يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۶:۰۴
کد مطلب: 9277
۰

جزييات اساسنامه دانشگاه فرهنگيان اعلام شد

   
اساسنامه « دانشگاه فرهنگيان» در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب و براي اجرا ابلاغ شد و در آن اهداف و وظايف دانشگاه، اركان دانشگاه هيات امناء محل فعاليت و نحوه اداره آن تشريح شده است.
به گزارش میگنا ، اساسنامه « دانشگاه فرهنگيان » كه در جلسه 704 مورخ 6/10/90شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بنا به پيشنهاد مورخ 28/06/90 وزير آموزش و پرورش به تصويب رسيده است، به‌ شرح ذيل براي اجرا ابلاغ شد.

ماده 1- كليات

دانشگاه فرهنگيان، دانشگاهي است: براي تأمين، تربيت و توانمندسازي منابع انساني وزارت آموزش و پرورش، پيشرو در آموزش، پژوهش، توليد و ترويج علم نافع مورد نياز آموزش و پرورش، سرآمد در آموزش و شايستگي‌هاي حرفه‌اي و تخصصي تربيت‌محور، توانمند در بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين آموزشي و تربيتي در انجام مأموريت‌ها، مبتني بر معيارهاي نظام اسلامي، توانمند در زمينه‌سازي براي شكوفايي فطرت، استعدادها و شكل‌گيري هويت يكپارچه اسلامي- ايراني- انقلابي دانشجو معلمان، برخوردار از هيأت علمي و مديران مؤمن، آراسته به فضائل اخلاق اسلامي، عامل به عمل صالح، تعالي‌جو و تحول‌آفرين، باورمند به جامعه عدل جهاني (جامعه مهدوي)، وابسته به وزارت آموزش و پرورش كه با اهداف ذيل تأسيس و طبق مفاد اين اساسنامه، مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ضوابط و مقررات وزارتين آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري و قوانين و مقررات مربوط اداره مي‌شود.

در اين اساسنامه دانشگاه فرهنگيان به اختصار «دانشگاه» و وزارت آموزش و پرورش به اختصار «وزارت» ناميده مي‌شود.

ماده 2- اهداف:

تأمين و تربيت معلمان، مديران، مربيان، كاركنان و پژوهشگراني مؤمن و متعهد، معتقد به مباني ديني و ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي، داراي فضائل اخلاقي و ارزش‌هاي والاي انساني، كارآمد و توانمند در طراز جمهوري اسلامي

تربيت، توانمندسازي و ارتقاي شايستگي‌هاي عمومي، تخصصي و حرفه‌اي منابع انساني با تأكيد بر پرورش انسان‌هاي متقي، كارآفرين، خودباور، خلاق و توانا در توليد علم، فناوري و نوآوري، متناسب با مباني و ارزش‌هاي اسلامي و نيازهاي جامعه

تسهيل فعاليت‌هاي آموزشي و پرورش در تلفيق علم و دين و مشاركت در نهضت توليد علم، افزايش سهم توليدات علمي در محتواي آموزشي و تربيتي موردنياز آموزش و پرورش مبتني بر مباني و معارف اسلامي و نيازهاي ملي و كاربردي كردن دستاوردهاي علمي و پژوهشي ازطريق تعامل پويا و سازنده با حوزه‌هاي علميه و مراكز علمي و پژوهشي داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي

ايجاد تحول و نوآوري در نظام تربيت معلم كشور و تغيير، اصلاح و ارتقاي روش‌ها و برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي تربيت معلم، براساس مباني اسلامي و آخرين تحولات علمي و بهره‌مندي از فناوري‌هاي نوين جهت تحقق اهداف تعليم و تربيت اسلامي

توسعه زمينه پژوهندگي و تقويت روحيه پژوهشي و گسترش دانش، بينش و مهارت‌هاي منابع انساني و رصد كردن تحولات نظام‌هاي تربيت معلم و تحولات علمي در حوزه علوم تربيتي و آموزش و پرورش.

ماده 3- وظايف و اختيارات:

تعليم و تربيت دانشجو معلمان و مديران و كارشناساني با شايستگي‌هاي اخلاقي،‌اعتقادي، انقلابي، تخصصي و حرفه‌اي و مسلط بر مباني و شيوه‌هاي تربيت اسلامي، در طراز جمهوري اسلامي ايران ازطريق آموزش‌هاي بلندمدت، با مجوز شوراي گسترش آموزش عالي

تبصره- دوره‌هاي تحصيلات تكميلي «دانشگاه» بايد در زمينه نظريه‌پردازي در عرصه تعليم و تربيت اسلامي (به نحو عام) و يا نظريه‌پردازي در عرصه شيوه‌ها و رشته‌هاي آموزشي مورد نياز وزارت آموزش و پرورش داير شود.

ـ تربيت مديران آموزشي و تربيتي توانمند، شايسته و تحول‌آفرين، مبتني بر مباني و معارف اسلامي و اقتضائات بومي

ـ توانمندسازي و ارتقاي سطح تربيتي، دانشي و مهارتي فرهنگيان ازطريق آموزش‌هاي كوتاه‌مدت پس از اخذ مجوز از مراجع ذيصلاح

ـ ارتقاي توانمندي‌هاي دانشجو معلمان به‌منظور ايجاد مهارت تدريس چند رشته‌اي

ـ حركت در مسير نظريه‌پردازي و كاربست نظريه‌هاي اسلامي در زمينه تعليم و تربيت اسلامي با مشاركت حوزه‌هاي علميه و مراكز علمي و پژوهشي

ـ برگزاري كارگاه‌ها، همايش‌ها و گردهمايي‌هاي آموزشي، پژوهشي و اعتقادي و تحقيقاتي به‌منظور توليد، توصيف، تبيين و ارزيابي دانش مرتبط در عرصه تعليم و تربيت و ارتقاي سطح علمي و شايستگي‌هاي اعتقادي، اخلاقي و حرفه‌اي دانشجو معلمان با رعايت ضوابط و مقررات مربوط همكاري با مراكز آموزشي و پژوهشي كه داراي فعاليت‌هاي علمي مرتبط هستند به‌منظور بهره‌گيري از تجارب و تخصص آنان

ـ انجام مطالعات و پژوهش‌هاي كاربردي و توليد دانش مورد نياز وزارت آموزش و پرورش

ـ انتشار مجله،كتاب علمي، جزوه آموزشي، توليد نرم‌افزار و برنامه‌هاي رايانه‌اي متناسب با اهداف «دانشگاه» طبق ضوابط و مقررات مربوط

ـ فراهم آوردن امكان بهره‌گيري از ظرفيت مدارس تجربي در كارآموزي و كارورزي دانشجو معلمان

ماده 4- شخصيت حقوقي دانشگاه:

«دانشگاه» داراي شخصيت حقوقي و استقلال اداري و مالي و وابسته به وزارت آموزش و پرورش است و به صورت هيأت امنايي اداره مي‌شود.

تبصره- با تأسيس «دانشگاه»، مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم(ص) و مراكز تربيت معلم تحت پوشش آن در اين دانشگاه ساماندهي مي‌شود.

ماده 5- محل فعاليت دانشگاه:

سازمان مركزي «دانشگاه» در تهران مستقر است. تأسيس دانشكده، پژوهشكده، آموزشكده و ساير واحدهاي آموزشي و پژوهشي «دانشگاه» مشتمل بر دو پرديس خواهران و برادران در هر يك از استان‌ها، با پيشنهاد هيأت امنا و تصويب شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم،‌تحقيقات و فناوري امكان‌پذير است.

ماده 6- اركان دانشگاه؛

اركان دانشگاه عبارتند از: هيأت امنا ـ رئيس دانشگاه ـ هيأت رئيسه ـ شوراي دانشگاه

ماده 7- تركيب هيأت امنا شامل رئيس جمهور (رئيس هيأت امنا) ـ وزير آموزش و پرورش ـ وزير علوم، تحقيقات و فناوري ـ معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور يا معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور، حسب مورد ـ رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها ـ دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ـ معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ـ رئيس دانشگاه‌ (دبير هيأت امنا) ـ دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش ـ رئيس مركز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش ـ سه‌تن از شخصيت‌هاي علمي ـ فرهنگي كشور كه نقش مؤثري در توسعه و پيشرفت علم و دانش داشته باشند (ترجيحاً اعضاي هيأت علمي دانشگاه و مدرسين حوزه‌هاي علميه داراي كرسي تعليم و تربيت) مي‌شود.

تبصره- اعضاي مذكور در بند 11 با حكم رئيس جمهور براي مدت چهار سال منصوب مي‌شوند و در يك زمان مي‌توانند حداكثر عضو دو هيأت امنا باشند. انتصاب مجدد آنان بلامانع است و تا زماني كه افراد جديدي به جاي آنان منصوب نشده باشند همچنان به وظايف و اختيارات قانوني خود ادامه مي‌دهند.

ماده 8- وظايف و اختيارات هيأت امنا:

ـ تعيين خط‌مشي‌ كلي «دانشگاه» و سياست‌هاي كلان آموزشي، فرهنگي، تربيتي، پژوهشي، دانشجوئي، اداري و مالي «دانشگاه» مبتني بر مباني و معارف اسلامي و متناسب با نيازهاي وزارت آموزش و پرورش

ـ تصويب اصول و سياست‌هاي كلان برنامه‌هاي توسعه «دانشگاه»

ـ تعيين شرايط و ضوابط تحصيل دانشجو و شاخص‌هاي آموزشي، فرهنگي، تربيتي، پژوهشي و دانشجوئي «دانشگاه»

ـ تعيين و تصويب ساختار و شرح وظايف كميته‌هاي استاني هيأت امناي «دانشگاه»

ـ تصويب نمودار سازماني و تشكيلات «دانشگاه» براساس ضوابط و مقررات مربوط

ـ تصويب آئين‌نامه داخلي هيأت امنا و مقررات، آئين‌نامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي لازم

ـ تصويب آئين‌نامه هاي مالي- معاملاتي، اداري، استخدامي و تشكيلاتي «دانشگاه» (ازجمله آئين‌نامه‌هاي سفرهاي علمي، بورس‌هاي تحصيلي و فرصت‌هاي مطالعاتي) كه پس از تأييد رئيس‌جمهور قابل اجرا خواهد بود.

ـ بررسي و تصويب بودجه سالانه و تفصيلي «دانشگاه» و واحدهاي تابعه كه از طرف رئيس «دانشگاه» پس از تأييد شوراي «دانشگاه» پيشنهاد مي‌شود.

ـ تصويب حساب‌ها و ترازنامه سالانه «دانشگاه»

ـ تصويب دوره‌ها و رشته‌هاي تحصيلي، دانشكده‌هاي جديد، مؤسسات پژوهشي و علمي تابع دانشگاه و پيشنهاد آن به مراجع ذي‌صلاح براي تصويب

ـ تصويب نحوه وصول درآمدهاي اختصاصي و مصرف آن با رعايت ضوابط و مقررات مربوط

ـ جذب كمك‌ها و هدايا اعم از نقدي و غيرنقدي از اشخاص حقيقي و حقوقي

ـ تصويب ميزان فوق‌العاده‌هاي اعضاي هيأت علمي «دانشگاه»

ـ تعيين نحوه اداره واحدهاي توليدي، خدماتي، كارگاهي و ... در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط

ـ تعيين ميزان پژوهانه، آموزانه، ترجمانه، نويسانه و نظاير آن با رعايت ضوابط و مقررات مربوط

ـ بررسي گزارش عملكرد سالانه «دانشگاه» كه از طرف رئيس «دانشگاه» ارائه مي‌شود و تصميم‌گيري درمورد رفع موانع، مشكلات و نقايص آن به‌منظور پيشرفت بهتر امور

ـ نظارت بر حسن اجراي قوانين و مقررات و مصوبات هيأت امنا

ماده 9- جلسات هيأت امنا:

جلسات هيأت امنا حداقل هر شش ماه يكبار تشكيل مي‌شود.

تبصره ـ جلسات هيأت امنا با حضور حداقل دوسوم اعضا رسميت مي‌يابد و مصوبات آن با رأي حداقل نصف به‌علاوه يك اعضاي حاضر در جلسه رسمي، معتبر خواهد بود.

ماده 10- رئيس دانشگاه

رئيس «دانشگاه» كه نماينده قانوني «دانشگاه» نزد مراجع حقيقي و حقوقي است با پيشنهاد وزير آموزش و پرورش، تأييد وزير علوم، تحقيقات و فناوري، تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با حكم وزير آموزش و پرورش براي مدت چهار سال منصوب مي‌شود.

تبصره1- پيشنهاد و انتصاب مجدد وي به‌طور متوالي فقط براي يك دوره امكان‌پذير مي‌باشد. در موارد استثنا، انتخاب مجدد وي براي دوره بعدي پس از تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي امكان‌پذير مي‌باشد.

تبصره2- وزير آموزش وپرورش مي‌تواند تا تعيين رئيس «دانشگاه» يكي از اعضاي هيأت علمي واجد شرايط را پس از تأييد وزير علوم، تحقيقات و فناوري به‌عنوان سرپرست «دانشگاه» منصوب نمايد.

تبصره3- پذيرش استعفا يا عزل رئيس «دانشگاه» با پيشنهاد وزير آموزش و پرورش و تأييد وزير علوم، تحقيقات و فناوري و حكم وزير آموزش و پرورش انجام مي‌پذيرد.

ماده 11- وظايف و اختيارات رئيس دانشگاه:

ـ تمهيد امكانات ضروري براي تحقق اهداف «دانشگاه»

ـ مسئوليت درقبال كليه امور «دانشگاه» و حسن اجراي مقررات و مصوبات هيأت امنا و شوراي «دانشگاه» درحدود مقررات مصوب و آئين‌نامه‌ها و بخشنامه هاي صادرشده توسط «وزارت»، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ابلاغ آن به واحدهاي ذيربط حسب مورد

ـ تهيه و پيشنهاد برنامه‌هاي راهبردي، سياست‌ها، اهداف و خط‌مشي‌ها براي طرح در هيأت امنا

ـ تعيين خط‌مشي اجرايي «دانشگاه» براساس برنامه‌هاي راهبردي مصوب هيأت امنا، برنامه‌ريزي و هدايت فعاليت‌هاي فرهنگي، تربيتي، آموزشي، پژوهشي، دانشجوئي، بهداشتي و درماني، خدماتي و توسعه مديريت و منابع «دانشگاه» در چارچوب برنامه‌هاي راهبردي مصوب و سياست‌ها و بخشنامه‌هاي «وزارت»

ـ ارتباط نزديك با آموزش و پرورش در جهت احصاي نيازهاي آموزشي و نيروهاي انساني وزارت و پاسخگويي به آنها

ـ نظارت دقيق و مستمر بر حسن اجراي امور تربيتي، فرهنگي، آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، بهداشتي و درماني، اداري،‌مالي، عمراني و خدماتي، استخدام، انتصاب، مأموريت، اخراج، ترفيع و ارتقاي اعضاي هيأت علمي، توسعه مديريت و منابع،‌استخدام، جذب، انتصاب، مأموريت، ارتقاء و اخراج كاركنان طبق ضوابط و مقررات مربوط و كليه ارتباطات داخلي و بين‌المللي «دانشگاه» با رعايت ضوابط و مقررات مربوط و هماهنگ نمودن فعاليت‌هاي واحدهاي مختلف «دانشگاه» و پاسخگوئي به مراجع ذيصلاح و پيگيري اشكالات و تخلفات احتمالي و ارجاع آنها به مقامات ذيصلاح

ـ استيفاي منافع و حقوق «دانشگاه» در مراجع قانوني (اعم از قضايي، اجرايي، اداري و ...) به نمايندگي از دانشگاه

ـ تهيه آئين‌نامه‌هاي مالي ـ معاملاتي، اداري، استخدامي و تشكيلاتي، نمودار سازماني و تشكيلات «دانشگاه» و همچنين تغيير و اصلاح آنها در چارچوب ضوابط و مقررات «وزارت» و پيشنهاد آنها به هيأت امنا براي تصويب

ـ تهيه بودجه تفصيلي سالانه «دانشگاه» با رعايت مفاد آئين‌نامه مالي و معاملاتي و ساير مقررات جاري و ارائه آن به هيأت امنا و همچنين نظارت بر نحوه هزينه‌ نمودن بودجه تخصيصي به «دانشگاه»

ـ امضاي قراردادها، اسناد تعهدآور، اسناد مالي، اداري و مكاتبات «دانشگاه» در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئوليت امور مالي «دانشگاه» طبق قوانين، آئين‌نامه هاي مالي و معاملاتي، اداري و مقررات و مصوبات ابلاغي، پاسخگويي به هيأت امنا در قبال گزارش‌هاي حسابرسي، پيگيري و رفع مشكلات و مسائل مطروحه در گزارش حسابرسي و ارائه گزارش اقدامات انجام شده به هيأت امنا

ـ ارائه گزارش عملكرد سالانه آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، دانشجويي، اجرايي، مالي و محاسباتي «دانشگاه» به هيأت امنا، «وزارت» و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

ـ نصب و عزل هيأت رئيسه، اعضاي حقيقي شوراهاي «دانشگاه»، رؤساي پژوهشكده‌ها، مؤسسات و واحدهاي وابسته و مديران ستادي «دانشگاه»

ـ ارائه پيشنهاد تأسيس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها با تأييد شوراي «دانشگاه» به هيأت امناي «دانشگاه»

ـ ارائه پيشنهاد همكاري‌هاي علمي با ساير دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي يا پژوهشي داخلي و خارجي به شوراي «دانشگاه» برابر ضوابط و مقررات مربوط

