دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۷:۰۰
کد مطلب: 13704
۰

اگر مجرد بمانیم، چه می‌شود؟

هر وقت سخن از بیماری و یا مشکلی به میان می‌آید اولین و معروف‌ترین جمله‌ای که به زبان میآوریم این است:«پیشگیری قبل از درمان». همه ما به محض ظهور نشانه‌هایی از یک بیماری خیلی سریع به پزشک مراجعه می‌نماییم و یا اگر در کار و تحصیل دچار سردرگمی شویم از مشاور و یا کسانی مدد می‌طلبیم که در آن زمینه خبره هستند. حتی خودمان که پیروزی و یا شکست را در رسیدن به برخی هدف‌ها تجربه کرده‌ایم در جمع دوستان با اعتماد به نفس کامل دیگران را راهنمایی می‌کنیم.

تمام این مقدمه و توضیح و تفسیر برای این بود که خیلی دوستانه و صادقانه از خود بپرسیم: من مسائل شخصی‌ام را به خوبی حل و فصل می‌نمایم؛ مسائل و مشکلات جامعه را چه کسی برطرف نماید؟

به محض این که حرف از ازدواج می‌شود اولین چیزی که از آن شکایت می‌کنند مسائل مالی است و مشکلات اقتصادی. عده‌ای هم نسبت به طرف مقابل بی‌اعتمادی خود را ابراز می‌دارند. همه به این موضوع واقفیم که ازدواج فرد را به آرامش می‌رساند و نیازهای روحی انسان را برطرف می‌کند.
یکی از نیازهای زیستی و غریزی انسان، نیاز جنسی است.

خیلی واضح و روشن است که برطرف نشدن هر نیازی پیامدی ناخوشایند خواهد داشت و نیاز جنسی نیز مانند اسب سرکشی است که اگر کنترل نشود فرد و جامعه را به انحطاط می‌کشاند. وجود انحراف و فساد اجتماعی از طرف افراد فاسد از آغاز آفرینش انسان بوده و هست؛ مهم این است که بتوانیم آن را کنترل کرده و به حداقل برسانیم.

از نظر علمای اخلاق، انحرافات اخلاقی در انسان ناشی از وجود سه قوه است: ۱) قوّه شهویه، ۲) قوّه غضبیه، ۳) قوّه وهمیه. زمانی فساد و فحشا در جامعه زیاد خواهد شد که در توجه به این سه قوّه افراط و تفریط شود.

۱. قوه شهویه در جهت بقای نسل و لذت گام برمیدارد و نقطه ی مقابل آن افراط در لذت خواهی و غرق شدن در فحشاست. بهترین راه کنترل این نیرو «ازدواج» است.

۲. قوه غضبیه انسان را به ظلم و تجاوز وامیدارد و اگر کنترل گردد وسیله مناسبی برای دفاع و مبارزه در برابر بیگانه است.

۳. قوه وهمیه تکبر و خودخواهی را در انسان زنده میکند ولی اگر تعدیل شود مشکلی فرد را تهدید نخواهد کرد.

پیامبر (ص) میفرمایند: ای گروه جوانان! هر یک از شما که میتواند ازدواج کند، اقدام نماید؛ زیرا ازدواج موجب میگردد تا چشم و دامن انسان از گناه باز داشته شود و عفّت انسان حفظ گردد.
چه بسا کسانی که از قبول مسئولیت و تعهد فراری هستند؛ به سمت فحشا و خودفروشی رفته و ازدواج را اسارت و محدودیت می‌دانند.

مردی که ازدواج می‌کند از انحراف دور شده و موجب حفظ عفت و پاکدامنی دختران جامعه می‌گردد و خانواده‌ها را از آلودگی‌های اخلاقی نجات می‌دهد.

روایت است که اگر داماد یا شوهر خواهر امام سجاد (ع) به خانه‌ی او می‌آمد، امام احترام فراوان به وی می‌کرد و پتو برایش می‌گسترد و می‌فرمود:« خوش آمدی ای آنکه هزینه‌ی ما را کم کردی، ناموس ما را حفظ نمودی و عورت ما را پوشاندی.» در نظر امام کسی که ازدواج کرده است شهامت و شجاعت قبول مسئولیت را داشته و موجب پاکی خود، خانواده و جامعه‌اش شده است.     مریم ظریف   افكار
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.