پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۸
کد مطلب: 64203
۳

روانشناسی اظهار عشق و ابراز محبت

جملات ساده ای که موجب دوام عشق و تقویت رابطه میشوند
روانشناسی اظهار عشق و ابراز محبت
ابراز محبت میتواند رابطه را تغذیه کند جملات ساده ای که موجب دوام عشق و تقویت رابطه میشوند بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران احمد مختارزاده روانشناس و زوج درمانگر در این خصوص آورده است که وقتی رابطه عاطفی جدیدی را شروع می کنید، هر دوی شما دنیا را با یک عینک خوش بینانه می بینید. همه چیز تازه و جدید است. وقتی به یکدیگر نگاه می کنید، هر دوی شما دنیا را با یک عینک خوش بینانه می بینید. همه چیز تازه و جدید است. وقتی به یکدیگر نگاه می کنید، فردی را می بینید که هیجان انگیز است و از همه نظر کامل! حتی دنیای شما روشن تر و شادتر از قبل از پیدا کردن همدیگر به نظر می رسد.

از منظر روانشناسی ابراز عشق از طریق گفتار و عمل می تواند تأثیرات مثبتی بر روی مغز و بدن عشاق داشته باشد ابراز محبت کلامی میتواند به توانایی رابطه و تاب آوری همسران منجر شود استفاده از جملات عاشقانه و سرشار از محبت می تواند اشتیاق را تقویت کند، سلامت جسمانی را بهبود بخشد وعلاوه بر تقویت دلبستگی موجب کاهش درد های جسمانی وافزایش طول عمر طرفین باشد.

در هر مرحله ای  از رابطه، گفتن حرف های عاشقانه به یکدیگر ساده است. این گفت و گوهای شیرین بطور طبیعی، وقتی با هم هستید و بعد از آن، از طریق پیامک و تماس تلفنی در تمام ساعات شبانه روز که از هم دور هستید، وجود دارند.
اما با گذشت زمان، همه چیز شروع به تغییر می کند. چالش ها در رابطه اتفاق می افتند، نقص ها ظاهر می شوند. عینک خوش بینانه کنار گذاشته می شود و واقعیت بیشتر خودش را نشان می دهد. اینجاست که عشق کمی تغییر شکل می دهد.
در این مرحله که عشق تثبیت شده است (در حالت ایده آل، طولانی ترین بخش رابطه شما می باشد)، گفتن چیزهای عاشقانه به یکدیگر، کمی تلاش بیشتری می خواهد. عشق تلاش بیشتری می خواهد، اما تمرین کردن کاملش می کند! همانطور که طوفان های زندگی را با هم پشت سر می گذارید، نسبت به هر زمان دیگری عشق و قدردانی عمیق تری به همدیگر پیدا می کنید.
اگر مدتی است که از مرحله اولیه و جدید عشق خارج شده اید و می خواهید عشقی عمیق تر و بالغ تر داشته باشید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای رابطه خود انجام دهید، این است که تا حد امکان تکرار این جملات کوچک را تمرین کنید.
تو فوق العاده ای!
هرچی سن بالاتر می رود و در رابطه با شریک زندگی خود پیش می روید، تعریف و تمجید می تواند بیش از همیشه معنی داشته باشد، چون چین و چروک ها، اضافه وزن و تغییرات ظاهری هر سال بیشتر می شوند. به دنبال نکات مثبت همدیگر باشید و این را از هم دریغ نکنید. تحقیقات نشان می دهند که حتی اگر تعریف و تمجید احساسات خوبی ایجاد می کند، افراد اغلب از گفتن نظرات مثبت خودداری می کنند، چون حس خوبی که می توانند با این کار به مخاطب خود بدهند را دست کم می گیرند.
اگر بگویید: " جذاب به نظر میرسی!" شما در واقع با این جمله می گویید: "هنوز هم از نظر ظاهری به تو علاقه مندم". با گذشت سال ها، همسرتان می داند که شما همچنان از زیبایی ظاهری و درونی او لذت می برید.
 تشکر و قدردانی
بعد از مدتی که دو نفر با هم زندگی می کنند، طبیعی است که حضورشان در کنار هم عادی و بدیهی شود و قدر همدیگر را کمتر بدانند. ما عادت می کنیم که طرف مقابلمان بدون اینکه بخواهیم یا متوجه شویم کارهایش را انجام دهد و توقع داریم همیشه همینطور باشد. تشکر، واژه ساده و در عین حال مهمی است. وقتی تشکر می کنید، یعنی: "من قدردان تمام کارهایی که برایم انجام میدهی هستم". شریک زندگی شما از اینکه متوجه این مسأله شدید و برای گفتن قدردانی وقت گذاشتید، احساس خوبی خواهد داشت.
به نظرم تو فوق العاده ای
وقتی سال ها با کسی زندگی می کنیم، گاهی فکر می کنیم که طرف مقابل باید بداند چه چیزی در فکر ما می گذرد، چه حرف هایی در سر داریم، چه احساساتی را تجربه می کنیم و ... . الان وقت این است که آن افکار را به زبان بیاورید و بیان کنید. به شریک زندگی خود بگویید: "به نظر من، تو فوق العاده ای". آنچه که شما واقعا عنوان می کنید این است: "به نظرم تو آدم خوبی هستی و با تو بودن را دوست دارم".
با وجود همه چیز، دوستت دارم
وقتی همسرتان اشتباه می کند، ممکن است برای هر دوی شما سخت باشد. اما چیزی که در آن لحظه می گویید تأثیر زیادی بر رابطه شما خواهد داشت. وقتی می گویید: "با وجود همه چیز دوستت دارم"، یعنی به شریک زندگی خود می گویید: "مهم نیست چه اشتباهی کردی، من هنوزهم تو را دوست دارم." ما حتی به عنوان افراد بزرگسال، علیرغم این واقعیت که گاهی اوقات انتخاب های بدی داریم یا کارهای اشتباهی انجام می دهیم، نیاز داریم که دوست داشته شویم.
تحقیقات اهمیت بخشش در سلامت روان را نشان می دهند. به همین ترتیب، این نه تنها در مورد اعمال، بلکه در مورد ویژگی های شریک زندگی تان نیز صدق می کند. زمانی که می گویید در هر صورت شریک زندگی خود را دوست دارید، در واقع نشان می دهید که او را قبول دارید و ایرادات و همه چیز او را پذیرفته اید.
با هم حلش می کنیم
عبور از طوفان های زندگی می تواند معانی زیادی برای زوج ها داشته باشد: تحمل مرگ، پشت سر گذاشتن مشکلات مالی، از دست دادن شغل، مشکلات جدی که در زمینه سلامتی وجود دارند و موارد دیگر. نکته مهم این است که مطمئن شوید شریک زندگی شما در میان تمامی این طوفان های زندگی، عشق شما را احساس می کند. وقتی می گویید "ما از پسش بر میایم"، در واقع می گویید: "ما یک تیم هستیم و من پشتتم".
این نوع تاب آوری، یکی از کلیدهای مهم یک رابطه پایدار است و اغلب از طریق تجربیات منفی ایجاد می‌شود. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهند، رویدادهایی که «نقطه عطف منفی» محسوب می شوند، اگرچه دردناک هستند، اما می‌توانند باعث تقویت رابطه شوند. زیرا زوج متوجه می‌شود که می‌توانند به یکدیگر اطمینان و تکیه کرده و روی همدیگر حساب کنند.
با کمال میل
شاید تئاتر مورد علاقه شما نباشد، یا درباره ورزش و خبرهای ورزشی علاقه زیادی نداشته باشید. اما اگر شریک زندگی شما این چیزها را دوست دارد، وقت آن رسیده که حمایت خودتان را به شریک زندگی تان نشان دهید. شما با گفتن: "با کمال میل"، در واقع می گویید: "من از تو حمایت می کنم و دوست دارم کارهایی که تو دوست داری را با هم انجام دهیم".
به این نکته توجه داشته باشید که حمایت شما نشان می دهد که به اندازه کافی همسرتان را دوست دارید و حاضرید که بخاطر او خواسته های خودتان را کنار بگذارید تا همسرتان در اولویت باشد.
درک می کنم
وقتی عشق به بلوغ می رسد، هر دو نفر همدیگر را به خوبی می شناسند. با گذشت زمان با رفتارها، طرز تفکر و نوع بیان احساسات همدیگر آشنا می شوید و به مرور زمان، شناخت شما از همدیگر کامل می شود. همانطور که زندگی مشترک را با هم تجربه می کنید، متوجه می شوید که چه چیزی رابطه شما را سخت تر می کند.
شاید شریک زندگی شما یک مشکل کاری را با شما در میان بگذارد. از آنجایی که گذشته مشترکی باهم دارید، می دانید که چه احساسی در او ایجاد می شود. با گفتن "من می فهمم"، در واقع دارید این پیام را به شریک زندگی خود می دهید که : "من تو را درک می کنم."
اینکه کسی حرف شما را می فهمد و شما را درک می کند، بدون اینکه از شما بخواهد تمام جزئیات احساساتتان را برایش تعریف کنید، خلی آرامش بخش است. این ارتباط برای عشق و ازدواج پایدار، بسیار مهم است.
 
برای تو چه کار کنم؟
یکی از اساسی ترین تعاریف عشق این است که نیازهای همسرمان را بر نیازهای خودمان ترجیح دهیم. ممکن است انجام این کار برای فرزندان ما بسیار آسان باشد، اما گاهی فراموش می کنیم که این کار را برای همسرمان انجام دهیم. به یاد داشته باشید که از همسرتان بپرسید: "چه کاری می توانم برای تو انجام دهم؟" با این جمله این پیام را به همسر خود می رسانید که: "می خواهم از تو حمایت کنم و بار روی دوشت را سبک تر کنم".
این نکته را به یاد داشته باشید: اینکه شما وقت خود را برای چیزی که همسرتان به آن نیاز دارد صرف می کنید، این کار باعث تقویت رابطه شما می شود.
روی من حساب کن
یکی از بهترین قسمت های رابطه زوجی این است که همیشه کسی را داشته باشید که به او تکیه کنید. به همسرتان یادآوری کنید که همیشه می تواند روی شما حساب کند. به او بگویید: "من کنارتم". در واقع پیامی که با این جمله به همسرتان منتقل می کنید این است که: "من شریک زندگی تو هستم." شریک بودن یعنی شما با هم برابر هستید، حامی همدیگر بوده، از همدیگر دفاع می کنید و همیشه پشت یکدیگر هستید.
دوستت دارم
جمله ای بسیار ساده که اغلب نادیده گرفته می شود: این سه کلمه را باید هر روز به همسرتان بگویید. این کلمات توجه و صمیمیت شما را نشان می دهند. وقتی می گویید " من دوستت دارم"، در واقع منظورتان این است که: "از این لحظه تا ابد، تو تنها عشق من هستی و هرگز تنها نخواهی بود".
احمد مختار زاده روانشناس و زوج درمانگر در خاتمه این مطلب توصیه میکندکه اجازه ندهید حتی یک روز بدون گفتن جملات محبت آمیز به همسرتان بگذرد. همیشه مطمئن شوید که همسرتان از جانب شما قدردانی، تأیید، امنیت و آرامش را دریافت می کند.
چند مورد از این جملات کوتاه را برای استفاده روزمره انتخاب کنید. تأثیر مثبت این جملات در رابطه شما، خیلی سریع خودش را نشان خواهد داد و خیلی سریع صمیمیت بیشتری در بین شما موج خواهد زد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند