جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۰
کد مطلب: 10563
۰

اصلاح باورهاي نادرست در باره اعتياد

      انسان موجود کنجکاوي است که در مواجهه با هر رويداد و اتفاق جديدي به دنبال کشف آن است، اما بايد مهارت ها و آگاهي‌هاي خود را افزايش دهد، چرا که باورهاي واقعي درباره پديده‌ها متفاوت است و تجربه برخي ازاين کنجکاوي‌ها به اندازه‌اي مخرب و ويرانگر است که راه بازگشت ندارد؛ «اعتياد» يکي از اين کنجکاوي‌ها و البته يک پديده‌ شوم اجتماعي است. به گزارش ايسنا، ابتدا بايد باورهاي نادرست را در باره اعتياد مواد مخدر شناخت مثلا برخي معتقدند که اگر فردي در مورد تاثير مواد مخدر «کنجکاو» است، مي‌تواند با يک يا دو بار مصرف متوجه شود که مواد چندان تاثير جالبي ايجاد نمي‌کند.برخي معتقدند، «فرد در شرايط خيلي خاص، براي نمونه در شب امتحان يا در مهماني و آن هم براي يک بار استفاده از مواد مجاز است به شرط آنکه فرد قول بدهد که ديگر تکرار نمي‌کند! »تجربه نشان داده است که بيشتر افرادي که بعدها به معتادان خياباني تبديل شده‌اند، بار اول در يک مهماني يا براي فرار از يک شرايط خاص مواد مخدر مصرف کرده‌اند، بنابراين استفاده از مواد مخدر در هيچ شرايطي و به هيچ دليلي مجاز نيست.

اعتياد مربوط به يک قشر خاص، سن خاص، جنسيت خاص نيست
«افرادي که شرايط خانوادگي خوب، شغل مناسب يا تحصيلات بالايي دارند، در صورت يک يا دو بار مصرف مواد مخدر، معتاد نمي‌شوند. اعتياد بيشتر براي افرادي است که مشکلات خانوادگي، اجتماعي يا اقتصادي دارند!»

اعتياد مربوط به يک قشر خاص، سن خاص، جنسيت خاص نيست. هر کس مواد مخدر مصرف کند در خطر تبديل شدن به يک معتاد قراردارد. بنابراين اين يک تصور غلط است که کسي گمان کند مصرف مواد مخدر او را معتاد نمي‌کند.

«در بين افرادي که مواد مخدر مصرف مي‌کنند، آن هايي که اراده ضعيف دارند معتاد مي‌شوند، اما افرادي با اراده مصرف خود را کنترل مي‌کنند!» اين تصور هم نادرست و يک دام خطرناک براي افراد است. برخي مواد اعتيادآور اراده قوي و ضعيف نمي‌شناسد و هر کسي حتي با يک بار مصرف آن ها معتاد مي‌شود. بايد مراقب باشيم که اين دام خطرناک افرادي را که تصور مي‌کنند بااراده‌تر هستند، بيشتر به کام خود مي‌کشد.   از روي ظاهر نمي‌توان تشخيص داد که کسي معتاد است يا معتاد نيست!
برخي تبليغ‌هاي نادرست در گذشته اين تصور را ايجاد کرده بود که افراد معتاد فقط کساني هستند که ظاهر ژوليده دارند و در گوشه خيابان‌ها زندگي مي‌کنند. در حالي که واقعيت به گونه ديگري است که ممکن است فرد تا مدت‌ها مواد مصرف کند و ظاهر او تغيير نکند.

معتادان خياباني هم اعتياد را از تفنن شروع مي‌کنند
«اگر از مواد به صورت تفنني استفاده کنيد، اما حواستان به علايم و نشانه‌هاي اعتياد باشد مي‌توانيد قبل از آنکه دچار بيماري اعتياد شويد مصرفتان را کنترل کنيد!» اين باور هم بسيار اشتباه است. هيچ‌کس از اول نمي‌خواهد معتاد شود و کساني که در نهايت به معتادان خياباني تبديل مي‌شوند، ابتدا مواد مخدر را به صورت تفنني مصرف کرده‌اند، زيرا پس از آنکه فرد مواد مخدر را وارد بدن خود مي‌کند در واقع اختيار خود را به مواد مي‌دهد و از آن پس مواد براي او تصميم مي‌گيرد نه او براي مواد.

قرص‌هاي مارک دار، شگرد سوداگران مرگ براي دام اعتياد است
باور نادرست ديگر اين است که «کپسول‌هاي خارجي، قرص‌هاي مارک‌دار و آمپول‌هاي بسته‌بندي شده مواد مخدر يا محرک نيست و اعتياد ايجاد نمي‌کند! »تغيير شکل مواد اعتيادآور يکي از شگردهاي سوداگران مرگ است. سوداگران مواد مخدر سعي مي‌کنند ظاهر مواد اعتيادآور را سر و سامان بدهند تا راحت‌تر جوانان را به دام بيندازند. بنابراين مصرف هر نوع قرص يا دارو، با هر ظاهر و هر مارکي فقط با تجويز پزشک مجاز است. همچنين يکي ديگر از ترفندهاي توليدکنندگان و قاچاقچيان مواد مخدر اين است که مواد خود را بي‌خطر و حتي مفيد جلوه بدهند. بنابراين نبايد به تبليغ‌هاي غيرمجاز اعتماد کنيم، بلکه بايد بدانيم هر دارويي مي‌تواند اعتيادآور باشد و مصرف دارو فقط با تجويز پزشک مجاز است!       خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند