دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۶
کد مطلب: 12787
۰

لزوم برخورد صحیح پزشک با خانواده فرد دچار مرگ مغزي

مديركل امور آموزشي و كارآموزي سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: برخورد پزشك معالج با خانواده فرد دچار مرگ مغزي در قبول اين واقعيت كه فرد فوت كرده و بايد دستگاه‌ها از او جدا شود، بسيار مهم است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور؛ دكتر قادي پاشا در همایش یک روزه "پژوهش در نظام عدالت کیفری؛ فرصت ها و چالش ها" که به همت سازمان قضایی نیروهای مسلح كه روز سه شنبه 27 تير با حضور آیت اله لاریجانی، رییس قوه قضاییه برگزار شد، در مقاله اي با عنوان "چالش های موجود در مرگ مغزی و پیوند اعضاء و بررسی نگرش پزشکان و جایگاه آن در حقوق شهروندی" با طرح اين سئوال كه آیا فرد دچار مرگ مغزی از نظر پزشکی زنده است یا فوت شده؟ گفت: از نظر علمی پاسخ به این سئوال حتی براي پزشکان هم مشكل است البته با بررسی های انجام شده، منابع موجود و مباحث ارائه شده در سومین همایش طب و قضا، جمع بندی‌ها مؤید آن است که مرگ مغزی فرد نشان دهنده فوت شدن اوست زيرا فرد دچار مرگ مغزی هیچ‌گاه بازگشت پیدا نمی کند.

وي با تأکید بر اينكه اخلاق پزشكي، قانون و شرع اجازه نمي دهد از فرد زنده براي پيوند استفاده كرد، افزود: در آیین نامه پیوند اعضا و مرگ مغزی که به عنوان قانون مصوب شده، جمله ای وجود دارد که در آن صراحتاً آمده است: "ولی میت باید اجازه دهند تا پیوند صورت بگیرد." در اين جمله مي‌بینیم که قانون عبارت "میت" را براي فرد دچار مرگ مغزي به کار می برد و بر مرگ کسی که دچار مرگ مغزی شده باشد صحه می‌گذارد.

مديركل امور آموزشي و كارآموزي سازمان با طرح سئوال ديگري مبني بر اينكه آیا برای جدا کردن فرد مرگ مغزی از دستگاه تنفس مصنوعی نیاز به رضایت بستگان  هست یا خیر، اظهار داشت: مرگ مغزی همان مرگ است و برگشت ندارد اما چالش موجود، نحوه ارتباط پزشکان با خانواده‌های افراد فوت شده به علت مرگ مغزی است.

به گفته وي برخی پزشکان در بیمارستان‌ها براي خاموش كردن دستگاه‌ها، از خانواده‌ها می خواهند كه خودشان کلید خاموش دستگاه را بزنند، در اين صورت خانواده بيمار در خصوص تشخيص پزشك دچار ترديد مي شوند و یا تصور می کنند که فرد زنده است و پزشک قصد ندارد خطر پذیری کند بنابراين ممكن است در مقابل قطع دستگاه از فرد مرگ مغزي شده مقاومت كنند اين در حالي است كه فرد مرگ مغزي فوت كرده و ديگر بازگشتي ندارد.

دكتر قادي پاشا در ادامه گفت: براي قطع دستگاه‌ از يك فرد فوت شده نيازي به اجازه بستگان نيست. براي روشن شدن موضوع فرض كنيد جمجمه يك فرد بر اثر تصادف به شدت دچار آسيب شده اما او زنده به بيمارستان منتقل شود، بعد از ساعتي با وجود تلاش‌هاي بخش اورژانس مصدوم فوت مي كند بنابراين سرم يا احتمالاً لوله‌اي كه در مجراي ناي او قرارداده شده نيز بيرون كشيده مي شود بدون آنكه براي اين كار از خانواده فرد اجازه گرفته شود. در حالت ايده‌آل فرد مرگ مغزي نيز همين وضع را دارد.

وي افزود: برخي همكاران پزشك معتقدند براي قطع دستگاه از فرد مرگ مغزي در صورت عدم رضايت بستگان، بايد اجازه مقام قضايي كسب شود ولی دو سئوال مهم مطرح است، اول اینکه آیا واقعا برای کسی که فوت شده نیاز است از مقام قضایی برای جدایی دستگاه اجازه گرفت و دوم اینکه اگر هم بیمار مرگ مغزی هنوز فوت نشده است واقعا مرجع قضایی می تواند دستور قطع دستگاه را بدهد تا شخص فوت نماید یا خیر.

مديركل امور آموزش سازمان برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي، سمينار و نشست‌هاي تخصصي با موضوع مرگ مغزي را ضروري دانست و افزود: لازم است جلساتي در اين خصوص با حضور قضات،‌ جامعه پزشكي و پزشكي قانوني برگزار شود تا مشكلات و ابهامات موجود در بحث مرگ مغزي برطرف شود.

دكتر قادي پاشا با اشاره به انجام پژوهشي در بين 400 پزشك استان كرمان در مورد نگرش آنان به مرگ مغزي و پيوند اعضا گفت: متأسفانه 32 درصد از اين پزشكان هيچ نظري در مورد پیوند به دنبال مرگ مغزي ارائه نكردند كه اين موضوع ضرورت برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي براي پزشكان را دو چندان مي كند.

گفتني است این همایش در قالب سه نشست تخصصی پیرامون پژوهش‌های کاربردی در حوزه عدالت کیفری برگزار شد كه مقاله دکتر قادی پاشا مدیرکل آموزش سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان تنها مقاله پزشکی در بین 184 مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش، به عنوان سه مقاله برتر نشست های تخصصی برگزیده شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين