يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ / ۰۶:۱۰
کد مطلب: 16092
۰

برگزاري مختلط کلاس ششم ابتدايي در روستاها پيامد ديگر اجراي نظام آموزشي ۳-۳-۶

برخي گزارش ها و بررسي ها از وضعيت استقرار نظام آموزشي جديد پس از گذشت حدود 3.5 ماه از سال تحصيلي حاکي است که پس از اجراي نظام آموزشي ۳-۳-۶ در آموزش و پرورش به دليل کمبود فضا و معلم پايه ششم ابتدايي در برخي مناطق به ويژه مناطق روستايي و محروم کلاس هاي اين پايه به صورت مختلط برگزار مي شود. معاون وزير آموزش و پرورش که مجري طرح نظام آموزشي ۳-۳-۶ است با تاييد اين مسئله گفت: سياست آموزش و پرورش بر برگزاري کلاس ها به صورت تک جنسيتي است اما در برخي مناطق که کلاس ها به حد نصاب نرسد ناچار به برگزاري کلاس ها به صورت مختلط هستيم.

يک معلم مدرسه ابتدايي در يکي از روستاهاي استان خراسان رضوي با اشاره به مختلط برگزار شدن کلاس پايه ششم ابتدايي در اين مدرسه و برخي مدارس کشور در مناطق روستايي و محروم گفت: در اين مدرسه به دليل کمبود فضا ناچار به برگزاري کلاس پايه ششم به صورت دخترانه و پسرانه شده ام که باعث نگراني معلمان و والدين دانش آموزان شده است.


ترک تحصيل برخي دانش آموزان دختر به اجبار والدين
جوادي افزود: براساس نظام ۳-۳-۶ نوجوانان دختر و پسر که تا قبل از اين طرح به صورت جدا سرکلاس درس مي خواندند الان مجبورند در يک کلاس تحصيل کنند و برخي والدين با مشاهده اين وضعيت از تحصيل دخترشان جلوگيري کرده اند و برخي از دانش آموزان دختر به اجبار ترک تحصيل کرده اند.

عضو کميسيون آموزش مجلس در اين باره به خراسان گفت: برگزاري کلاس هاي درس به صورت مختلط در مقطع ابتدايي در بخش ها و روستاها اتفاق مي افتد و حتي برخي کلاس ها به صورت چند پايه برگزار مي شود. هروي با اشاره به اجراي نظام ۳-۳-۶ در آموزش و پرورش گفت: هر طرحي در آغاز راه ممکن است نواقصي داشته باشد اما اميدواريم با همکاري مجلس و آموزش و پرورش اين مشکلات نيز رفع شود. وي با بيان اين که هر ماه از کلاس هاي پايه ششم هر استان بازديد داريم، افزود: طرح نظام آموزشي ۳-۳-۶ طرح جامعي است که طبيعي است مشکلاتي داشته باشد. سلامي يکي ديگر از نمايندگان مجلس هم با بيان اين که کلاس ها و مدارس براي اجراي نظام ۳-۳-۶ آماده نيست به خراسان گفت: در برخي مناطق برخي کلاس هاي بزرگ تر تبديل به ۲ کلاس شد و در برخي مناطق حتي به دليل کمبود فضا، آموزش و پرورش مکان هايي را اجاره کرد.وي افزود: نحوه اجرا به عهده معلمان است و اگر معلمان بتوانند مفاهيم آموزشي را به درستي انتقال بدهند کمبود فضا را مي تواند تا حد زيادي جبران کند. وي درجه سختي درس رياضي و نبود تجهيزات فناوري را از مواردي دانست که معلمان و دانش آ موزان پايه ششم را با مشکل مواجه کرده است. سلامي از مشخص شدن کميته هايي براي بررسي و ارزيابي کلاس هاي پايه ششم ابتدايي خبر داد وگفت: پس از بررسي کميته ها، گزارشي از اجراي نظام ۳-۳-۶ و مشکلات آن به آموزش و پرورش ارائه مي شود.معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش نيز در پاسخ به پرسش خراسان درباره برگزاري مختلط کلاس هاي درس در برخي مناطق گفت: سياست آموزش و پرورش در برگزاري کلاس ها به صورت تک جنسيتي است اما در برخي ازمدارسي که تعداد دانش  آموزان به حد نصاب نرسيده باشد ناچار به برگزاري کلاس ها به صورت مختلط هستيم.حجت الاسلام محمديان افزود: در کلاس هايي که جمعيت دانش آموزان به حد نصاب يعني ۱۰ نفر نرسد کلاس ها به صورت مختلط برگزار مي شود. وي تصريح کرد: در اين موارد نحوه مديريت کلاس ها و چيدمان کلاس اهميت بسزايي دارد و معلم بايد ترتيبي اتخاذ کند که دانش آموزان پسر در نيمکت هاي جلو و دختران در نيمکت هاي عقب کلاس بنشينند و مراقبت هاي کامل نيز به عهده معلم است. بنابراين آن چه در اين گزارش بررسي شد مشتي از خروار است اين است که کمبود فضا و معلم در برخي مناطق کشور که عمدتاً مناطق روستايي و کمتر برخوردار است به برگزاري کلاس ها به صورت مختلط منجر شده است که به غير از آسيب هاي تحصيلي از جمله افت و ترک تحصيل اجباري دختران دانش آموز ممکن است آسيب هاي اجتماعي نيز در پي داشته باشد.   ترک تحصيل اجباري برخي دختران دانش آموز کلاس هاي مختلط
در بسياري از مناطق روستايي و محروم کلاس هاي مقطع ابتدايي به صورت مختلط و دخترانه و پسرانه برگزار مي شود که البته در سال هاي اخير با تمهيدات آموزش و پرورش قرار بود که اين کلاس ها برچيده شود اما در سال جاري و با اجراي نظام ۳-۳-۶ به تبع کمبود کلاس و معلم در مناطق شهري، مناطق روستايي نيز با اين مشکل مواجه هستند و برگزاري کلاس هاي مختلط تنها راه چاره اي است که مسئولان و مديران در اين مواقع برمي گزينند. اما نکته قابل اهميت برگزاري مختلط کلاس پايه ششم ابتدايي است که دانش آموزان در سنين نوجواني به سر مي برند و بنا به گفته معلم يکي از اين کلاس ها، اين مسئله مشکلاتي را در کلاس به وجود آورده است که گاه کنترل کلاس درس را مشکل  مي کند علاوه بر اين که ادامه اين وضعيت به ترک تحصيل اجباري دانش آموزان دختر منجر شده است.     خراسان -شماره انتشار 18311
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.