دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۹
کد مطلب: 15609
۰

سنگین شدن سر نشان از سردرد عصبی است

عضو هیئت علمی گروه طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: 90درصد از مراجعه‌کنندگان به مطب‌های پزشکی به هنگام وقوع سردرد از سنگین شدن سر خود شکایت دارند که نشان از سردرد عصبی است. علیرضا مقتدری در گفت و گو با فارس،اظهار کرد: دلیل پیدایش سردردهای عصبی، انقباض عضلات کاسه‌سر، گردن، شانه و صورت بوده و مهم‌ترین عامل پیدایش این انقباض‌ها، هیجانات عصبی است.

وی با اشاره به اینکه درد به طور معمول از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه آغاز می‌شود و به تــدریج تمام کاسه ‌سر را فرا می‌گیرد، ادامه داد: این درد ماهیت فشاری داشته، اما خاصیت ضربانی ندارد.

عضو هیئت علمی گروه طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بیمار پس اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سردرد یک بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای است از طیف متنوعی از بیماری‌ها که از یک سرماخوردگی ساده شروع و به امراض جدی مثل تومورهــــــای بدخیم مغزی ختم می‌شود، ادامه داد: در اغلب موارد منشأ سردرد، بیماری‌های خوش‌خیم است، اما نخستین مسئله‌ای که در برخورد با بیمار مبتلا به سردرد باید رفع شود، ناشی از افتراق بین علل خوش‌خیم بوده و خطرناک‌تر است.

مقتدری احساس درد و ناراحتی از ناحیه کاسه چشم تا قسمت پشت سر را ساده‌ترین تعریف سردرد عنوان کرد و گفت: 9 تا سردرد شناخته شده است که میگرن کلاسیک، سردرد عصبی، عفونت مننژ (پرده‌های مغزی)، سردرد به دلیل فشار خون بالا، سردرد به علت تومورهای مغزی، سردرد ناشی از بیماری‌های چشم، سردرد ناشی از بیماری‌های سینوس، عفونت‌های دندانی و آلرژیک ساز از این جمله است.

وی تاکید کرد: گشاد شدن عروق داخل و خارج جمجمه، التهاب عروق داخل و خارج جمجمه، عفونت عروق داخل و خارج جمجمه، انقباض ممتد عضلات کاسه سر و گردن، تغییر فشار داخل جمجمه از ساز و کارهای اصلی مکانیسم‌های سردرد است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد