دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ / ۰۸:۴۲
کد مطلب: 2383
۰

آیین نامه اجرایى ارتقاى سطح آموزشى و علمى معلمان ابلاغ شد

بر اساس این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش به منظور ایجاد و اجرای نظام سنجش صلاحیت علمی و رتبه بندی معلمان باید نسبت به برگزاری آزمون های علمی و فرهنگی با توجه به اهداف آموزشی و پرورشی و نظارت بر روند آموزش کیفی معلمان اقدام کند
دولت در راستای تأمین‌ جایگاه‌ و منزلت‌ حرفه‌ای‌ معلمان و ارتقاء سطح‌ آموزشی‌ آنان، آیین نامه اجرایی بندهای «و»، «ح» و «ن» ماده (52) قانون برنامه چهارم توسعه را تصوب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد بند(ع) ماده (52) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی - مصوب 1383- آیین نامه اجرایی بندهای «و»، «ح» و «ن» ماده یاد شده را تصویب کرد.
بر اساس آیین نامه اجرایی بندهای «و»، «ح» و «ن» ماده (52) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش مجاز است به منظور افزایش انگیزه شغلی معلمان، در چارچوب قوانین نسبت به تقویت جایگاه علمی، اجتماعی و فرهنگی و ارتقا و اعتلای منزلت معلمان اقدام کند.
بر اساس این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش به منظور ایجاد و اجرای نظام سنجش صلاحیت علمی و رتبه بندی معلمان باید نسبت به برگزاری آزمون های علمی و فرهنگی با توجه به اهداف آموزشی و پرورشی و نظارت بر روند آموزش کیفی معلمان اقدام کند.
همچنین دولت وزارت آموزش و پرورش را موظف کرده است به منظور رفع نیازهای آموزشی و پرورشی معلمان و آموزش های تخصصی و نوین و استفاده از استادان مجرب، نسبت به برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و حرفه ای و ارائه گواهی شرکت در این دوره ها، برگزاری همایش های پژوهشی و آموزشی و ارائه گواهی شرکت در این همایش ها، برگزاری دوره های بازدید علمی و فرهنگی و رعایت اولویت در آموزش فناوری اطلاعات برای معلمان اقدام کند.
بر این اساس، وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تامین، جذب و نگه داشت نیروی انسانی مورد نیاز مناطق کمتر توسعه یافته کشور در چارچوب قوانین و مقررات از جمله در سقف قوانین بودجه سالانه، دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت در بدو خدمت، آموزش روش های نوین و ایجاد امکانات لازم برای ارتقای سطح آموزشی معلمان در مناطق کمتر توسعه یافته و عشایری، همایش های علمی - آموزشی در مناطق کمتر توسعه یافته را برگزار و نسبت به در اختیار قراردادن امکانات لازم برای بازدید نیروها از مدارس موفق کشور و ارائه تقدیر نامه وتشویق های مادی و برگزاری سفرهای مطالعاتی و علمی داخلی و خارجی اقدام کند.
همچنین بر اساس ماده (52) قانون برنامه توسعه چهارم؛ دولت‌ موظف‌ است‌ به‎منظور تضمین‌ دسترسی‌ به‌ فرصت های‌ برابر آموزشی‌ به‌ویژه ‌در مناطق‌ کمتر توسعه‌ یافته‌، گسترش‌ دانش‌، مهارت‌ و ارتقاء بهره‌وری‌ سرمایه‌های‌ انسانی ‌به‌ویژه‌ برای‌ دختران‌ و توسعه‌ کمی‌ و کیفی‌ آموزش‌ عمومی‌ اقدام کند.
بر این اساس، بندهای«و»، «ح» و «ن» این ماده شامل افزایش‌ انگیزه‌ شغلی‌ معلمان‌ با تأمین‌ جایگاه‌ و منزلت‌ حرفه‌ای‌ مناسب‌ و اصلاح‌ نظام‌ پرداخت‌ متناسب‌ با میزان‌ بهره‌وری‌ و کیفیت‌ خدمات‌ آنها، تدوین‌ و اجرای‌ نظام‌ سنجش‌ صلاحیت‌ علمی‌ و رتبه‌بندی‌ معلمان‌ و ارتقا سطح‌ آموزشی‌ آنان‌ و وضع‌ و اجرای‌ مقررات‌ لازم‌ برای‌ تأمین‌، جذب‌ و نگهداشت‌ نیروی‌ انسانی ‌موردنیاز مناطق‌ کمتر توسعه‌یافته‌ کشور از قبیل‌ صدور مجوزهای‌ استخدامی‌، در قالب ‌جدول‌ شماره‌ (9) این‌ قانون‌ خرید خدمات‌ آموزشی‌ و اقدام های‌ رفاهی‌ است.
این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
حاجی بابایی : برنامه های آموزش و پرورش برای ارتقای سطح علمی معلمان/ اکثریت معلمان داراى تحصیلات دانشگاهى
وزیر آموزش و پرورش گفت: به منظور ارتقای سطح علمی فرهنگیانی که دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم هستند، دوره های آموزشی و آزمون های کاردانی و کارشناسی برگزار می کنیم تا از این طریق سطح علمی معلمان در سطح استانداردهای لازم ارتقا دهیم.
حمیدرضا حاجی بابایی در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت ضمن رد برخی از آمارهایی که درباره تعداد زیاد معلمان فاقد مدرک تحصیلات دانشگاهی مطرح می شود، اظهار داشت: تعدادی از فرهنگیان و معلمان دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند اما تعداد آنها بسیار کم است و بیشتر این افراد در مشاغلی مانند دفترداری و بخش اداری فعالیت می کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اما به منظور ارتقای سطح علمی فرهنگیانی که دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم هستند، دوره های آموزشی و آزمون های کاردانی و کارشناسی برگزار می کنیم تا بتوانیم از این طریق سطح علمی معلمان را در سطح استانداردهای لازم ارتقا دهیم.
وی یکی از دلایل ارائه طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس ابتدایی را ارتقای سطح علمی و آموزشی فرهنگیان عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف این طرح آن است که معلمان در سطح ابتدایی فرصت مطالعه بیشتر و ارتقای سطح تحصیلات خود را داشته باشند و از این طریق به آنها فرصت مطالعه بیشتر داده می شود.
حاجی بابایی افزود: در مرحله بعد با اجرای این طرح جایگاه مقطع تحصیلی ابتدایی ارتقا پیدا می کند و نشاط وشادابی در این مقطع افزایش خواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.