ـ ايجاد شوراي مشورتي متشكل از پنج تن از اعضاي هيأت علمي شاخص و برجسته در حوزه‌هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و اجرايي با مرتبه علمي استاديار و بالاتر

ـ نظارت بر امور انضباطي «دانشگاه» (هيأت علمي- دانشجويان- كارمندان) در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط

ماده 12- تركيب هيأت رئيسه دانشگاه

رئيس «دانشگاه»

معاونان «دانشگاه»

مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه

ماده 13- وظايف و اختيارات هيأت رئيسه

ـ مشاركت و همكاري فعالانه در تنظيم برنامه‌هاي راهبردي «دانشگاه» مبتني بر سند چشم‌انداز، برنامه‌هاي توسعه كشور، نقشه جامع علمي كشور و برنامه‌هاي «وزارت» و سياست‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به‌منظور ارائه و تصويب در هيأت امنا

ـ فراهم نمودن بسترهاي لازم جهت تحقق اهداف برنامه‌هاي راهبردي «دانشگاه»

ـ فراهم نمودن بستر مناسب به‌منظور اجرايي نمودن مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، هيأت امنا، آئين‌نامه‌ها و بخشنامه‌هاي ابلاغي از سوي «وزارت» و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير مراجع ذيصلاح

ـ بررسي آئين‌نامه‌ها، تشكيلات، شيوه‌نامه‌ها، دستورجلسات و ساير موارد ارائه‌شده از سوي معاونت‌ها و شوراي «دانشگاه» به‌منظور طرح در هيأت امنا و يا ساير مراجع ذيصلاح

ـ پيشنهاد بودجه سالانه «دانشگاه» به هيأت امنا ازطريق رئيس «دانشگاه»

ـ تنوع‌بخشي به منابع مالي «دانشگاه» ازطريق جذب كمك‌هاي مردمي و افزايش درآمدهاي اختصاصي ازطريق ارائه خدمات آموزشي، پژوهشي، فناوري، فرهنگي و ساير منابع ديگر پس از اخذ، پژوهشي، فناوري، فرهنگي و ساير منابع ديگر پس از اخذ مجوزهاي لازم ازهيأت امنا، «وزارت» وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير مراجع ذيصلاح

ـ پيشنهاد توزيع و تخصيص فرصت‌هاي مطالعاتي و دوره‌هاي كوتاه‌مدت آموزشي و تحقيقاتي داخل و خارج كه طبق ضوابط به اعضاي آموزشي و پژوهشي «دانشگاه» تعلق مي‌گيرد ازطريق رئيس «دانشگاه» به «وزارت»

ـ بررسي و تصويب پيشنهادهاي ارائه شده در خصوص فعاليت‌هاي تربيتي، دانشجوئي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و تربيت بدني كه براساس تقويم سالانه «دانشگاه» ارائه گرديده است.

ـ نظارت و پيگيري گزارش‌هاي تربيتي، فرهنگي، دانشجوئي، سياسي، امنيتي و ... با هماهنگي ديگر دستگاه‌هاي ذيربط تا حصول نتيجه

ـ بررسي و ارزيابي نحوه اجراي تصميمات هيأت رئيسه توسط حوزه‌هاي مختلف «دانشگاه» و نظارت بر عملكرد آنان

ـ ارزيابي عملكرد حوزه‌هاي مختلف «دانشگاه» و بررسي گزارش‌هاي ادواري در شوراي «دانشگاه»

ـ ايجاد هماهنگي لازم بين حوزه‌هاي مختلف «دانشگاه»

ماده 14- معاونان دانشگاه

تعداد معاونان «دانشگاه» براساس تشكيلات «دانشگاه» تعيين مي‌گردد. شرايط عمومي معاونان طبق آئين‌نامه جامع مديريت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري مصوب 89/12/10 شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌باشد.

ماده 15- شوراي دانشگاه

الف- تعريف:

شوراي دانشگاه دومين ركن سياستگذار بعد از هيأت امنا مي‌باشد كه به تنظيم سياست‌ها و برنامه‌هاي جاري «دانشگاه» براساس سياست‌هاي كلان مصوب در هيأت امنا و سياست‌هاي «وزارت»، وزارت علوم،‌تحقيقات و فناوري و ساير مراجع ذيصلاح مي‌پردازد.

ب- تركيب:

رئيس دانشگاه (رئيس شورا) ـ معاونان دانشگاه ـ مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ـ معاون مركز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش ـ رؤساي دانشكده‌ها، آموزشكده‌ها، پژوهشكده‌ها و مؤسسات تحقيقاتي و علمي وابسته به دانشگاه ـ دو تن از اعضاي هيأت علمي هر يك از شوراهاي تخصصي (آموزشي و تحصيلات تكميلي، پژوهشي و فناوري، دانشجويي و ...) و داراي صلاحيت‌هاي عمومي مندرج در آئين‌نامه جامع مديريت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري به انتخاب شوراي مربوط و با تأييد و حكم رئيس «دانشگاه» ـ دو تن از اعضاي هيأت علمي در مرتبه علمي حداقل دانشيار و داراي صلاحيت‌هاي عمومي مندرج در آئين‌نامه جامع مديريت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري با انتخاب و حكم رئيس «دانشگاه»

تبصره1- رئيس «دانشگاه» مي‌تواند درمورد مسائل خاص از رئيس گروه معارف و ساير مديران حسب‌مورد به‌منظور شركت در جلسات شورا (بدون حق رأي) دعوت نمايد.

تبصره2- مدت عضويت اعضاي حقيقي شوراي دانشگاه 2 سال مي‌باشد.

تبصره3- شورا داراي نايب رئيس مي‌باشد كه از ميان اعضاي شورا با انتخاب و حكم رئيس «دانشگاه» منصوب مي‌گردد.

تبصره4- ابلاغ مصوبات شورا و مكاتبات مربوط ازطريق رئيس شورا انجام مي‌پذيرد.

ماده 16- وظايف و اختيارات شوراي دانشگاه

1- تدوين و تصويب آئين‌نامه‌هاي داخلي شورا و كميته‌هاي آن

2- بررسي و تصويب دوره‌ها و رشته‌هاي آموزشي جديد و برنامه‌هاي آن، پيشنهادي معاونت‌ها و شوراهاي تخصصي «دانشگاه» به‌منظور ارائه به شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي تصويب

3- بررسي و تصويب ضوابط تدوين‌شده در راستاي همكاري «دانشگاه» با ساير دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتي و غيردولتي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات مربوط

4- بررسي و تأييد برنامه‌هاي پذيرش دانشجو توسط پرديس‌هاي استاني دانشگاه مبتني بر بودجه و امكانات «دانشگاه» و در راستاي اجراي تكاليف مندرج در برنامه‌هاي توسعه كشور، مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، برنامه‌هاي «وزارت» و سياست‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به‌منظور ارسال به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

5- بررسي طرح جامع و برنامه هاي توسعه دانشگاه و پيشنهاد اصول كلي آنها به هيأت امنا

6- بررسي و تصويب برنامه‌هاي پيشنهادي آموزشي، پژوهشي و تربيتي كوتاه‌مدت در چارچوب نيازهاي وزارت و مبتني بر مباني و معارف اسلامي

7- بررسي گزارش تحليلي ارائه شده توسط واحدهاي ذيربط درخصوص مشكلات تربيتي، فرهنگي، آموزشي، دانشجويي،‌پژوهشي و فناوري، پشتيباني و خدماتي به‌منظور ارائه راهكارهاي سازنده و عملي جهت رفع كاستي‌ها

8- بررسي سالانه امكانات علمي (نيروي انساني و تجهيزات) دانشگاه و تعيين كمبودها و طبقه‌بندي نيازهاي علمي و اقدام براي تأمين آنها

9- ارجاع برخي از موضوعات «دانشگاه» براي بررسي و اظهارنظر به يكي از شوراهاي تخصصي، حسب مورد

10-ارزيابي كلي عملكرد «دانشگاه» براساس شاخص‌ها و ضوابط مربوط

ماده 17- تركيب، وظايف و اختيارات شوراهاي تخصصي «دانشگاه» به شرح مندرج در آئين‌نامه جامع

مديريت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري، مصوب جلسه مورخ 1389/12/10 شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مي‌باشد.

ماده 18- پرديس‌هاي استاني «دانشگاه»

تركيب و نحوه انتخاب اعضاي شوراي پرديس‌هاي استاني «دانشگاه» متناسب با شرايط استان مربوط، به پيشنهاد رئيس دانشگاه و تصويب شوراي دانشگاه تعيين مي‌شود.

رؤساي پرديس‌هاي استاني «دانشگاه» به پيشنهاد رئيس دانشگاه، تأييد وزير آموزش و پرورش،‌تصويب هيأت امنا و با حكم رئيس دانشگاه منصوب مي‌شوند.

تبصره- پذيرش استعفا يا عزل رئيس پرديس استاني «دانشگاه» به پيشنهاد رئيس «دانشگاه»، تأييد وزير آموزش و پرورش و با حكم رئيس دانشگاه انجام مي‌پذيرد.

