چرایی استقبال اندک از انتخابات نظام روانشناسی و مشاوره
خلیل حسینخانی
به گزارش میگنا تحلیل پیش رو نه نوشته یک نامزد پیروز در انتخابات است و نه با هیچ یک از منتخبین محترم دوره پنجم آشنایی داشته و نه مشکل شخصی با مدیران و اعضای شورای چهارم سازمان نظام روانشناسی و مشاور کشور دارد، بلکه نظر و تحلیل فردی است که خود یکی از کاندیداهای این دوره بوده، چندین سال عملکرد و تصمیمات مدیران و اعضای شورای مرکزی و هیات بازرسات سازمان را زیر نظر داشته است و لازمه تغییر و اصلاح هر رفتاری (منجمله رفتار رای دهندگان) را بررسی دقیق و علمی چرائی آن رفتار میداند و معتقد است که تغییر بنیادی در یک جامعه مدنی علیالخصوص جوامع صنفی و تخصصی تنها با حضور فعال تک تک اعضای آن جامعه در تعیین سرنوشت صنفی خود و اعمال حق از طریق رای دادن به کاندیدا و یا ائتلاف همسو و همفکر با باورهای فرد و نظارت مستمر بر عملکرد منتخبین امکان پذیراست.
و اما از این که میزان مشارکت در انتخابات نظام روانشناسی و مشاوره اندک بوده، شکی نداریم (4183 نفر) و همه چه موافقان و مخالفان انتخابات به آن اعتراف میکنیم. ولی اگر:
1- تعداد آراء شرکت کنندگان در انتخابات دوره قبلی (3318 نفر) و اینکه در آن دوره نه تنها بحث تحریم انتخابات مطرح نبود بلکه همه ارکان سازمان، انجمن های روانشناسی و... متحد و یکپارچه درصدد برگزاری انتخابات بوده اند.
2- ناامیدی بسیاری از اعضای صنف از عملکرد شورای مرکزی در ادوار گذشته و دچارشدن تعدادی از اعضا به باور درماندگی آموخته شده - باور به اینکه با این انتخابات نیز درعملکرد مدیران سازمان در جهت نیل به خواست و نظرواقعی آنها گامی برداشته نخواهد شد و اتفاق خاصی نخواهد افتاد!
3- اعلام تاریخهای مکرّر برای ثبت نام کاندیداها و برگزاری انتخابات و لغو یکباره آن توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که نشانهای از بی تدبیری و اخذ تصمیمات مهم، بدون بررسی دقیق و کارشناسی شده، که بی اهمیت بودن اصل انتخابات و عدم نیازبه تعیین سرنوشت توسط خود اعضا را در اذهان القا میکند با زبان بی زبانی یعنی میتوان، هممچنان بعد از گذشت قریب 3 سال و 3 ماه از مهلت قانونی همچنان ارکان سازمان را در اختیار داشت و برای اعضایی که آنها را فقط برای 4 سال انتخاب گرده اند تصمیم گیری کرد.
4- ایجاد شک و تردید برای مشارکت در انتخابات و صدور بیانیه های مختلف جهت تاثیر گذاری برنظر و خواست رای دهندگان با تبلیغات گسترده درباره اینکه با این انتخابات استقلال سازمان به مخاطره می افتد و...-حتی توسط رئیس سازمان ، اعضای شورا دوره چهارم و هیات بازرسان ، بسیاری از اعضای شورا های استانی و انجمن های مختلف روانشناسی.
5- زیر سوال بردن سلامت انتخابات و ایجاد تردید به مجریان و ناظران انتخابات؛ مانند پخش گسترده شایعه دخالت سازمان اطلاعات سپاه با تصویب هیات وزیران. در حالی که طبق بند (۳) ماده۴ مصوبه 18/5/1402 هیأت وزیران بعد از عبارت "فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران" عبارت " و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" به عنوان یکی از مراجع استعلام احراز صلاحیت داوطلبان موضوع بندهای یک تا چهار ماده ۱۸ آییننامه نحوه برگزاری و نظارت بر انتخابات شورای مرکزی، شوراهای مناطق و هیأت بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اضافه واصلاح شده است.
6- تبلیغات گسترده در سایت ها، محافل دانشگاهی، مصاحبه بارسانه های ارتباط جمعی و ... برای تحریم انتخابات توسط اساتید و اشخاص نام آشنا برای فارغ التحصیلان و دانشجویان روانشناسی و مشاوره.
7- برگزاری جلسه تعدادی از بازرسان دوره چهارم توسط انجمن های روانشناسی با جامعه روانشناسی و مشاوره با عنوان تبین ملاحظات قانونی پنجمین دوره انتخابات شورای نظام روانشناسی و مشاوره در بازه زمانی تبلیغات نامزدها و با وعده صدور گواهی شرکت در دوره برای اعضا.
8- اعلام دو تاریخ مجزا برای ثبت نام کاندیداها و زمان برگزاری، یکی توسط هیات مرکزی انتخابات در تاریخ 24/2/1402 و دیگری درست 28 روز مانده به روز انتخابات توسط سازمان و ایجاد سردرگمی در بین نامزدها و انتخاب کننده گان.
9- دلخوری و ناراحتی و به طبع آن عدم شرکت تعدادی از طرفداران نامزدهای ثبت نامی در انتخابات 20 مرداد ماه که نام آنها در فهرست نهایی انتخابات 27 مرداد ماه درج نشده بود
10- برگزاری نشست زنده توسط رئیس سازمان، دو روز قبل از برگزاری انتخابات و تاکید بر غیر قانونی بودن انتخابات 27 مرداد ماه و القای اختلاف در میان ارکان حاکمیت.
11- تلاش برای محروم کردن جمعی از اعضای جدیدالورود سازمان از حق انتخاب، با خودداری مدیران سازمان از در اختیار قراردادن مشخصات آنها به هیاتهای اجرائی و نظارت انتخابات.
12- اینکه تعدادی از افراد به هر دلیلی در هیچ انتخاباتی اعم از ملی، منطقه ای و صنفی شرکت نمی کند.
13- و از همه مهمتر تعداد حوزههای اخذ رای. به طور کلی در این انتخابات 43 حوزه اخذ رای پیش بینی شده بود(40 شهر باضافه 3 حوزه در شهرتهران). اطلاعات دقیق و کاملی از تعداد اعضای سازمان در شهرهای مختلف ندارم ولی اگر نسبت تعداد اعضاء سازمان را در شهرهای مختلف با جمعیت کل ایران طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 یکسان درنظر بگیریم میتوان نتیجه گرفت که فقط برای حدود 40 درصد از اعضاء سازمان آن هم فقط یک شعبه در هر حوزه (به استثنای شهر تهران ) امکان و فرصت شرکت در انتخابات میسّر بود و 60 درصد باقیمانده عملا از حق انتخاب کردن محروم بودند. و...
با توجه به دلائل ذکر شده میتوان به این نتیجه رسید که با این همه ضعف مدیریت مدیران سازمان و انحصارگرائی حاکم بر شورای مرکزی و هیات بازرسان دوره چهارم، شایعه پراکنی، برگزاری جلسات متعدد و تشویق به تحریم انتخابات و.. همچنین تعداد کم حوزه های اخذ رای، استقبال اندک شرکت کنندگان درانتخابات 27 مردادماه 1402 سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دور از ذهن نبوده و باتوجه به دلائل ذکر شده حتی می توان گفت استقبال، قابل قبول بوده است.
ضمن تبریک به متنخبان فرهیخته و نام آشنا، اکنون نوبت آنها است که با اجرای برنامههای خود، انتخاب مدیران پاک دست و ساماندهی وضعیت اداری ، مالی و انتظامی سازمان ،مشورت با نخبگان و اعضای جامعه روانشناسی و مشاوره برای درک درست از مسائل و مشکلات صنف، تصویب آئین نامه ها، بخشنامهها و دستورالعملهای درست و متقن، تسهیل صدور مجوز پروانه اشتغال طبق قانون اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن –مصوب 15/11/1399)، نظارت بر عملکرد انجمنهای روانشناسی و مشاوره، برگزاری دوره ها و کارگاهی دانش افزایی برای تمام اعضا در حیطه های مختلف روانشناسی و مشاوره به صورت رایگان و یا با کمترین مقدار آورده شرکت کننده گان و.. امید و اعتماد دوباره را به اعضای سازمان برگردانند.
به امید فردایی بهتر همراه با عزت و سرافزاری برای هر ایرانی
نویسنده: خلیل حسینخانی
دکتری روانشناسی تربیتی
نامزد پنجمین شورای مرکزی دوره انتخابات نظام روانشناسی و مشاوره کشور
و عضو گروه وفاق و اعتلای روانشناسان و مشاوران
و اما از این که میزان مشارکت در انتخابات نظام روانشناسی و مشاوره اندک بوده، شکی نداریم (4183 نفر) و همه چه موافقان و مخالفان انتخابات به آن اعتراف میکنیم. ولی اگر:
1- تعداد آراء شرکت کنندگان در انتخابات دوره قبلی (3318 نفر) و اینکه در آن دوره نه تنها بحث تحریم انتخابات مطرح نبود بلکه همه ارکان سازمان، انجمن های روانشناسی و... متحد و یکپارچه درصدد برگزاری انتخابات بوده اند.
2- ناامیدی بسیاری از اعضای صنف از عملکرد شورای مرکزی در ادوار گذشته و دچارشدن تعدادی از اعضا به باور درماندگی آموخته شده - باور به اینکه با این انتخابات نیز درعملکرد مدیران سازمان در جهت نیل به خواست و نظرواقعی آنها گامی برداشته نخواهد شد و اتفاق خاصی نخواهد افتاد!
3- اعلام تاریخهای مکرّر برای ثبت نام کاندیداها و برگزاری انتخابات و لغو یکباره آن توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که نشانهای از بی تدبیری و اخذ تصمیمات مهم، بدون بررسی دقیق و کارشناسی شده، که بی اهمیت بودن اصل انتخابات و عدم نیازبه تعیین سرنوشت توسط خود اعضا را در اذهان القا میکند با زبان بی زبانی یعنی میتوان، هممچنان بعد از گذشت قریب 3 سال و 3 ماه از مهلت قانونی همچنان ارکان سازمان را در اختیار داشت و برای اعضایی که آنها را فقط برای 4 سال انتخاب گرده اند تصمیم گیری کرد.
4- ایجاد شک و تردید برای مشارکت در انتخابات و صدور بیانیه های مختلف جهت تاثیر گذاری برنظر و خواست رای دهندگان با تبلیغات گسترده درباره اینکه با این انتخابات استقلال سازمان به مخاطره می افتد و...-حتی توسط رئیس سازمان ، اعضای شورا دوره چهارم و هیات بازرسان ، بسیاری از اعضای شورا های استانی و انجمن های مختلف روانشناسی.
5- زیر سوال بردن سلامت انتخابات و ایجاد تردید به مجریان و ناظران انتخابات؛ مانند پخش گسترده شایعه دخالت سازمان اطلاعات سپاه با تصویب هیات وزیران. در حالی که طبق بند (۳) ماده۴ مصوبه 18/5/1402 هیأت وزیران بعد از عبارت "فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران" عبارت " و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" به عنوان یکی از مراجع استعلام احراز صلاحیت داوطلبان موضوع بندهای یک تا چهار ماده ۱۸ آییننامه نحوه برگزاری و نظارت بر انتخابات شورای مرکزی، شوراهای مناطق و هیأت بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اضافه واصلاح شده است.
6- تبلیغات گسترده در سایت ها، محافل دانشگاهی، مصاحبه بارسانه های ارتباط جمعی و ... برای تحریم انتخابات توسط اساتید و اشخاص نام آشنا برای فارغ التحصیلان و دانشجویان روانشناسی و مشاوره.
7- برگزاری جلسه تعدادی از بازرسان دوره چهارم توسط انجمن های روانشناسی با جامعه روانشناسی و مشاوره با عنوان تبین ملاحظات قانونی پنجمین دوره انتخابات شورای نظام روانشناسی و مشاوره در بازه زمانی تبلیغات نامزدها و با وعده صدور گواهی شرکت در دوره برای اعضا.
8- اعلام دو تاریخ مجزا برای ثبت نام کاندیداها و زمان برگزاری، یکی توسط هیات مرکزی انتخابات در تاریخ 24/2/1402 و دیگری درست 28 روز مانده به روز انتخابات توسط سازمان و ایجاد سردرگمی در بین نامزدها و انتخاب کننده گان.
9- دلخوری و ناراحتی و به طبع آن عدم شرکت تعدادی از طرفداران نامزدهای ثبت نامی در انتخابات 20 مرداد ماه که نام آنها در فهرست نهایی انتخابات 27 مرداد ماه درج نشده بود
10- برگزاری نشست زنده توسط رئیس سازمان، دو روز قبل از برگزاری انتخابات و تاکید بر غیر قانونی بودن انتخابات 27 مرداد ماه و القای اختلاف در میان ارکان حاکمیت.
11- تلاش برای محروم کردن جمعی از اعضای جدیدالورود سازمان از حق انتخاب، با خودداری مدیران سازمان از در اختیار قراردادن مشخصات آنها به هیاتهای اجرائی و نظارت انتخابات.
12- اینکه تعدادی از افراد به هر دلیلی در هیچ انتخاباتی اعم از ملی، منطقه ای و صنفی شرکت نمی کند.
13- و از همه مهمتر تعداد حوزههای اخذ رای. به طور کلی در این انتخابات 43 حوزه اخذ رای پیش بینی شده بود(40 شهر باضافه 3 حوزه در شهرتهران). اطلاعات دقیق و کاملی از تعداد اعضای سازمان در شهرهای مختلف ندارم ولی اگر نسبت تعداد اعضاء سازمان را در شهرهای مختلف با جمعیت کل ایران طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 یکسان درنظر بگیریم میتوان نتیجه گرفت که فقط برای حدود 40 درصد از اعضاء سازمان آن هم فقط یک شعبه در هر حوزه (به استثنای شهر تهران ) امکان و فرصت شرکت در انتخابات میسّر بود و 60 درصد باقیمانده عملا از حق انتخاب کردن محروم بودند. و...
با توجه به دلائل ذکر شده میتوان به این نتیجه رسید که با این همه ضعف مدیریت مدیران سازمان و انحصارگرائی حاکم بر شورای مرکزی و هیات بازرسان دوره چهارم، شایعه پراکنی، برگزاری جلسات متعدد و تشویق به تحریم انتخابات و.. همچنین تعداد کم حوزه های اخذ رای، استقبال اندک شرکت کنندگان درانتخابات 27 مردادماه 1402 سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دور از ذهن نبوده و باتوجه به دلائل ذکر شده حتی می توان گفت استقبال، قابل قبول بوده است.
ضمن تبریک به متنخبان فرهیخته و نام آشنا، اکنون نوبت آنها است که با اجرای برنامههای خود، انتخاب مدیران پاک دست و ساماندهی وضعیت اداری ، مالی و انتظامی سازمان ،مشورت با نخبگان و اعضای جامعه روانشناسی و مشاوره برای درک درست از مسائل و مشکلات صنف، تصویب آئین نامه ها، بخشنامهها و دستورالعملهای درست و متقن، تسهیل صدور مجوز پروانه اشتغال طبق قانون اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن –مصوب 15/11/1399)، نظارت بر عملکرد انجمنهای روانشناسی و مشاوره، برگزاری دوره ها و کارگاهی دانش افزایی برای تمام اعضا در حیطه های مختلف روانشناسی و مشاوره به صورت رایگان و یا با کمترین مقدار آورده شرکت کننده گان و.. امید و اعتماد دوباره را به اعضای سازمان برگردانند.
به امید فردایی بهتر همراه با عزت و سرافزاری برای هر ایرانی
نویسنده: خلیل حسینخانی
دکتری روانشناسی تربیتی
نامزد پنجمین شورای مرکزی دوره انتخابات نظام روانشناسی و مشاوره کشور
و عضو گروه وفاق و اعتلای روانشناسان و مشاوران
انتشار این یادداشت در میگنا به منزله تایید و یا رد محتوای آن نیست.