شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۲
کد مطلب: 25401
۰

جوانان به غیر از شغل و ازدواج چه می‌خواهند؟

خبرگزاری ایسنا: دکتر جهانگیر کرمی اظهارکرد: همواره وقتی سخن در مورد جوانان و مشکلات آنها پیش می‌آید معمولاً بیکاری و مسائل اقتصادی مطرح می‌شود و کمتر به سایر نیازهای آنها پرداخته می شود.
وی با بیان اینکه جوانان به غیر از نیاز به ازدواج و نیازهای مالی، بر اساس مقتضای سن نیازهای اجتماعی، معنوی، روانی و روحی فراوانی دارند، ادامه داد: نیاز به نشاط و شادابی از مهمترین نیازهای جوانان است و به دلیل ویژگی های این دوران وجود جوان پر از انرژی هایی است که باید به شیوه ای صحیح آن را تخلیه کند.

به گفته این استاد دانشگاه باید امکانات لازم ورزشی و تفریحی برای جوانان فراهم باشد تا بتوانند نیازهای خود را در مسیر صحیح هدایت کنند. کرمی نیاز به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن را نیز از دیگر خواسته‌های دوران جوانی خواند و تاکید کرد: جوانان نیاز دارند در گروه های مختلف اجتماعی حاضر شوند، توانایی‌ها و وجود خود را بروز دهند و حس کنند به جایی تعلق دارند. حس احترام، عزت نفس، خودشکوفایی و ... از دیگر نیازهای یک جوان است که وی از آنها نام برد.
این روانشناس با بیان اینکه خانواده‌ها نیز باید خواسته‌ها و نیازهای جوانان را در نظر بگیرند و به آنها بها دهند، خاطرنشان کرد: خانواده باید از جوان نظر بخواهد و علایق و سلیقه‌های او را در تصمیم گیری‌ها لحاظ کند.

کرمی نیاز به داشتن یک هویت مشخص را نیز از دیگر خواسته‌های جوانان برشمرد و اظهار کرد: جوان نیاز دارد در فرصت‌های مناسب خود را محک بزند، خلاقیت‌ها و توانایی‌های خود را بشناسد و فرصتی برای تجربه کسب کردن داشته باشد تا بتواند هویت مشخصی برای خود تعیین کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از جوانان دچار سردرگمی هویت هستند، افزود: خیلی از جوانان هنوز نمی دانند که هستند، چه خواسته‌هایی دارند، چه اهدافی دارند و از زندگی چه می خواهند. وی معتقد است، این سردرگمی هویت چالش‌های فراوانی را هم برای خود جوان و هم برای جامعه ایجاد می کند و فراهم کردن فضا برای اینکه جوانان فرصت تجربه و محک زدن خود را داشته باشند وظیفه خانواده و سایر نهادهای اجتماعی است.
کرمی انحراف از مسیر صحیح را از پیامدهای برطرف نشدن نیازهای مختلف جوانان خواند و تصریح کرد: هیچ نیازی در جوان از بین نمی رود، بلکه اگر به آن پاسخ داده نشود منجر به انحراف و آسیب های اجتماعی و روانی خواهد شد.
این روانشناس از جوان و دوران جوانی به عنوان رودخانه‌ای خروشان یاد کرد که اگر به درستی هدایت شود می تواند آبادانی در پی داشته باشد و اگر از مسیر منحرف شود ویرانی و آسیب را در پی خواهد داشت.
وی گفت: افسردگی و سایر آسیب‌های روانی، گرفتاری در گروه‌های منحرف، اعتیاد و ... از جمله خطراتی است که در کمین جوانانی است که نیازهای آنها برطرف نمی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