دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۵
کد مطلب: 42608
۲
۱
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی اداره کل آموزش‌وپرورش کرمانشاه:

التیام روانی کودکان زلزله‌زده زمان‌براست

امدادگران روان‌درمانی از تخصص کودکان استفاده کنند
التیام روانی کودکان زلزله‌زده زمان‌براست
به گزارش میگنا محمدحسین نیکتاش در گفتگو با خبرگزاری موج کرمانشاه، افزود: استرس، افسردگی، اختلالات اضطرابی، ترس که ممکن است برای افراد مختلف در سنین متفاوت اتفاق بیفتد و مراحل پاسخ روانی به بحران شامل ضربه (اتفاق)، قهرمان گرایی، امیدواری و فراموشی موقت غم، رؤیایی با واقعیت است.

وی با بیان اینکه این علائم همراه با کابوس‌های شبانه با افکار مزاحم، اختلالاتی مثل اختلالات خواب بروز می‌کند، تصریح کرد: فراموش کردن حوادث امکان‌پذیر نیست ولی می‌توان با به‌کارگیری مهارت‌هایی که توسط امدادگران روانی آموزش داده می‌شود آن را کنترل کرد.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزش‌وپرورش استان، واکنش‌های روانی را پاسخ طبیعی به یک اتفاق غیرطبیعی دانست و گفت: به‌عنوان امدادگر اجتماعی در برخورد با کودکان بهتر است اجازه دهیم که ابتدا کودکان، خود برای صحبت درباره‌ وقوع حادثه پیش‌قدم شوند و نباید انتظار داشت که آنان داستان را به‌سرعت و پشت سر هم تعریف کنند.

نیکتاش خاطرنشان کرد: اگر کودک درباره‌ وقوع حادثه سکوت کرد، اجازه بدهیم که او در سکوت خود باقی بماند و با انجام یک بازی و یا تعریف داستانی دوباره کودک را به برقراری ارتباط تشویق کنیم و کسانی که از فرهنگ قومی آن منطقه اطلاع نداشته باشند قادر نخواهند بود که با حادثه دیدگان ارتباط برقرار کنند بلکه باید از نیروهای بومی که با شرایط فرهنگی و قومی کودکان اطلاع دارند استفاده کرد.

هرگز نباید به کودکان قول کاذب داد بلکه باید به‌طور تدریجی آن‌ها را با واقعیت روبرو کرد و اگر خواستند گریه کنند اجازه‌ گریه کردن به کودکان را بدهیم چراکه مقاومت در برابر گریه کار خوبی نیست.

نیکتاش با اشاره به اینکه پرخاشگری، لجبازی، گوشه‌گیری در کودکانی که با مصیبت مواجه شده‌اند طبیعی است و سعی شود که آن‌ها دربازی‌های گروهی شرکت کنند، افزود: ممکن است برخی از کودکان 2 تا 6 ساله، پس رفت داشته باشند و یا به اختلال هراس، پرخاشگری یا شب‌ادراری مبتلا شوند، بنابراین کسانی که کودکان را در برابر حوادث آموزش می‌دهند، باید مهارت‌های لازم را داشته باشند.

کودکانی که در مقطع دبستان و بالاتر هستند ممکن است به اختلال در یادگیری، افت تحصیلی و اشکال در تمرکز و ترس از تکرار اتفاقات ناگوار دچار شوند وامداد گران روان‌درمانی و کارشناسان از آموزش‌های تخصصی در این زمینه استفاده کنند و از نصیحت بپرهیز کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سعدی همه خانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
باتشکرازمطالب ارزشمندتون بنده دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی هستم و بومی مناطق زلزله زده هستم و آماده هرگونه همکاری در زمینه کمک به زلزله زدگان هستم باتشکر
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "