جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۹
کد مطلب: 63647
۲
یادداشت

اهمیت برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا از نگاه دکتر افروز- روانشناس

اهمیت برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا از نگاه دکتر افروز- روانشناس
به گزارش میگنا دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز روانشناسی دانشگاه تهران در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا نوشت:

با سلام و تحیت فراوان بر بزرگواران معزز، ‎ان‌شاالله همواره سلامت و دل آرام و پر نشاط باشيد.
🌹شب یلدا و دورهمی عزیزان به خیر و برکت

✅ ديدار و مصاحبت بى تكلف و بى منت و بى توقع نزديكان و خويشان و ياران، براى انسان آرامش آفرين، مسرت بخش است و سرمايه اى براى سلامت روان و بركت عمر،‎

🔸هنگامه‌هاى ديدار بى پيرايه و آرامش بخش نزديكان، بسيار مغتنم و از فرصت‌هاى طلايى زندگى فردى و جمعى است.

🔹اما، آنچه كه بيش از هر چيز وجود انسان را در جمع نزديكان و خويشان، پر طراوت و دل آرام مى‌كند، تعاملات صميمانه و كريمانه، عاطفى و منطقى متقابل است، به ويژه گفتگوى راحت و خوشايند و خانواده محور ، و كلام نافع و حيات بخش است.

🔸یقینا، در هنگامه‌هاى دورهمى خانوادگى، ديدار خويشان و دوستان، تلاش می‌کنیم محتواى صحبت‌هاى ما خانواده محور و عمدتا در مدار كلام خوشايند، اميدبخش و آرامش آفرين و بالطبع، دانش افزا و بصيرت بخش باشد،به ‌ویژه برای کودکان و نوجوانان.

🔹بدون ترديد، نقل و بازگويى بعضى نكته‌هاى مفيد علمى و پژوهشى، عقلانى و جهان شمول، نظير نكته‌هاى زير ‎مى‌تواند قابل توجه و اثر بخش باشد.

✅تحقیقات نشان می‌دهد آن‌هایی که بعد از شستن سرشان، موهای خود را با حوله خشک می‌کنند، نسبت به کسانی که موهایشان را با سشوار خشک می‌کنند، کمتر دچار ریزش مو می شوند.

✅رگه‌های افسردگی در کسانی که در ساعات روز بیشتر می‌خوابند، به مراتب بیشتر از کسانی است که روزها (از صبح تا مغرب) بیشتر از نیم ساعت نمی خوابند. لذا شایسته است برنامه خواب ما عمدتا در شب انجام شود. رشد نظام عصبی سلول‌های مغز هنگام شب بهتر صورت می پذیرد.

✅هنکامی‌که سه ماهه دوم بارداری مادران در ماه‌های تابستانی واقع می‌شود، جنین از رشد و شکوفایی بهتری برخوردار می‌گردد. بخصوص با عنایت به اینکه در حدود 16 هفتگی رشد جنین که هیات انسانی او پدیدار می‌گردد، روح الهی در جنین دمیده می‌شود و جنین از قدرت شنیداری، بینایی و ادراک و احساس عواطف برخوردار می‌گردد، صداهای اطرافیان را می‌شنود و كنش‌هاى حرکتی خود را آغاز می‌نماید، در اين شرايط جنين نیازمند اکسیژن مطلوب و مواد غذایی مناسب است، تابش آفتاب در تابستان بیشتر است.

از سوى ديگر، آلودگی و وارونگی هوا، آسیب‌های عفونی، مثل آنفولانزا در زمستان بيشتر است و تابش آفتاب كمتر، حالت‌هاى افسردگی نيز در ماه‌های زمستانی بیشتر است. برای این مهم شایسته است: انعقاد نطفه، يعنى جوانه وجود انسان، در آغاز فصل بهار همگام با جوانه‌های طبیعت صورت پذیرد. همواره میانگین وزن تولد نوزادانى که در نیمه دوم سال متولد می‌گردند، از میانگین وزن تولد متولدین نیمه اول سال بیشتر است.

✅پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌های معتبر جهان بیانگر آن است که مصرف الکل، حتی یک قطره به همان میزان سلول‌های مغز را دچار فشار و فرسودگی می‌کند و ظرفیت حافظه را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به اختلال الزايمر را در بزرگسالى بيشتر مى‌نمايد.

‎ ✅دود سیگار، علاوه بر اینکه به قلب و عروق و معده فرد سیگاری و اطرافیان او به ویژه در خانواده آسیب وارد می‌کند. میزان بینایی و شنوایی انسان را به تدریج کاهش می‌دهد و پوست لب‌ها و صورت و دندان‌های آنان را تیره می‌نماید و تارهای صوتی را متاثر و ظرفیت حافظه ایشان را ‎محدود می‌کند

✅جوانى از رسول خدا حضرت محمد "ص" سوال كرد، نشانه رفيق شفيق و دوست خوب كدام است؟
‎حضرت محمد "ص" در پاسخ فرمودند:
‎دوست خوب مثل عطر فروش است، اگر از عطرش به شما ندهد، يقينا از بوى عطرش بهره‌مند خواهيد شد. پس با كسى دوست شويد كه هميشه وجودش زلال و معطر است.

✅نتایج پژوهش‌های انجام شده بیانگر این معناست که: کسانی که عموما گشاده رو و متبسم هستند به ندرت دچار مشکلات لثه می‌شوند و بالعکس افراد مضطرب و تند خو و عصبی بیشتر دچار آسیب‌های لثه می‌شوند.

✅آرامش ارزشمندترين موهبت عرشى است، آرامش يعنى تجربه خوشبختى، خوشبخت كسى است كه از سويداى دل احساس آرامش مى‌كند. خوشبختى مسير است، مقصد نيست. خوشبختى در لحظه‌هاى امروز معنا مى‌گردد. ‎ديروز تاريخ است، از ديروز بايد تجربه آموخت و گذشت، فردا راز نا گشوده است، به فرداى بهتر بايد اميد داشت، اما به فرداهاى دور و نا معلوم دل نبست! بايد قدر لحظه‌هاى امروز را غنيمت دانست. چرا كه واحد عمر ما روز است و نه سال، سال از آن طبيعت و درختان است ‎همين روز هاست كه هفته ها و ماه ها و سال ها را رقم مى‌زند.

✅احساس آرامش اصلى ترين شاخص سلامت روان است،
‎انسان‌هاى دل آرام هفت صفت بارز دارند:
‎مثبت انديشند
‎اميد آفرين هستند
‎بخشايشگر و اهل گذشتند
‎اهل تاليف قلوبند
‎خير و خير آفرين هستند
‎تلاشمدار و متوكل هستند.


‎برايتان از خالق مهربان بهترین هاى هستى را آرزو دارم،
‎شب هاى يلدايى‌تان پر نشاط و پر از بركت باد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

غلامعلی افروز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو