شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ / ۲۰:۱۸
کد مطلب: 9099
۰
۱

50سالگی اولین حضور آمریکا در فضا/ مأموریت مسن‌ترین فضانورد


پنجاه سال پیش در بیستم فوریه سال 1962، "جان گلن" به واسطه سه بار مدارگردی به دور زمین برگی جدید را در تاریخ فعالیتهای فضایی آمریکا باز کرد.

به گزارش مهر، گلن اولین انسانی نبود که پا به فضا می گذاشت و حتی اولین انسانی نبود که در مدار زمین حرکت می کرد، اما پرواز پنج ساعته وی به همراه کپسول "فرندشیپ 7" او را در تاریخ آمریکا جاودان کرد.

گلن که اکنون 90 ساله است، در سال 1959 به عنوان یکی از اولین فضانوردان ایالات متحده انتخاب شد و سه سال پس از آن وی خلبانی اولین پرواز فضایی مدارگردی آمریکایی ها را پس از دو پرواز مداری توسط فضانوردان شوروی و دو پرواز زیرمداری در پروژه "مرکوری"، به عهده گرفت.

به گفته گلن دو پرواز زیرمداری سرعتی برابر سرعت پرواز مداری که وی به تنهایی انجام داد را نداشتند، وی در پرواز تک نفره اش به سرعت مداری دست پیدا کرد و سپس به سمت زمین بازگشت. همچنین مدت زمانی که وی در پرواز تک نفره اش در خلاء به سر برده بیشتر از مدت زمان سفر در خلاء پرواز زیر مداری بوده است. وی طی پرواز 4 ساعت و 55 دقیقه ای اش در مدار زمین، سه بار زمین را به طور کامل دور زد.

تاخیرهای مکرر

گلن برای انجام این پرواز تاریخی 11 بار به حالت آماده باش در آمد، چهار بار لباس مخصوص فضانوردی را به تن کرد و دو بار از این چهار بار داخل فضاپیما مستقر شد و یکی از این دفعات نیز برای 6 ساعت در انتظار پرتاب باقی ماند، اما در نهایت به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی پرواز وی متوقف شد.

بر اساس گزارش اسپیس، همین متوقف شدنها و از سر گرفتن دوباره پروژه میزان شهرت پرواز گلن را چند برابر کرده بود. گلن در نهایت در بیستم فوریه 1962 توانست کپسول فرندشیپ 7 را وارد مدار زمین کند، این اولین باری بود که یک فضانورد آمریکایی مدار زمین را دور می زد.

مسن ترین فضانورد جهان

"گلن" 50 سال پس از اولین مدارگردی که در تاریخ آمریکا ماندگار شد، به عنوان سناتور در آمریکا مشغول به کار بود و در سال 1998 دوباره به فضا بازگشت و با حضور در فضا در سن 77 سالگی، رکوردی دیگر را به عنوان مسن ترین فردی که تا کنون به فضا سفر کرده، به ثبت رساند.

پروژه مرکوری که پیش از بزرگترین موفقیت این فضانورد یعنی گردش پنج ساعته در مدار زمین و در اول اکتبر 1958 آغاز شد نیز از دیگر موفقیتهای بزرگ در زندگی حرفهای گلن به شمار می رود.

گلن در 59 ماموریت هوایی در جنگ جهانی دوم حضور داشت و در سال 1959 به عنوان یکی از 6 نفری که به عنوان اولین فضانوردان آمریکایی برای حضور در پروژه مرکوری در نظر گرفته شده بودند، انتخاب شد.

بر اساس گزارش MSNBC، زمان اصلی پرواز مداری گلن ژانویه سال 1962 بود، اما شرایط نامساعد جوی آن را تا 20 فوریه به تعویق انداخت، تاریخی که کپسول فرندشیپ با کمک راکت اطلس و از پایگاه فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد در حالی که 60 میلیون نفر این پرتاب را به صورت زنده در تلویزیونهای خود مشاهده می کردند:



"جان گلن" خلبان و فضانوردی که نام وی در تاریخ فعالیتهای فضایی آمریکا ثبت شد



گلن بارها و بارها برای آغاز ماموریت خود به حالت آماده باش در آمد، در این تصویر گلن با کمک یک تکنسین در حال ورود به کپسول "فرندشیپ 2" است



جان گلن در نهایت در 20 فوریه سال 1962 توانست ماموریت خود را آغاز کرده و نام خود را به عنوان اولین آمریکایی که در مدار زمین پرواز کرده به ثبت برساند



فرود موفقیت آمیز گلن در اقیانوس اطلس



وی در سال 1998 دوباره به فضا بازگشت



گلن 77 ساله با حضور خود در یکی از ماموریتهای شاتل دیسکاوری رکورد حضور مسن ترین فضانورد در فضا را نیز به ثبت رساند




نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
سابقهءفضانوردي آمريكايي ه شايد صحت داشته باشد؛ليكن سفر به ماه به دلايل متعدد علمي اساسا" دروغي بزرگ و تبليغاتي با اهداف سياسي و بازي دادن اذهان عمومي است.
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...