دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۹
کد مطلب: 63759
۲
عشق به عنوان یک ویژگی و مزیت انسانی توصیف میشود

عشق در روانشناسی چگونه توصیف میشود ؟

عشق در روانشناسی چگونه توصیف میشود ؟
عشق یک عاطفه پیچیده و چندوجهی است که طیفی از حالات عاطفی و روانی قوی و مثبت را در بر می گیرد، از عالی ترین فضیلت یا عادت خوب تا عمیق ترین محبت بین فردی یا ساده ترین لذت را میتوان عشق نامید به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران عشق در ادبیات و روانشناسی به چندین شکل توصیف میشود.در ادبیات فارسی، عشق اغلب به عنوان جنبه ای اساسی از وجود انسان توصیف می شود که منجر به خودسازی و فاصله گرفتن از خود محوری و خودشیفتگی می شود.
از جانب ادبیات ، عشق به عنوان یک ویژگی و مزیت انسانی توصیف میشود که موجب تزکیه نفس و دوری از خودخواهی و منیت در انسان می شود این می تواند به احساس کشش قوی و وابستگی عاطفی اشاره داشته باشد.
 لیلا حضرتی روانشناس و مدرس دانشگاه در ادامه این مطلب آورده است که عشق میتواند هم مثبت و هم منفی تلقی می شود، زیرا فضیلت آن نشان دهنده مهربانی، شفقت و محبت انسانی است و رذیلت آن نشان دهنده نقصی اخلاقی انسانی شبیه به غرور، خودخواهی، عشق است.
در روانشناسی، عشق به عنوان یک احساس پیچیده شامل احساسات شدید محبت و لطافت نسبت به معشوق تعریف میشود.
در روانشناسی تکاملی از عشق به عنوان یک ابزار برای کمک به تولید مثل و سپس مراقبت از فرزندان یاد شده است. اروین یالوم، روان درمانگر وجودی، عشق را به عنوان یک نوعی از خود بی خودی و ذهنیتی افسون شده توصیف میکند که تجربه چنین حالتی تمامی زندگی فرد را با شکوه و پر جادبه میکند.آبراهام مازلو نیز خالق روانشناسی انگیزش و روانشناسی انسان گرا عشق را به دو نوع عشق وجودی و عشق نوعی تعلق در افراد تعریف میکند.

عشق اغلب برای توصیف اعمال محبت آمیز و محبت آمیز نسبت به انسان های دیگر، خود یا حیوانات و یا حتی طبیعت به کار می رود و به عنوان تسهیل کننده اصلی روابط بین فردی عمل می کند و یکی از رایج ترین موضوعات در خلاقیت های هنری است.

فیلسوفان یونان باستان شش شکل از عشق را شناسایی کردند: عشق خانوادگی (storge)، عشق دوستانه یا عشق افلاطونی (philia)، عشق رمانتیک (eros)، عشق به خود (philautia)، عشق مهمان (xenia)، و عشق الهی یا بدون قید و شرط (agape). ).
نویسندگان مدرن انواع دیگری از عشق را متمایز کرده اند، از جمله عشق نافرجام، عشق توخالی، عشق همراه، عشق کامل، عشق شیفته، عشق ورزیدن، و عشق درباری .
عشق اغلب برای توصیف یک احساس قوی از محبت و وابستگی استفاده می شود و می تواند برای توصیف احساسات عشاق، اعضای خانواده و حتی دوستان نزدیک استفاده شود همچنین می توان از آن برای توصیف احساس عمیق میل و کشش جنسی استفاده کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .