شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
کد مطلب: 62051

میکروبیوم روده، انعکاسی از تغییرات پاتولوژیک در مغز است

میکروبیوم روده، انعکاسی از تغییرات پاتولوژیک در مغز
میکروبیوم روده، انعکاسی از تغییرات پاتولوژیک در مغز است
باکتری های روده در افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری آلزایمر پیش بالینی، علیرغم اینکه هر دو گروه از رژیم غذایی مشابهی پیروی می کردند، به طور قابل توجهی متفاوت هستند افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است میکروبیوم های روده متفاوتی نسبت به افراد بدون این بیماری داشته باشند.کارشناسان هنوز نمی‌دانند که آیا این تفاوت‌ها در میکروبیوم علت یا نتیجه بیماری آلزایمر است. محققان معتقدند دستکاری میکروبیوم روده ممکن است رویکرد جدیدی برای پیشگیری و درمان آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی باشد.

میکروبیوم افراد در طول زندگی تحت تأثیر عوامل محیطی و سبک زندگی مانند رژیم غذایی تغییر می‌کند. تحقیقات نشان داده است که میکروبیوم افراد مبتلا به آلزایمر دارای تنوع میکروبی بسیار کمتری نسبت به افراد سالم با سن مشابه است، که منجر به نظراتی مبنی بر وجود ارتباط بین این دو می‌شود.
نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه واشنگتن نشان داد، باکتری های روده افرادی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند، یعنی زمانی که تغییرات مغزی شروع شده اما علائم شناختی هنوز آشکار نشده اند، با باکتری های روده افراد سالم متفاوت است و این ممکن است از اولین نشانه های این اختلال عصبی باشد.
بر اساس این یافته ها، بررسی میکروبیوم روده افرادی که در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند، می تواند به طراحی درمان های پیشگیرانه موثری برای جلوگیری از زوال شناختی بیانجامد.
پژوهشگران توضیح داده اند: ما هنوز دقیقا نمی دانیم که این تغییرات حاصل از تاثیر مغز بر روده هستند یا برعکس؛ اما به هرحال این ارتباط، قطعا شایسته بررسی و تحلیل بیشتر است.
محققان ادامه دادند، ممکن است تغییرات در میکروبیوم روده، انعکاسی از تغییرات پاتولوژیک در مغز باشد. احتمال دیگری که وجود دارد این است که میکروبیوم روده به ایجاد و پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می کند؛ در این صورت تغییر میکروبیوم روده می تواند در تغییر مسیر بیماری موثر باشد.
در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، که می‌تواند دو دهه یا بیشتر طول بکشد، توده‌ هایی از پروتئین ‌های آمیلوئید بتا و تاو در مغز افراد مبتلا جمع می شوند، با این حال علائمی از تخریب عصبی یا زوال شناختی مشاهده نمی شود.
در مطالعه اخیر، دانشمندان نشان دادند، باکتری های روده در افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری آلزایمر پیش بالینی، علیرغم اینکه هر دو گروه از رژیم غذایی مشابهی پیروی می کردند، به طور قابل توجهی متفاوت هستند. به گفته محققان، این تفاوت ها می توانند به طور بالقوه اطلاعات مفیدی را در غربالگری اولیه بیماری آلزایمر ارائه دهند.
 یافته های تحقیقاتی در مجله Science Translational Medicine منتشر شده اند.

مرجع : خبرگزاری علم و فرهنگ

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی