دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۸
کد مطلب: 58154
۷

ارکان و ابعاد انیاگرام / محبوبه حاجی قاسمی

Enneagram of Personality
ارکان و ابعاد انیاگرام / محبوبه حاجی قاسمی
محبوبه حاجی قاسمی در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت احتمالاً این جمله را خیلی شنیده‌ایم که: هیچ اتفاقی اتفاقی نیست در این مقاله قصد دارم دانش کُهنی را معرفی کنم که قدمتی بیش از 2۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح دارد و ردپای آن در میان مریدان مولانا هم پیدا شده است. اما متاسفانه در ایران کمتر کسی این دانش را می‌شناسد. کهن الگویی بی‌نظیر که در برقراری ارتباطات معجزه می‌کند.
 
چرا کندوکاو درونی؟
ما همگی روزانه درگیر انواع ارتباطات، در نقش والد یا نوجوان، کارمند یا مدیر و ... هستیم. نقش‌‌هایمان در طول روز به طرق مختلف عوض می‌شود و روابط گوناگون را تجربه می‌کنیم؛ از رابطه کاری در محل کار گرفته تا رابطه زناشویی و والد-فرزندی در خانه. حال واقعاً چقدر خودمان و اطرافیانمان را می‌شناسیم که با توجه به آن بتوانیم ارتباط‌های بی‌دردسر برقرار کنیم؟ آیا رفتارها و مدل‌های ارتباطی‌مان متناسب با نقش‌هایمان عوض می‌شود یا ما فقط با یک مدل ارتباطی در هر نقشی ظاهر می‌شویم؟
این سؤالات و بسیاری سؤالهای دیگر با شناخت نسبی از خودمان پاسخ داده می‌شود. مدلهای مختلفی از شخصیت‌شناسی وجود دارد که می‌تواند روابط بیمارمان را ترمیم کند. البته نه هر مدلی!
 
مفهوم یک واژه‌ یونانی
این دانش که اِنیاگرام ((Enneagram)) نام دارد، مدلی از شخصیت‌شناسی است. «اِنیا» واژه یونانی به‌معنای نُه و «گرام» به‌معنی شکل، نقطه یا وجه است. گمان‌هایی درباره انیاگرام زده می‌شود که می‌گویند این دانش بر پایه دانسته‌های ریاضی در دوران فیثاغورث و افلاطون و حتی قبل از آن است و بعد از آن، در قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی، همراه با آموزه‌های یونانی و عربی توسط مسلمانان به دنیای غرب معرفی شده است.
 
میراثی از مکاتب شرقی برای مکاتب غربی
جورج ایوانویچ گُرجیُف، معلم معنوی و محقق اسرار مربوط به طبیعتِ انسان‌ها و اهل ارمنستان، معرف انیاگرام به جهان غرب است. او آغاز کننده و پیشرو آموزش‌ها و تعالیم شرقی و عرفانی در غرب است. گرجیف بخاطر علاقه و کنجکاوی زیادی که به نقش انسان در کائنات، رفتارشناسی، متافیزیک و ... داشت سفری 25 ساله را همراه با گروهی بنام ((جستجوگران حقیقت)) آغاز می‌کند. در نوشته‌های او به مبحث سه مرکزِ آگاهی در انیاگرام که شامل مرکز حرکتی، مرکز احساسی و مرکز ذهنی است، اشاره شده است.
کلاً وجود سه عنصر در خيلي از مباحث باعث به‌جريان‌افتادن انرژي مي‌شود؛ مثلاً در مطالب ديني به آسمان، زمين و انسان اشاره شده است؛ در مباحث علمي به سه‌گانه نوترون، پروتون و الکترون و در بحث روان‌شناسي فکر، احساس و رفتار. سه مرکز آگاهی دقیقاً به همین مبحث روانشناسی اشاره دارد. این مراکز عبارت است از:
 
1- مرکز احساس2- مرکز ذهنی3- مرکز حرکتی


هر کدام از این مراکز نیازها و هیجانات مربوط به خود را دارند. همه ما خصوصیات این سه مرکز را در خود داریم اما تنها یکی از آنها در ما غالب است و با نیازها و احساسات همان مرکز غالب وارد ارتباط می‌شویم. حال اگر طرف مقابلمان مرکز غالبش با ما متفاوت باشد مسلماً با چالش روبرو خواهیم شد چونکه نیازها و هیجانات دیگری دارد.
فرض کن خانم و آقایی بعد از پنج سال زندگی مشترك، در دادگاه برای جدایی حاضر شده‌اند.
قاضی از خانم می‌پرسد:‌ «به چه علت قصد طلاق دارید؟»
زن می‌گوید:‌ «شوهرم مرا دوست ندارد.»
مرد درحالی‌كه كاملاً شوكه شده، با تعجب مـی‌گوید:‌ «چطور این حرف را می‌زنی؟! مگر من اولین روز ازدواجمان به تو نگفتم دوستت دارم؟»
مطمئناً مرد دروغ نمی‌گوید. او پنج سال پیش نیاز به محبت، عشق و دیده‌شدن زن را مرتفع كرده است؛ زنی که در مرکز احساسی بوده و این‌ها نیاز هرروزه‌اش بوده اما تنها یکبار شنیده است.
 
نه‌گانه‌هایی در دل سه‌گانه‌ها
در انیاگرام قانون سهتایی داریم. ابتدا با 3 مرکز مفصل آشنا شده و پس از آن به سراغ 9 تیپ می‌رویم. بعد از 9 تیپ باید 27 تیپ جانبی را بیاموزیم. شاید بپرسید چرا اول یادگیری 3 مرکز؟
سوال کاملاً بجایی است. اگر مستقیم سراغ 9 تیپ برویم در انتخاب تیپ شخصیتی اصلی و غالبمان دچار سردرگمی می‌شویم. چون از هر 9 تیپ، خصوصیاتی در خود می‌یابیم و این کاملاً طبیعی است. اما زمانی که از 3 مرکز شروع می‌کنیم و مرکز غالبمان را تشخیص می‌دهیم انتخاب ما به 3 تیپ خلاصه می‌شود. همانطور که در تصویر می‌بینید در دل هر مرکز 3 تیپ شخصیتی است.
مثلاً در مرکز احساسی، تیپ‌های 2، 3 و 4 هستند. حالا اگر مرکز غالبمان احساسی باشد بعد از مطالعه دقیق سه تیپ 2، 3 و 4 یکی از آنها تیپ غالب ما می‌شود. انتخاب ما از 9 تیپ به 3 تیپ رسید و احتمال خطا بسیار کمتر می‌شود.
شخصیت‌ها در انیاگرام با کلمه تیپ یا شخصیت شناخته می‌شوند: تیپ 1، تیپ 2، تیپ 3 و... یا شخصیت نوع اول،‌ شخصیت نوع دوم و... . هر کدام از تیپ‌های شخصیتی نُه‌گانه نیازها، هیجانات، دوران کودکی، ارتباط مؤثر، راه‌های رشد و بالندگی، مشاغل و ... مخصوص به خود دارند. سعی می‌کنم در مقالات بعدی با جزییات به آنها بپردازم.
 
 آنچه در ظاهر میبينيم!
وقتی شکل انیاگرام را نگاه می‌کنیم ارتباط بین تیپ‌ها که با خطوط به هم متصل شده‌اند کاملاً مشخص است. این نشان می‌دهد که همه شخصیت‌ها باهم در ارتباط و از یکدیگر تأثیرپذیرند. نُه نقطه روی دایره به فواصل مساوی قرار دارند. فاصله هر تیپ تا مرکز دایره یکسان است و این نشان می‌دهد که هیچ تیپ‌ شخصیتی بر دیگری برتری ندارد. چون هریک از نقاط روی یکی از شعاع‌های دایره قرار دارند و همه شعاع‌های دایره نیز یکسان‌اند. پس نمی‌گوییم تیپ 1 اولین عدد است و ارجحیت دارد یا تیپ 9 عدد بزرگتر و بهترین است.

هدف از یادگیری انیاگرام این است که  هر فردي مرکز و تيپ غالبش را تشخيص دهد، خصوصيات مثبت و خصوصيات قابل‌بهبود و همچنين نقاط امن، ناامن (استرس) و همسایگان تيپ خودش را شناسايي کند تا در جهت قوتبخشيدن به خصوصيات مثبت و تعديل خصوصيات قابل‌بهبود گام بردارد. وگرنه دانستن شماره تيپ به‌خودي‌خود ارزش ندارد.
 
شخصیت منحصربفرد
شخصیت هرکس مانند اثرانگشتش منحصر به خود اوست. هرکس نقشه ذهنی خاص خود را دارد. هر شخصی بنا بر سطح آگاهی خود، برداشت‌هایی از اتفاقات این دنیا دارد که برای خودش واقعی و درست هستند. اگر مسئله‌ای برایش پیش بیاید، طبق نقشه ذهنی و تجربیات گذشته‌اش راه‌حلی می‌یابد؛ اما لزوماً راهکارهای او برای رویارویی با مسائل، برای دیگری کاربردی نیست. پس راه منطقی کدام است؟
به نظر استفاده از یک‌سری دستورالعمل‌های کاربردی و جهان‌شمول کارآمد‌تر است؛ یعنی هرکس مجموعه رفتارهای خود را با مرجعی اصلی بسنجد و با نگاهی به آن، ضعف‌ها و توانمندی‌های خود را تشخیص دهد. پس باید به‌دنبال مرجع و الگوی شایسته‌ای بود؛ چیزی که گرجیف سالها به دنبال آن بود و سرانجام توانست با عنوان انیاگرام به دنیا معرفی کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .