دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۹
کد مطلب: 12851
۱
۱

«روان‌درماني مبتني بر پذيرش» روش جديد درمان اعتياد

يك پژوهشگر حوزه اعتياد با بيان اينكه بيماران معتاد اغلب مشكلات عميق روانكاوانه دارند، گفت: به اعتقاد روانكاوان، افراد معتاد در كودكي آسيب‌هايي را در ارتباط با خانواده يا محيط اجتماعي ديده‌اند و اين موجب شده تا در سنين بزرگسالي دچار اضطراب و افسردگي شده و به سمت اعتياد و مواد مخدر بروند.

به گزارش ايسنا، دكتر علي فرهوديان گفت: ساليان زيادي از انجام مداخله‌هاي روان شناختي براي بهبود آلام جسمي و رواني افراد مي‌گذرد؛ اما عمر انجام مداخله‌هاي ساختاريافته روان درماني كه با روش ـ شناسي علمي طراحي شده باشند، كمتر از يك قرن است.


وي تصريح كرد: رفتار درماني كلاسيك اولين موج روان درماني علمي بعد از روان كاوي بوده و بعد از مدل بسيار كوتاهي صاحب نظران به اين جمع بندي رسيدند كه رفتار درماني داراي نقايصي در درمان مشكلات مراجعان است.


اين پژوهشگر حوزه اعتياد اظهاركرد: در روان درماني مبتني بر پذيرش و تعهد، فرد مي‌پذيرد كه افكار و احساسات منفي همچون افسردگي، وسوسه، سوء ظن خانواده و بي‌حوصلگي در درمان موجود است و لازم نيست با آنها مقابله كند كه با اين پذيرش، وي به راحتي براي درمان اعتياد خود اقدام مي‌كند.

فرهوديان ادامه داد: اجتناب از احساسات و افكار، باعث از بين رفتن آن‌ها نمي‌شود، بلكه باعث تشديد آن‌ها مي‌شود. پس بايد به جاي مقابله با احساسات و مشكلات دروني، با آن‌ها كنار آمد و اين روش به پذيرش احساسات منفي فرد كمك مي‌كند.

وي گفت: همچنين در اين روش با استفاده از تكنيك‌هاي استفاده از مثال و تشبيه تلاش مي‌شود تا فرد بدون اجتناب از افكار و احساسات ناراحت كننده، با روش متفاوتي، وضعيت زندگي خود را بهبود دهد، به ارزش‌هاي شخصي خود برسد و مشكلات خود، به خصوص آنهايي كه كمتر قابل اجتناب هستند را از سر راه بردارد.

فرهوديان تصريح كرد: در اين روش به جاي آنكه از بيمار كار مستقيمي خواسته يا دستوري داده شود، با آوردن مثال و تشبيه، فرد در شرايط مشابه قرار مي‌گيرد تا عكس العمل وي سنجيده شود.

به گزارش ايسنا و به نقل از ايران پاك وي با بيان اينكه بيماران معتاد اغلب داراي مسائل عميق روان كاوانه معتقدند، افراد معتاد در كودكي آسيب‌هايي را در ارتباط با خانواده يا محيط اجتماعي ديده‌اند و اين موجب شده تا در سنين بزرگسالي دچار اضطراب و افسردگي شده و به سمت اعتياد و مواد مخدر بروند.

فرهوديان يادآور شد: روان درماني مبتني بر پذيرش، روش جديدي در درمان اعتياد است و تا كنون نتايج خوبي از آن به دست آمده كه مي‌تواند براي آن دسته از بيماراني كه موفق به درمان خود از طريق روش‌هاي ديگر نشده‌اند، مفيد باشد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زهره
باتشکرازاین مطلب لطفادرموردتعریف وتاریخچه درمان مبتنی برپذیرش وتعهدمطلب بذارین
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.