وظايف و اختيارات رؤساي پرديس‌هاي استاني «دانشگاه» متناسب با وظايف و اختيارات رئيس «دانشگاه» تعيين و پس از تصويب شوراي دانشگاه و تأييد وزراي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري توسط وزير آموزش و پرورش ابلاغ مي‌شود.

ماده 19- منابع مالي شامل: اعتبارات عمومي ، درآمدهاي اختصاصي ، كمك‌هاي دريافتي از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط ، هدايا و كمك‌هاي دريافتي از اشخاص حقيقي و حقوقي ، تسهيلات بانكي مأخوذه طبق ضوابط و مقررات ، دانشگاه مي‌تواند با حفظ وظايف اصلي خود با اشخاص و مؤسسات دولتي و غيردولتي قرارداد انجام خدمات پژوهشي و آموزشي منعقد نمايد و درمقابل، حق‌الزحمه دريافت دارد. آئين‌نامه نحوه عقد قرارداد و نيز هزينه‌كرد وجوه حاصل از آن بايد به تصويب هيأت امناي دانشگاه برسد.

ماده 20- پذيرش دانشجو براي «دانشگاه» با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و به شيوه مورد

توافق وزارتين آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري، صورت مي‌پذيرد.

تبصره1- پذيرش دانشجو معلمان از بين پذيرفته‌شدگان آزمون سراسري، پس از تأييد صلاحيت عمومي و تخصصي آنان توسط وزارت آموزش و پرورش، صورت مي‌پذيرد. پذيرفته شدگان نهايي با رعايت مقررات مربوط، به‌عنوان دانشجو معلم متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش پذيرفته مي‌شوند و بايد پيش از ثبت نام رسماً تعهد دهند كه پس از دانش‌آموختگي به ميزان دو برابر مدت تحصيل خود، در محل تعيين‌شده توسط وزارت آموزش و پرورش خدمت نمايند. مدت تحصيل دانشجو معلمان جزء سوابق خدمت آنان محسوب مي‌شود.

تبصره2- دارندگان مدارك معادل مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، شاغل در وزارت آموزش و پرورش در صورت پذيرفته‌شدن در آزمون ورودي و مصاحبه، مي‌توانند در «دانشگاه» ادامه تحصيل دهند.

تبصره3- دارندگان مدارك تحصيلي كارشناسي و كارشناسي ارشد براي ادامه تحصيل در مقطع بالاتر، درصورت داشتن حداقل 3 سال سابقه خدمت در وزارت آموزش و پرورش، مي‌توانند در آزمون مربوط شركت نمايند.

تبصره4- نخبگان علمي، دانش‌آموختگان ممتاز دانشگاه‌ها، حوزه‌هاي علميه و مؤسسات آموزش عالي، مخترعان، مبتكران و برگزيدگان المپيادهاي علمي، قهرمانان ورزشي بين‌المللي، دارندگان سوابق تجربي مفيد، نيروهاي بومي و منطقه‌اي، با رعايت مقررات مربوط از اولويت‌هاي پذيرش در دانشگاه برخوردار مي‌باشند.

ماده 21- مدرك تحصيلي دانش‌آموختگان «دانشگاه» براساس ضوابط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري صادر و اعطا مي‌شود.

ماده 22- جذب هيئت علمي «دانشگاه» به‌صورت استخدام پيماني، راتبه تحصيلي (بورس)، طرح سربازي، مأموريت و انتقال از ساير مؤسسات، تبديل وضعيت استخدامي از پيماني به رسمي- آزمايشي، از رسمي- آزمايشي به رسمي- قطعي، تبديل وضعيت از كارشناس به هيئت علمي براساس ضوابط و مقررات مصوب هيئت عالي جذب اعضاي هيئت علمي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با ساختار هيئت اجرايي جذب زير نظر هيئت مركزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خواهد بود.

ماده 23- برنامه‌هاي آموزشي و سرفصل دروس بايد براساس آموزش تخصصي رشته‌هاي مورد نياز آموزش و پرورش و مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و زمينه‌ساز تحقق اهداف «وزارت» باشد.

تبصره1- برنامه‌هاي آموزشي،‌پژوهشي و تربيتي دانشگاه مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و متناسب با نيازهاي «وزارت» باتوجه به اهداف مندرج در ماده 2 اين اساسنامه، توسط دانشگاه تهيه و به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي تصويب ارسال خواهد شد.

تبصره2- باتوجه به اهداف تربيتي «دانشگاه»، حداقل تعداد 35 واحد درسي در دو سال اول تمام رشته‌ها، مشتمل بر دروس معارف ديني و تعليم و تربيت اسلامي مي‌باشد.

تبصره3- دانشجويان دوره كارشناسي «دانشگاه» موظفند طبق برنامه آموزشي مصوب، حداقل 8 واحد درسي به‌عنوان كارآموزي به تدريس بپردازند و «وزارت» موظف است زمينه اجراي آن را فراهم كند.

تبصره4- برنامه آموزشي و سرفصل دروس برخي از رشته‌هاي دانشگاه در تعامل با حوزه‌هاي علميه (با افزودن واحدهاي مهارت آموزشي به رشته‌هاي تخصصي حوزوي)‌تدوين مي‌شود.

ماده 24- انحلال دانشگاه

دانشگاه در موارد زير پس از تصويب شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي منحل مي‌شود:

ـ به پيشنهاد وزير آموزش و پرورش و تأييد هيأت امنا

ـ درصورت تخلف «دانشگاه» از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط «وزارت» و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير ضوابط مربوط يا از دست دادن شرايط ادامه فعاليت به تشخيص وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

ماده 25- در صورتي كه شوراي گسترش آموزش عالي با انحلال «دانشگاه» موافقت اصولي نمايد، «دانشگاه» موظف است اقدامات زير را انجام دهد:

همه تعهدات مربوط به دانشجويان خود را تا اتمام دوره تحصيلات و فارغ‌التحصيلي آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نمايد.

همه امتيازات و اموالي را كه از منابع عمومي و دولتي و بانك‌ها و شهرداري‌ها و غيره در اختيار «دانشگاه» قرار گرفته است مسترد كند يا موافقت صاحبان حق مبني بر واگذاري امتيازات و اموال مذكور به «دانشگاه» را ارائه دهد.

همه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌هاي دولتي، نهادهاي عمومي غيردولتي، بانك‌ها، شهرداري‌ها، ساير اشخاص حقوقي و اشخاص حقيقي(اعم از اعضاي هيأت علمي و كارمندان) انجام دهد.

ماده 26- پس از احراز اجراي تعهدات مذكور در ماده 26 و حل و فصل امور آموزشي و حقوقي «دانشگاه» و تصويب و تأييد نهايي انحلال «دانشگاه» طبق ماده 24 فوق، هيأت تسويه‌اي مركب از: نماينده حقوقي وزارت آموزش و پرورش ، نماينده حقوقي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و رئيس وقت «دانشگاه» (درغياب رئيس وقت «دانشگاه»، يكي از معاونان وقت «دانشگاه» بنا به تشخيص وزير آموزش و پرورش)، تشكيل و با رعايت مقررات قانوني امر تسويه «دانشگاه» را برعهده خواهد داشت.

ماده 27- پس از انجام تعهدات و تعيين تكليف ديون «دانشگاه» و اعلام ختم تسويه، باقيمانده دارايي «دانشگاه» با رعايت بند 2 ماده 25 اساسنامه به «وزارت» منتقل مي‌شود.

تبصره1- درخصوص اموال وقفي، مطابق وقفنامه عمل مي‌شود.

تبصره2- هيأت تسويه موظف است درمورد فوق، صورت‌مجلسي را كه به امضاي همه اعضاي هيأت مي‌رسد در دو نسخه تنظيم، يك نسخه از آن را به وزارت آموزش و پرورش و نسخه ديگر را به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تسليم نمايد.

ماده 28- تأمين بخشي از نيازهاي خاص آموزش و پرورش در رشته‌هايي كه امكان توسعه آن ازطريق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از ميان دانش‌آموختگان ساير دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي كشور و حوزه‌هاي علميه، مشروط به گذراندن دوره يكساله مهارت‌آموزي در «دانشگاه» بلامانع مي‌باشد.

ماده 29- مسئول اجراي اساسنامه

وزارت آموزش و پرورش مسئوليت اجراي اين اساسنامه را به‌عهده دارد و گزارش چگونگي اجراي آن و پيشرفت كار دانشگاه را به شوراي عالي آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه مي‌نمايد.

ماده 30- هرگونه تغيير در مفاد اين اساسنامه مطابق دو روش ذيل امكان‌پذير است:

1- با پيشنهاد مشترك وزراي آموزش و پرورش و علوم، ‌تحقيقات و فناوري با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي

2- به پيشنهاد و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي

ماده 31- اين اساسنامه مشتمل بر 31 ماده و 22 تبصره در جلسه 704 مورخ 90/10/6 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد و از تاريخ ابلاغ لازم‌الاجرا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.