پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۸:۱۳
کد مطلب: 16241
۱

دلایل اصلی تاخیر ازدواج جوانان چیست؟

خبرگزاری ایسنا: «محمدتقی حسن‌زاده» رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، سن پایین، ادامه تحصیل و مشکلات اقتصادی و درآمدی را مهم‌ترین عوامل ایجاد شرایط نامناسب ازدواج دانست.

وی با بیان اینکه طرح «بررسی عوامل موثر بر تاخیر ازدواج از منظر جوانان» در شهر تهران و با حجم نمونه 770 نفر از جوانان 15 تا 29 ساله اجرا شده است، گفت: از میان پاسخگویان مجرد 27/5درصد دختران و49/5درصد پسران اصلا شرایط خود را برای ازدواج مناسب ندانسته و فقط 22/3درصد دختران و 6/5درصد از پسران شرایط خود را به میزان زیاد و بسیار زیاد برای ازدواج مناسب دانسته‌اند.

وی در مورد عوامل اجتماعی موثر بر افزایش سن ازدواج جوانان، عنوان کرد: به نظر52/6درصد از دختران و 44/8‌درصد از پسران، علاقه به ادامه تحصیل تاثیر زیادی بر افزایش سن ازدواج داشته و افزایش سطح تحصیلی دختران نسبت به پسران هم به نظر47/4‌درصد دختران و 40‌درصد پسران در افزایش این امر تاثیرگذارتر است.

حسن‌زاده همچنین به نقش عوامل اقتصادی و معیشتی در تاخیر سن ازدواج اشاره کرد و گفت: یافتن شغل مناسب به نظر89/9‌درصد دختران و 91/8درصد پسران، انتظار جهت دستیابی به امکانات رفاهی جهت شروع زندگی مشترک از نظر5/81‌درصد دختران و83/6درصد پسران، اشتغال زنان نیز از نظر78/4‌درصد دختران و41/6‌درصد پسران تاثیر زیادی دارد.

وی ادامه داد: به نظر 52/2‌درصد دختران و44/9درصد پسران کسب درآمد توسط زنان و بی‌نیازی آنها از مردان در افزایش سن ازدواج جوانان تاثیر بسیار زیادی در تاخیر سن ازدواج دارد. وی میزان سختگیری پاسخگویان جهت انتخاب همسر در میان پسران را بیشتر از دختران دانست و گفت: نتایج ارزیابی نشان می‌دهد که در میان دختران 45‌درصد میزان سختگیری‌شان بسیار زیاد و زیاد عنوان شده و این میزان در رابطه با پسران 53/1‌درصد است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.