغ شود و در آن زمان سازمان سنجش و آموزش كشور كه سازمان مجري مصوبات مراجع قانوني است در اين مورد برنامه ريزي خواهد كرد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

باراناز
Iran, Islamic Republic of
حالا اين بارم پسرا بهتر باشند تا تجربه كنند تك تك دفعه هايي را كه ما اول بوديم.
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند