جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۴
کد مطلب: 8958
۰

آزمايش موفقيت‌آميز واكسن جديد HIV

محققان مؤسسه تحقيقاتي آنتورپ بلژيك، واكسن جديد HIV را بر روي چند داوطلب مورد آزمايش قرار دادند.

به گزارش ايسنا، براي توليد واكسن جديد، گلبول‌هاي سفيد مشخصي از خون داوطلبان استخراج و در خارج از بدن بارگذاري و مجددا به بدن فرد بازگردانده شدند؛ در حقيقت داوطلبان با سلول‌هاي سيستم ايمني خونشان واكسينه شدند.

نتايج اين تحقيق كه در مجله AIDS‌ به چاپ رسيده نشان مي‌دهد، سيستم ايمني داوطلبان پس از تزريق گلبول‌هاي سفيد بارگذاري شده در حمله و سركوب ويروس‌ها عملكرد بهتري از خود نشان مي‌دهد؛ با اين وجود قادر به درمان بيماري نيستند.

علم پزشكي تاكنون موفق به كنترل عفونت HIV‌ شده است؛ اما تحقيقات در زمينه توليد دارو براي درمان ايدز همچنان ناكام مانده است. افراد مبتلا به اچ آي وي مثبت، زندگي نسبتا عادي دارند؛ اما ويروس در بدن آنها نابود نشده و به محض قطع درمان، بيماري بازمي‌گردد.

محققان مشكل اصلي را يافته‌اند: «نيروهاي ويژه» در خون موسوم به سلول هاي CD8 پشتيباني لازم را از سلولهاي دندريك انجام نمي‌دهند. ويروس‌شناسان و متخصصان ايدز در مركز پزشكي آنتورپ در سال‌هاي اخير تحقيقات خود را بر روي حل اين مشكل متمركز كردند.

محققان سلول‌هاي دندريك را از خون داوطلبان گرفته و آنها را در آزمايشگاه با اطلاعات ژنتيكي پيام‌رسان RNA براي پروتئين‌هاي HIV‌ «بارگذاري» كردند. بررسي‌ها نشان داد كه سلول‌هاي بارگذاري شده، قادر به فعال‌سازي سلول‌هاي مبارز (CD8) هستند.

شش داوطلب «اچ آي وي مثبت» كه براي مدت طولاني تحت درمان قرار داشتند، جهت آزمايش واكسن توليدي انتخاب شدند. سلول هاي دندريك از خون داوطلبان جدا شده و در لوله‌هاي آزمايشگاه كشت داده شدند.

داوطلبان در چهار نوبت و با فواصل زماني 4 هفته‌اي مقادير كمي از سلول‌هاي دندريك تقويت شده خود را دريافت كردند. پس از هربار واكسيناسيون قدرت تشخيص سلول‌هاي مبارز CD8 افزايش يافته و بهتر مي‌توانستند با ويروس HIV‌ مقابله كنند.

مهمترين دستاورد واكسن توليدي از سلول هاي خود فرد، كم عارضه بودن دارو، افزايش قدرت سلول‌هاي مبارز در شناسايي و سركوب ويروس عنوان شده است.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.