شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۴
کد مطلب: 62741
۰
عوامل ابتلا به افسردگی چیست؟

افسردگی نوجوانان می تواند ارثی باشد

افسردگی تنها مربوط به سن بزرگسالی نمی شود.
افسردگی نوجوانان می تواند ارثی باشد
افسردگی در دوران نوجوانی می تواند ارثی باشد نوجوانی یکی از دوران حساس و سخت زندگی به شمار می رود. دورانی که امکان دارد، برخی از افراد به دلیل تجربه های گوناگون دچار افسردگی و ناراحتی شوند. عوامل مختلفی در ایجاد افسردگی دوران نوجوانی دخیل هستند.
افسردگی تنها مربوط به سن بزرگسالی نمی شود. هر انسانی در هر مقطع زمانی ممکن است،بنابر دلایل مختلف دچار افسردگی شود. دوران نوجوانی نیز از این امر مستثنی نیست. در این دوران نیز افسردگی می تواند بروز پیدا کند و حتی تا مدت ها زندگی فرد را تحت شعاع قرار دهد.  
نشانه های افسردگی
به گفته دکتر پروانه صفایی مقدم، متخصص روانشناسی بالینی، عضو سازمان نظام روانشناسی و عضو سازمان علوم شناختی، در این دوران نوجوانان با تغییرات جدی در زندگی مواجه می شوند. افسردگی‌ های مداوم، عصبانیت های بی دلیل ، فکر کردن به مرگ، اندیشیدن به خودکشی، افسوس خوردن برای بازگشت به دوران کودکی، افت تحصیلی، اعتیاد به فضای مجازی و حساسیت بیش از اندازه و وسواس از مهمترین نشانه های بحران نوجوانی است.
وی گفت: متاسفانه بسیاری از نوجوانان برای رهایی از این تغییرات دست به اقدامات جبران ناپذیری می زنند. اعتیاد به مواد مخدر و فضای مجازی از جمله این اقدامات است که فرد برای رهایی از فشارهای بیرونی و درونی به آنها می ‌پردازد. افسردگی نیز در این دوران بسیار شایع است که عصبانیت‌های بی ‌دلیل و وابستگی شدید به فضای مجازی و متاسفانه در بسیاری از اوقات اعتیاد به مواد مخدر را در پی دارد. معمولا افسردگی در دوره نوجوانی معمولا از ۱۲ سالگی آغاز می شود.

عوامل ابتلا به افسردگی چیست؟
 عوامل مختلفی در ایجاد افسردگی دوران نوجوانی دخیل هستند. اختلال در شیمی مغز یکی از آن عوامل است. در این نوع اختلال، هنگامی که میان ناقلان عصبی_ که به صورت طبیعی وظیفه‌ انتقال سیگنال ‌های مختلف به سایر بخش ‌های ذهن و بدن را بر عهده دارند_تعادل مناسبی برقرار نشود، اعصاب کار خود را به درستی انجام نمی دهند.
در نتیجه احتمال ابتلا به افسردگی و سایر اختلال روحی و روانی در نوجوانان افزایش پیدا می کند. همچنین بهم خوردن تعادل میزان ترشح هورمون ها می تواند در بروز افسردگی دوران نوجوانی تاثیر داشته باشد. این اختلال می تواند ریشه ارثی نیز داشته باشد یا به علت ایجاد وقایع تلخ در دوران کودکی مانند از دست دادن یکی از دوستان یا والدین، طلاق یا ازدواج مجدد والدین، سوء استفاده جسمی یا عاطفی در دوران نوجوانی بروز پیدا کند و تا پایان عمر گریبانگیر فرد باشد.
 مشکلات جسمی مانند کم کاری تیروئید، سندروم قبل از قاعدگی و تغییر در هورمون های بدن، بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، آسم، ایدز و … نیز در ایجاد افسردگی دوران نوجوانی دخیل هستند. همچنین شرایط سخت اجتماعی نیز در این امر نقش دارد. اغلب کودکانی که در خانواده های فقیر متولد شده اند یا یکی از والدین آنها به اعتیاد مبتلاست، دچار افسردگی می شوند. عوارض برخی از داروها و داشتن خصوصیات شخصیتی مانند اعتماد به نفس پایین، وابستگی بیش از حد، خود انتقادی یا بدبینی نیز در ایجاد افسردگی نقش دارند.

تشخیص افسردگی
به گفته دکتر داریوش نیکبخت، متخصص و آسیب شناس گفتار و زبان و اناتومیست، افسردگی در نوجوانانی می تواند صدمه های جبران ناپذیری به بار آورد. طبق آمارها از هر ۵ نوجوان حدودا یک نفر به افسردگی مبتلا می شود که در صورت تشخیص این بیماری، افراد باید هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرند.
در این دوران بروز عصبانیت، بدخلقی کاملا طبیعی است اما افسردگی کاملا تفاوت دارد. تاثیر منفی افسردگی در این دوران فراتر از غم و ناراحتی است. این اختلال روانی می تواند سبب نابودی شخصیت نوجوان شود.
همچنین این اختلال باعث ایجاد حس ناامیدی، عصبانیت در نوجوانان می شود از اینرو بسیاری از رفتارهای نادرست و خروشان نوجوانان می تواند نشان دهنده افسردگی در آنها باشد.
والدین و اطرافیان نوجوان باید علت ناراحتی و درد او را تشخیص دهند و به او کمک کنند اما انجام این کار چندان ساده و آسان نیست. باید توجه کنید نوجوانان افسرده همیشه غمگین و ناراحت به نظر نمی رسند؛ از جمله مهمترین علائم افسردگی در نوجوانان عصبانیت، کلافگی و پریشانی است.

درمان افسردگی
موضوع بسیار مهم برای درمان افسردگی در نوجوانان فعال سازی رفتاری آنهاست. والدین باید آنها را وادار به حرکت کنند اما انرژی زیادی از آنها نگیرید. ترغیب کردن آنها به انجام کار باعث می شود این افراد احساس تنهایی و خمودگی کمتری داشته باشند. همچنین نوجوانان نسبت به قضاوت اطرافیان خود حساس ترند و مدام خود را از نگاه افراد دیگر قضاوت می کند بنابراین اگر با دیگران ارتباط برقرار کنند احساس بهتری خواهد داشت.

نوجوانان از ترس قضاوت دیگران سعی می کنند از جمع های اجتماعی دور شوند همین امر باعث می شود که آنها افسرده تر شوند. برای درمان افسردگی در نوجوانان باید به آنها کمک کنیم که مهارت های جدیدی بیاموزند یا برای ایجاد روابط تازه و جدید گام بردارند تا در این صورت از قضاوت و سرزنش دیگران دور بمانند. گاهی اوقات نوجوانان اشتباه و تصمیم نادرست را به خود نسبت می دهند و مدام خود را سرزنش می کنند. این افکار سمی و مخرب نیز باعث ایجاد افسردگی در نوجوانان می شود. گاهی نوجوانان به دلیل افسردگی دچار افت تحصیلی شده یا عملکردشان ضعیف می شود. در این شرایط باید آنها باید تحت درمان قرار بگیرند.
 
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.