دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۵
کد مطلب: 63983
۰

ایجاد مرکزی برای هدایت و راهبری برنامه جامع تاب‌آوری شهری

مهرتاب ، مرکز هدایت و راهبری برنامه جامع تاب آوری شهری است
ایجاد مرکزی برای هدایت و راهبری برنامه جامع تاب‌آوری شهری
مرکز «هدایت و راهبری برنامه جامع تاب‌آوری شهری» راه‌اندازی می‌شود بنیاد ملی علم ایران با هدف هم‌افزایی تلاش‌ها و منابع در مناطق مختلف شهری، حمایت از تحقیقات «برنامه جامع تاب‌آوری شهری» را به عنوان یکی از«برنامه‌های جامع تحقیقاتی مرتبط با اقدامات سیاستی» در دستور کار خود قرار داده است.
بنیاد ملی علم ایران (INSF) از مراکز تحقیقاتی معتبر و اساتید شاخص کشور دعوت کرده تا پیشنهاده خود را برای ایجاد «مرکز هدایت و راهبری برنامه جامع تاب‌آوری شهری با مأموریت اصلی جلب مشارکت ذینفعان و با تأکید بر یکپارچه‌سازی در راستای ارزیابی و بهبود تاب‌آوری شهر‌های کشور ارائه کنند.
مراکز شهری در سرتاسر جهان با چالش‌های پیچیده و به‌هم‌پیوسته‌ای روبه‌رو هستند که ناشی از برهم‌آیی مخاطرات طبیعی، کمبود آب و آسیب‌پذیری در زیرساخت‌های انرژی است.
در پاسخ به اینگونه مسائل چند وجهی بر یک رویکرد یکپارچه برای تاب‌آوری شهری با هدف هم‌افزایی تلاش‌ها و منابع در مناطق مختلف شهری و درگیر کردن ذینفعان متفاوت و متعدد برای تقویت محیط‌های شهری در برابر پیوند مخاطرات طبیعی، مدیریت آب، زیرساخت‌های انرژی و سایر عوامل تنش‌زا تأکید شده است.
مهم‌تر اینکه رویکرد یکپارچه، ماهیت مشارکتی ذینفعان را از منظر علم سیستم حفظ می‌کند و بر خلاف تمرکز صرف بر تخصص‌های تک سویه انسانی، گنجاندن علایق متنوع برای حل مسئله و برنامه‌ریزی و تصمیم سازی مشارکتی را تقویت می‌کند.
این جهت‌گیری مشارکتی تأکید می‌کند که هوش انسانی مجموعه‌ای از دانش، دیدگاه‌های تاریخی و ارزش‌ها را به منصه ظهور می‌رساند که همگی در تدوین استراتژی‌ها و سیاست‌های انعطاف‌پذیری مرتبط و حساس فرهنگی و محلی برای تاب‌آوری شهری ضروری هستند.
در راستای ارزیابی و بهبود تاب‌آوری شهر‌های کشور، بنیاد ملی علم ایران (INSF) حمایت از تحقیقات «برنامه جامع تاب‌آوری شهری» را به عنوان یکی از «برنامه‌های جامع تحقیقاتی مرتبط با اقدامات سیاستی» در دستور کار خود قرار داده است.
با شکستن برنامه جامع به طرح های مرتبط و متمایز، رویکردی ساختاریافته و زمان‌بندی‌شده تهیه شده است که امکان اعتبارسنجی، اصلاح و مقیاس‌پذیری برنامه جامع در سطح شهر‌های کشور را فراهم می‌کند.
هر طرح مبتنی بر بینش‌های به‌دست‌آمده از طرح  قبلی است و اجرای قوی و سازگار برنامه جامع را در محیط‌های شهری تضمین می‌کند. به طور معمول، بنیاد ملی علم ایران، این طرح ها را از طریق فراخوان‌های مرتبط برای اخد پیشنهاد‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند و مطابق با رویکرد معمول، برای حمایت مالی هر فراخوان اقدام می‌کند.
برای «برنامه‌های جامع تحقیقاتی مرتبط با اقدامات سیاستی»، بنیاد در نظر دارد به‌جای راه‌اندازی این فراخوان‌ها برای طرح های هر برنامه جامع از طریق سازمان داخلی خود، یک «مرکز هدایت و راهبری» را برای مدیریت فراخوان‌های پیشنهادی به عنوان بازوی تخصصی از طرف بنیاد اختصاص دهد.
بنیاد ملی علم ایران (INSF) از مراکز تحقیقاتی معتبر و اساتید شاخص کشور دعوت می‌کند تا پیشنهاده خود را برای ایجاد «مرکز هدایت و راهبری برنامه جامع تاب‌آوری شهری» با مأموریت اصلی جلب مشارکت ذینفعان و با تأکید بر یکپارچه‌سازی ارائه  کنند.
این برنامه جامع را به صورت کامل از جانب بنیاد هدایت و راهبری خواهد کرد، از همکاری مؤثر تمامی ذینفعان اطمینان حاصل می‌کند، فراخوان‌های بعدی را برای پیشنهاده‌های پروژه‌های برنامه جامع مدیریت می‌کند، و از ادغام نتایج و یکپارچگی دستاورد‌های پروژه‌های متنوع برنامه جامع اطمینان حاصل می‌کند.
لازم است پژوهشگران شواهدی از سوابق مرکز خود در انجام تحقیقات جامع کاربردی، جلب مشارکت ذینفعان، مدیریت پروژه و یکپارچه‌سازی نتایج پژوهشی متنوع ارائه دهند.
پژوهشگرانی که پیشنهاده‌های اظهار تمایل به مشارکت در مهرتاب را ارسال نموده‌اند برای توضیحات بیشتر و پرسش و پاسخ و نیز آشنایی با یکدیگر از سوی بنیاد علم به کارگاه نیم‌روزه دعوت خواهند شد و اطلاعات کامل برنامه جامع تاب‌آوری شهری و پیوست‌های این فراخوان به ایشان ارائه می‌شود.
بنیاد ملی علم ایران بودجه‌ای در قالب حمایت مالی با هدف هدایت و راهبری برنامه جامع، مشروط به تأیید پیشنهاده اصلی در کمیته برنامه‌ریزی نگرش سیستمی، فراهم می‌کند.
بنیاد ملی علم ایران، مرکز یا مراکزی که سابقه کار روشنی در زمینه مدیریت و تاب‌آوری دارند و تعهد به مشارکت ذینفعان را در سابقه خود دارند را تشویق می‌کند تا پیشنهاده (مشترک) خود را برای بررسی به بنیاد علم ایران ارائه کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!