بيش از50 درصد طلاقها ناشي از نبود ارتباط مؤثر بين زن و مرد است
يك روانشناسي با بيان اين كه اختلالات خلقي زنان را به شدت آسيبپذير كرده است، گفت: آمارها نشان ميدهد شيوع اختلالات خلقي شامل افسردگي، اضطراب و وسواس در زنان سه برابر مردان است كه در نهايت منجر به اختلاف در روابط بين فردي ميشود.
به گزارش ايسنا، منطقه زنجان، شهلا خطيبي، در كارگاه توانمندسازي بانوان در مقابله با مخاطرات روزمره زندگي، مؤلفههاي كسب مهارتهاي زندگي را برشمرد و تصريح كرد: خودآگاهي، همدلي، ابراز احساسات و هيجانات، جراتمندي، ارتباط مؤثر، تفكر نقاد، تصميمگري اثربخش، حل مسئله و مديريت هيجانات، فاكتورهايي هستند كه فرد در صورت برخورداري از آنان قادر خواهد بود مهارتهاي يك زندگي مناسب و سالم را كسب كند.
وي با اشاره به اين كه سوء استفادههاي جنسي امروزه در جامعه دانشگاهي، دختران جوان را تهيد ميكند، اظهار كرد: عليرغم اينكه دختران دانشجو تصور ميكنند به صورت آگاهانه وارد يك ارتباط با جنس مخالف ميشوند، اما قطعا بدون اينكه متوجه باشند مورد سوء استفاده قرار ميگيرند.
خطيبي يادآور شد: سياست دنيا تا سال 1993 براي مقابله با انواع سوء استفادهها، وضع قوانين و مقررات و به نوعي توسل به برخوردهاي سلبي و ايجابي بود، اما بعد از سال 93 راه حل ديگري پيش روي مردم جهان قرار گرفت كه از آن به توانمندسازي فردي انسانها در مقابل مخاطرات ميتوان نام برد كه به طور كلي به نام مهارتهاي زندگي شناخته ميشود.
وي با بيان اين كه مهارتهاي زندگي بايد از 6 سالگي به كودكان آموزش داده شود، تصريح كرد: انسان در تمام مراحل زندگي نياز مبرم به يادگيري مرحله به مرحله مهارتهاي زندگي دارد تا در نهايت به عنوان يك فرد توانمند با مسائل و مشكلات زندگي مقابله كند.
خطيبي، با اشاره به نقش هوش عاطفي و هيجاني در زندگي انسان، تأكيد كرد: چهار فاكتور خودآگاهي، ارتباط اثربخش، همدلي و مديريت هيجانات به عنوان مؤلفههاي اساسي از هوش هيجاني مطرح ميشوند. به اين معني كه فرد براي دريافت هوش هيجاني كه قسمت آن اكتسابي است و نه ارثي، ميتواند با تقويت اين 4 مولفه در خود به هوشي هيجاني دست يابد.
مدرس مركز تربيت معلم الزهرا زنجان در بخش ديگري از سخنان خود، با اظهار اينكه امروزه تئوري انتخاب به عنوان اساسيترين بحث در جهان مطرح شده است، گفت: ناداني، ناتواني، نيازمندي ذاتي و نگراني عنوان چهار گرفتاري نوع بشر شناخته ميشود كه اگر فرد بتواند بر اين مسائل غلبه كند، به تبع آن مواجهه صحيحي با مسائل زندگي خواهد داشت.
وي ادامه داد: خودآگاهي افراد براساس سه منبع بازخوردهاي اجتماعي، مقايسههاي اجتماعي و خودمشاهدهگري به دست ميآيد، كه توجه و ارجح كردن يكي به ديگري به يك انسان نامتعادل منتهي ميشود، به اين معني كه انسان بايد از اين منبع سهم برابري داشته باشد.
خطيبي در توضيح همدلي بهعنوان يكي از فاكتورهاي مهارتهاي زندگي، اظهار كرد: همدلي به معناي نگاه به دنيا از زوايه فرد ديگري است، يعني ما خود را جاي آن فرد گذاشته و متناسب با دريافتهاي او رفتار كنيم.
وي نبود همدلي در روابط زن و شوهري را يكي از دلايل عمده بروز طلاق در خانوادهها دانست و گفت: متأسفانه عدم درك متقابل كه از عدم همدلي مناسب بين زن و مرد ناشي ميشود، بنيان بسياري از خانوادهها را تهديد ميكند و در عين حال به عنوان دليل اصلي بسياري از جداييها مطرح ميشود.
خطيبي با اشاره به اين كه مردان در ابراز احساسات نسبت به زنان بسيار ضعيفتر عمل ميكنند، گفت: در عين حال يكي از نقاط ضعف زنان نيز ابراز احساسات به صورت كيلوئي است، به اين معني كه زنان يا به صورت آني محبت ميكنند و يا در يك آن، كينه و دشمني، كه اين عدم كنترل احساسات در زندگيهاي زناشويي بسيار مسئلهساز است.
وي رفتارهاي منفعلانه را از نتايج تربيت غلط در خانوادهها دانست و گفت: يك انسان سالم بايد در برخورد با مسائل مختلف زندگي جرأتمند عمل كند و توان نه گفتن داشته باشد.
اين مدرس دانشگاه درخصوص اهميت ارتباط مؤثر در زندگي، تصريح كرد: به جرأت ميتوان گفت بيش از 50 درصد علل طلاق در كشور ناشي از نبود ارتباط مؤثر بين زن و مرد است، ما هنوز روش درست يك ارتباط مؤثر و مفيد را ياد نگرفتهايم.
خطيبي، ارتباط رو در رو، گوش دادن فعالانه، استفاده از زبان بدن، هماهنگي بين زبان بدن، كلام و همدلي را به عنوان ويژگيهاي يك ارتباط مؤثر دانست و يادآور شد: مشاورههاي پيش از ازدواج كه با هدف شناخت طرفين صورت ميگيرد، ميتواند بسياري از ذهنيتهاي غلط را حل كند، چراكه گاهي افراد كسي را به عنوان شريك زندگي انتخاب كردهاند كه هيچ تناسبي بينشان وجود ندارد.
وي تفكر نقاد را بهعنوان يكي از مهارتهاي زندگي عنوان كرد و تصريح كرد: اگر افراد پيش از انجام يك كار به نتايج آن فكر كند، آمار اشتباهات فردي به طور معنيداري كاهش مييابد، دختران ما بايد از سنين كودكي، نوجواني و جواني ياد بگيرند كه سود و زيان كارهايشان را بررسي كنند و بعد اقدام به كار كنند.
وي تصريح كرد: موج سوم شيوع بيماري ايدز كه در سالهاي اخير در كشور مطرح شده، نه به خاطر ورود خونهاي آلوده و استفاده از سرنگها مشترك، بلكه ناشي از انحرافات جنسي و رفتارهاي خطرات است كه اين خود از نبود تفكر نقادانه در افراد ناشي ميشود.
مدرس مركز تربيت معلم الزهرا، توانمندي حل مسئله را به عنوان مهمترين مهارت مورد نياز در زندگي افراد برشمرد و يادآور شد: تصويري كه انسان از افراد و پيرامون خود ميسازد بهعنوان دنياي كيفي و آنچه به وضوح با آن برخورد ميكند به عنوان دنياي واقعي مطرح است، طبيعتا، هيچ گاه نميتوان انتظار دنياي واقعي كاملا منطبق بر دنياي كيفي باشد، بنابراين هنر يك انسان سالم ايجاد تعادل بين اين دنياست. به اين معني كه سعي كند دنياي واقعي را به دنبال كيفي نزديكتر كند كه اين در گرو توانايي فرد در حل مسئله است.
وي در پايان با تاكيد بر اين كه حافظه زنان چندين برابر حافظه مردان است، گفت: متأسفانه بازيادآوري ذهني كه به شدت در ميان زنان شايع است مانع از استفاده آنان از قابليتهايشان ميشود؛ بنابراين فكر درماني بهترين راه درمان اين نوع اختلالات شناخته ميشود.