تصميمگيريها در آموزش و پرورش تا حدودي عجولانه انجام ميشود
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به طرحهايي از جمله تعطيلي دبستانها در روزهاي پنجشنبه گفت: به خاطر حضور آقاي حاجيبابايي در آموزش و پرورش خرسند هستيم اما معتقديم كه تصميمگيريها در اين وزارتخانه قدري عجولانه و سريع انجام ميشود.
به گزارش فارس ، علي عباسپور تهراني فرد امروز در گردهمايي معاونان پرورشي و تربيت بدني ادارات كل آموزش و پرورش سراسر كشور كه در باشگاه فرهنگيان تهران در حال برگزاري است با اشاره به نقش و جايگاه نظام تعليم و تربيت در جامعه، اظهار داشت: تاكنون نتوانستهايم تأكيدات جدي امام (ره) و رهبري را درباره آموزش و پرورش عملي كنيم؛ دليل اين مسئله نيز وضعيتي است كه امروز در جامعه شاهد آن هستيم.
وي با اشاره به اظهارات اخير وزير كشور مبني بر اينكه وضعيت حجاب و عفاف در جامعه خوب است، تصريح كرد: از صحبتهاي آقاي نجار تعجب كردم در حالي كه اگر در سطح شهر تهران قدم بزنيم نميتوانيم آن را يك جامعه اسلامي استاندارد و مدنظر امام (ره) بدانيم و آن را به عنوان جامعهاي كه حجاب و عفاف در آن حاكم است، بپذيريم.
عباسپور ادامه داد: تمام اين مسايل به اين بر ميگردد كه همه ما در تربيت نسل جوان به ويژه در دوران دانشآموزي آنها كوتاهي كردهايم.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي افزود: چرا دختر و پسر ما كه 12 سال در مدرسه هستند نبايد به محدوده ارتباط زن و مرد در جامعه آشنا شوند كه در نتيجه آن در دانشگاهها بحث تفكيك جنسيتي پيش آيد و در نهايت نيز مراجع عظام از اجرا نشدن اين طرح و دستور رئيس جمهور اظهار تاسف كنند؟؛ زمينه تمام اين مسايل به دوران دانشآموزي بر ميگردد و تمام اين مشكلات حاكي از اين است كه بايد در نظام آموزش و پرورش ما يك تحول ايجاد شود.
* تأثير جابجايي وزرا و معاونان وزير در اجرا شدن قانون احياي معاونت پرورشي
عباسپور در ادامه با بيان اينكه برخي عوامل مانند تغييرات مكرر مديريتي مثل تغيير وزرا و معاونان پرورشي وزارت آموزش و پرورش در عدم اجراي كامل قانون احياي معاونت پرورشي موثر بوده است، گفت: اسناد و قوانين آموزش و پرورش وقتي ميتواند مفيد و موثر باشد كه بتوانيم انتظارات جامعه را براي تحقق حيات طيبه در دوران 12 ساله مدرسه برآورده كنيم.
وي با اشاره به برخي از تصميمات صورت گرفته در آموزش و پرورش اظهار داشت: يك مرتبه اعلام ميشود كه پنجشنبههاي دبستانها تعطيل باشد يا يك سال به طول دوره ابتدايي افزوده شود؛ آيا مطالعات كارشناسي بر روي اين تصميمات انجام شده است و آيا به اين نكته توجه شده است كه اگر دانشآموز دبستاني ساعت 6 صبح از خواب بيدار شود و بدون صرف صبحانه تا ساعت 12:45 دقيقه در مدرسه باشد، مشكلات تغذيهاي چه تاثيراتي بر سلامت و تحصيل او ميگذارد.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: ما به خاطر حضور شخصي مانند آقاي حاجي بابايي در آموزش و پرورش خرسنديم اما معتقديم كه تصميمگيريها در اين وزارتخانه قدري عجولانه و سريع انجام ميشود.
عباسپور با اشاره به برخي از مشكلات و آسيبهاي موجود در مدارس به ويژه در حوزه پرورشي گفت: بر اساس گزارشي كه در حوزه سلامت به ما ارايه شده است، وضعيت مادران آينده جامعه از جهت جسمي بسيار خطرناك است چرا بايد شرايط آموزش و پرورش به سمتي برود كه در آزمونهاي تيمز و پرلز از ديگران عقب بيفتيم؟ چرا بايد 25 درصد دانشآموزان ما در سال اول تحصيلي افت تحصيلي داشته باشند؟ يا پسران و نوجوانان در سن پايينتر به بحران بلوغ دچار شوند؟
وي اضافه كرد: اينها سوالات و نگرانيهايي بوده است كه زمينه تصويب قانون احياء معاونت پرورشي را فراهم كرده است و راهحل آنها نيز به دست مشاوران و مربيان تربيتي در مدارس است.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: اميدواريم در وزارت آموزش و پرورش و به ويژه در حوزه معاونت پرورشي ثبات مشخصي را ببينيم تا بتوانيم قضاوت كنيم كه آيا معاونان پرورشي خوب كار كردهاند يا خير چرا كه معمولاً فرصت كار كردن پيدا نميكنند تا كارشان ارزيابي شود.
* ضرورت تقويت بعد مشاورهاي و پرورشي در مدارس
عباسپور در ادامه با تأكيد بر ضرورت تقويت بُعد مشاورهاي و پرورشي در مدارس و آموزش معلمان در اين رابطه اظهار داشت: 10 سال در آمريكا تحصيل و تدريس كردهام و غبطه ميخورم كه برخي مدارس در آمريكا از جهت امكاناتي مانند فضاي آموزشي، كتابخانه و آزمايشگاه از برخي دانشگاههاي ما مجهزترند و در چنين فضايي دانشآموزان تربيت ميشوند و بر اساس تعليمات غلط به جان مردم در عراق و افغانستان و نقاط ديگر ميافتند.
وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه پيشرفت كشور ما در گرو قدرت علمي است، خاطرنشان كرد: قدرت علمي جز از طريق آموزش و پرورش محقق نميشود.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه معتقديم قانون احياء معاونت پرورشي اجرا نشده است و گزارشهاي دريافتي در اين رابطه نيز گزارشهاي دلچسبي نبوده است، گفت: نميخواهيم بگوييم كه آموزش و پرورش بد كار كرده است بلكه انتقاد ما اين است كه چرا در نظام تعليم و تربيت فقط به بُعد آموزش پرداخته شده و پرورش كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
* انتقاد از عدم هماهنگي، نظر مجلس و وزير آموزش و پرورش درباره بودجه اين وزارتخانه
عباسپور با اشاره به موضوع اعتبارات آموزش و پرورش و در پاسخ به انتقادات برخي از معاونان پرورشي مبني بر كمبود اين اعتبارات اظهار داشت: وقتي وزير آموزش و پرورش در ايام بررسي بودجه در مجلس، اعلام ميكند كه بودجه آموزش و پرورش كافي است، ديگر من به عنوان رئيس كميسيون چه كاري ميتوانم بكنم؟ در حالي كه اگر بودجه 12 هزار ميليارد توماني اين وزارتخانه را به 20 هزار ميليارد تومان نيز برسانيم آيا مشكلي براي اين مملكت پيش ميآيد؟ بنابراين معتقديم كه بودجه آموزش و پرورش بايد افزايش يابد و برنامهريزيهاي بهتر و دقيقتري نيز صورت گيرد.
* احتمال ارايه طرحي براي جلوگيري از دريافت پول در مدارس هيئتامنايي و نمونه دولتي
وي با بيان اينكه اكثريت مجلس نشان دادهاند كه معتقد به واگذاري مدارس نيستند، تصريح كرد: در نظام آموزش و پرورش مدارس هيئت امنايي و نمونه دولتي يا مشاركتي نداريم كه بتوانند از مردم پول بگيرند بلكه اينها كلاه شرعي است كه گذاشتهاند تا پول دريافت كنند و اين احتمال نيز وجود دارد كه پس از اتمام تعطيلات مجلس طرحي را در دستور كار قرار دهيم تا بر اساس آن جلوي اين مشكلات گرفته شود.