دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۳
کد مطلب: 56942
۱۴

اختلالات تجزيه اي (Dissociative.Dis) چیست ؟

مریم فرجی
اختلالات تجزيه اي (Dissociative.Dis) چیست ؟
اختلالات تجزيه اي (Dissociative.Dis)
به گزارش میگنا اختلالات تجزیه ای اختلالات روانی است که شامل تجربه قطع ارتباط و عدم تداوم بین افکار، خاطرات، محیط اطراف، اعمال و هویت است. افراد مبتلا به اختلالات تجزیه ای به شیوه هایی غیرارادی و ناسالم از واقعیت فرار می کنند این اختلال باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد و زندگی روزمره می شود. اختلال عمده در اين گروه از بيماران ازدست دادن حالت پيوسته هوشياري است و شخص در مورد هويت خود سر در گم مي باشد .

 
طبقات مهم اختلالات تجزيه اي:
فراموشي تجزيه اي (Dissociative Amnesia)
از دست دادن ناگهاني حافظه براي خاطرات مهم و استرس آميز ضمن باقي ماندن توانايي يادگيري مطالب جديد است كه علل طبي ،فيزيكي و دارويي براي آن يافت نمي شود. بيمار از فقدان حافظه آگاه است .حافظه موضعي معمولاً مختل مي شود (حافظه نسبت به دوره اي خاص و كوتاه). فقدان حافظه، ثانويه به يك تعارض رواني دردناك فرض مي شود . درمان و بهبودي معمولاً خود به خود و بدون معالجه حاصل مي شود.
 
گريز تجزيه اي (Fugue )
از دست دادن ناگهاني و شديد حافظه همراه با دور شدن از خانه و مسافرت به نقاط دور و اخذ هويتي تازه است (فرد نام ديگري براي خود انتخاب مي كند ). فرد از فقدان حافظه آگاه نيست .تشخيص به كمك (مصاحبه آميتال )صورت مي گيرد . بهبودي خود به خود روي مي دهد ولي هيپنوتيزم و مصاحبه به كمك داروي آميتال مفيد است .
 
 اختلال هويت تجزيه اي (Dissociative Identity.Dis)
فـرد داراي شـخصـيـت هـاي مجزا و مشخص كه هر يك از آنها وقتي فعال است بر شخصيت هاي ديگر مسلط است به گونه اي كه انگار شخصيت هاي ديگري وجود نداشته است. شخصيت حاكم و غالب از وجود شخصيت هاي ديگر آگاه نيست. انتقال از يك شخصيت به شخصيت ديگر معمولاً ناگهاني است.

هر شخصيت ممكن است اسم و مشخصات خاص خود را داشته باشد همچنين ممكن است شخصيت ها سن ،جنس و نژاد مختلفي داشته باشند. هيپنوتيزم و مصاحبه آميتال براي تشخيص به كار مي رود . سوءرفتار جسمي و رواني و سوءرفتار جنسي در دوران كودكي به نياز عميق فرد براي دور كردن خود از درد و وحشت منجر مي شود. در واقع كودك براي محافظت خود از( سوء رفتار جنسي _جسمي يا رواني )با جدا كردن خود از اعمال وحشت انگيز تبديل به شخص يا اشخاص ديگري مي شودكه سوء رفتار براي آنها رخ نمي دهد و ممكن نيست كه روي دهد. (عوامل روان شناختي بيماري )

درمان شامل روان درماني فشرده شناختي است كه طولاني مدت و بسيار مشكل است. درمان دارويي چندان موفق نيست. هدف درمان ،رفع پريشاني عواطف آسيب ديده و ناهماهنگ از طريق كمك به بيمار براي فهم اين موضوع است كه علل اصلي( سوء رفتار )ديگر وجود ندارد. قبلاً اين اختلال را Multiple Personality مي ناميدند.


مریم فرجی روانشناس و مشاور
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد