پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۰
کد مطلب: 62704
۲

چاقی دانش آموزان و نقش پیشگیرانه مربیان بهداشت مدارس

مداخله خانواده محور مربیان بهداشت مدارس اهمیت زیادی در پیشگیری از چاقی کودکان دارد
چاقی دانش آموزان و نقش پیشگیرانه مربیان بهداشت مدارس
مداخله خانواده محور مربیان بهداشت مدارس اهمیت زیادی در پیشگیری از چاقی کودکان دارد.نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: مربیان بهداشت مدارس نقشی فراتر از رسیدگی به  زانوهای خراشیده و تب کودکان داشته و می توانند نقش کلیدی  مقابله با چاقی دوران کودکی را داشته باشند.

محققان دانشگاه راتگرز دریافتند: مداخله خانواده محور و مبتنی بر مدرسه که توسط مربیان بهداشت مدرسه رهبری می شود، با استفاده از والدین و معلمان به عنوان الگوهایی برای ترویج عادات و رفتارهای غذایی سالم  اهمیت زیادی در پیشگیری از چاقی کودکان دارد.

طی این مطالعه، الین الیوت، یک پرستار مدرسه در نیوجرسی، با پروفسور شریل هالی و دکتر سالی پورتر از دانشکده پرستاری دانشگاه راتگرز برای اجرا و ارزیابی برنامه مداخله همکاری کرد. الیوت که در سال ۲۰۱۹ مدرک دکترای پرستاری خود را دریافت کرد، بر نقش حیاتی اعتماد بین مربیان بهداشت مدرسه، والدین و معلمان تاکید کرد.

یکی از دلایل مهم موفقیت این برنامه، اعتماد مربیان بهداشت به والدین و معلمان بود. الیوت در این رابطه می گوید: من یک رابطه نزدیک با جامعه ایجاد کرده ام که فقط یک مربی بهداشت مدرسه می تواند داشته باشد.

این برنامه از والدین و معلمان یک پیش دبستانی دولتی که در آن نرخ بالای چاقی در دوران کودکی شایع بود، دعوت کرد تا در آن شرکت کنند. در مجموع ۳۷ والدین، معلمان و دستیاران کلاس به نمایندگی از کودکان در این مطالعه شرکت کردند که شامل جلسات هفتگی ۴۵ دقیقه ای در طول چهار هفته بود.

این برنامه بر پایه مداخله بر آموزش والدین و معلمان متمرکز بود و نشان می داد چگونه رفتارهای سالم مانند مصرف حداقل پنج وعده سبزیجات، محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش به دو ساعت یا کمتر، درگیر شدن در حداقل یک ساعت فعالیت بدنی، و اجتناب از مصرف مواد قندی و نوشیدنی ها در کودکان تشویق می شد.

در طول هفته دوم، از شرکت کنندگان انتظار می رفت آنچه را که آموخته اند در خانه و کلاس درس اجرا کنند. الیوت، به عنوان مربی بهداشت مدرسه، پشتیبانی مستمری را هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین ارائه کرد.

 نتایج، بر اساس داده های قبل و بعد از نظرسنجی، بسیار دلگرم کننده بود. مصرف میوه و سبزی کودکان از میانگین یک وعده به پنج وعده در روز افزایش یافت. تعداد کودکانی که وعده های غذایی خود را با خانواده به اشتراک می گذارند به طور قابل توجهی از میانگین دو روز به پنج روز در هفته افزایش یافته و علاوه بر این، کودکان به طور متوسط دو روز در هفته مصرف غذای خود را کاهش دادند.

محققان می گویند: با استفاده از اعتماد به والدین و معلمان، متخصصان مراقبت های بهداشتی مدارس می توانند تأثیر قابل توجهی در ترویج سبک زندگی سالم تر و کاهش نرخ چاقی در میان جوان ترین اعضای جامعه داشته باشند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Pediatric Nursing منتشر شده است.
 
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.