يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۲
کد مطلب: 11943
۰

شایع ترین بیماری قرن چیست؟!

افسردگی، شایع ترین بیماری قرن!
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 121 میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند، آمار بالای موارد افسردگی باعث شده كه از این بیماری به عنوان 'سرماخوردگی روان'، یاد شود.
به گزارش ایرنا، روند رو به رشد این بیماری به حدی است كه سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده است كه این بیماری تا سال 2020 جایگاه دوم بار بیماری ها را به خود اختصاص خواهد داد.

از كارافتادگی و ناتوانی نیمی از جمعیت جهان براثر افسردگی و شیوع آن در سنین 15 تا 44 سالگی از دیگر مواردی است كه سازمان جهانی بهداشت در شیوع این بیماری ذكر كرده است.

تقریبا هر فردی در دوره ای از زندگی خود، افسردگی را تجربه می كند؛ بیماری افسردگی می تواند قدرت عمل فرد را به گونه ای مختل سازد كه از زندگی كردن بیزار شود و در شدیدترین و بدترین موارد، افسردگی می تواند منجر به خود كشی شود.

افسردگی یكی از شایع ترین تشخیص های روانپزشكی به شمار می رود كه مشخصه آن خلق افسرده، احساس غم، كاهش اعتماد به نفس و بی علاقگی به كار است.

علت بروز افسردگی به آسانی قابل تشخیص نیست، به نظر می‌رسد كه افسردگی علاوه بر دلایل ارثی به تغییرات مواد شیمیایی در مغز مربوط باشد كه ارتباط بین سلولهای عصبی را با یكدیگر دچار اشكال می‌كند.

برخی بیماری های جسمی مانند اختلالات تیروئیدی موجب بروز افسردگی می شوند؛ علاوه بر بیماری های جسمی، علل غیرجسمی مانند ضربات روحی دوران كودكی كه به علل درون ساز یا روان ساز معروفند نیز موجب بروز افسردگی می شود.

استرس های مزمن، شكست های خانوادگی و مالی، بازنشستگی، اخراج از كار، طلاق و جدایی، از دست دادن نزدیكان یا هرگونه ضربه روحی حاد و مزمن دیگری نیز می تواند موجب بروز افسردگی شود.



**علایم افسردگی

افسردگی بسته به اینكه در چه مرحله ای اعم از ضعیف یا شدید قرار داشته باشد دارای علایم متفاوتی است.

داشتن احساس غم واندوه، ناامیدی، گریه‌های مكرر، پرخوری، احساس گناه، درماندگی یا بی ارزشی، فكر به مرگ و خودكشی، خواب بیش از حد، بی خوابی، از دست دادن اشتها، احساس خستگی زیاد، اشكال در تمركز و تصمیم گیری و داشتن دردهای مبهم از جمله علایم افسردگی است.



**افسردگی بیماری شایع در زنان

یك متخصص اعصاب و روان به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: بیماری افسردگی از نظر شیوع در زنان حدود 14 تا 19 درصد و حداكثر تا میزان 25 درصد و در مردان پنج تا 12 درصد گزارش شده است.

'عباسعلی اسدی' می افزاید: براین اساس میزان افسردگی در زنان حدود دو برابر مردان است.

وی خاطرنشان می كند تشخیص افسردگی براساس معاینه بالینی، مصاحبه رو در رو و انجام تست های روانپزشكی مقدور است.

اسدی یادآور می شود این بیماری یك بیماری درمان پذیر بوده كه اساس آن را تجویز دارو همراه با مداخلات روانشناسی تشكیل می دهد.



**افسردگی در سالمندان

هرچند طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، افسردگی در جهان در بین سنین جوانی شایع تر است اما افسردگی در بین سالمندان كشور ما نیز بیماری شایعی به شمار می رود.

مدیر كل اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در این باره به ایرنا می گوید: افسردگی یكی از شایع ترین اختلال روان سالمندان است بنابراین همه سالمندان از نظر ابتلا به این اختلال باید تحت پایش و معاینه قرار گیرند.

دكتر 'عباسعلی ناصحی' می افزاید: درمان افسردگی سالمندان نباید مورد غفلت قرار گیرد و به حساب كهولت سن گذاشته شود.

به گفته وی برخی از مردم برای درمان اختلالات روانی نزد فالگیر، دعانویس و جن گیر می‌روند و با مراجعه به این افراد بی صلاحیت بیش از پیش سلامت خود را به خطر می‌اندازند در حالی كه اختلالات روانی عمدتا ناشی از مشكلات جسمی در فرد است.

ناصحی از مردم خواست با مشاهده علایم افسردگی به متخصصان مراجعه كنند و از معالجه خودسرانه پرهیز كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو