جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۶:۴۰
کد مطلب: 9604
۰

دانش‌آموزان 32 درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری

  مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: رفتارهای پر خطر چهارشنبه سوری را تبدیل به یک روز تلخ می‌کند. هرساله با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، اضطراب و التهاب در بسیاری از خانواده‌ها حاکم می‌شود، چرا که رفتارهای پر خطر بعضی از نوجوانان و جوانان سلامت آن‌ها را به خطر انداخته و باعث ایجاد آسیب برای دیگران می‌شود.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه گفت: در سال گذشته بیش از 2800 نفر در چهارشنبه سوری آسیب دیده‌اند که 90 درصد از حوادث در خیابان‌ها و کوچه‌های شهری و 21 درصد از آسیب دیدگان عابر و رهگذر بوده و 11 درصد از آن‌ها تماشاچی بوده‌اند.

به گفته ابهری، دست‌ها با 27 درصد و چشم‌ها با 29 درصد مهمترین نقاط آسیب دیده بدن در بین آسیب دیدگان بودند.

ابهری با اشاره به اینکه معمولا دو گروه از نوجوانان و جوانان وجود دارند که باید توجه لازم به رفتارهای آنها انجام گیرد، ادامه داد: گروه اول که دارای ناهنجاری رفتاری و روحی بوده و برای جلب توجه دیگران دست به کارهای خطرناک می‌زنند، انداختن قوطی‌های خالی حشره کش و گاهی اوقات انداختن گاز پیکنیک میان آتش، ایجاد آتش‌های بزرگ و غیر متعارف، استفاده از مواد محترقه دست ساز و غیر استاندارد، از رفتارهای پرخطری هستند که چهارشنبه آخر سال را تبدیل به چهارشنبه سوزی می‌کنند.

وی در ادامه گفت: گروه دوم، نوجوانان و جوانانی هستند که از عاقبت کار خود بی اطلاع هستند و فقط به تقلید از دیگران دست به این کارها می‌زنند و 32 درصد از آسیب دیدگان چهارشنبه سوری از دانش آموزان هستند. بنابراین نهادهای مسوول باید با آموزش در طول سال و ایجاد زمینه‌های تخلیه انرژی و هیجان برای جوانان از انباشت انرژی آن‌ها جلوگیری کنند.

ابهری در ادامه تاکید کرد: خانواده‌ها در این روز نباید از فرزندان خود غفلت ورزند. افرادی که کار ضروری ندارند از عبور و مرور در خیابان‌ها و کوچه‌ها خودداری کنند، چرا که در پاره‌ای از اوقات از بالای ساختمان‌ها مواد آتش زا و منفجره به پایین پرتاب می‌شوند.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه انجام رفتارهای پر خطر در چهارشنبه سوری عوارضی در بر دارد، تصریح کرد: سقط جنین زنان باردار، سکته‌های بیماران مغزی و قلبی و وحشت و اضطراب در کودکان و خردسالان از عوارض رفتارهای پرخطر است. نهادهای مسوول با تولید و عرضه مواد کم خطر باید جلوی استفاده از مواد غیر استاندارد را بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: ما چه بخواهیم و چه چه نخواهیم فرزندانمان در این روز علاقه به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری را دارند. پس چه بهتر که در کنار نهادهای متولی تلاش کنیم تا چهارشنبه سوری امسال شادترین و امن ترین چهارشنبه سوری شده و در صورت مشاهده تولید و عرضه مواد منفجره خطرناک به نیروی انتظامی اطلاع دهیم تا سرنوشت تلخ در انتظار فرزندان این جامعه نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند