پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۱
کد مطلب: 18439
۰

اجرای طرح پایش سوءمصرف موادمخدر و الکل در میان تمام دانشجویان کشور

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از اجرای طرح پایش سوءمصرف موادمخدر و الکل در میان تمام دانشجویان کشور خبر داد وگفت: این طرح در دانشگاههای وزارت علوم، آزاد و وزارت بهداشت در حال انجام است و طی چندماه آینده به اتمام می‌رسد.
محمدحسین آیتی در گفت‌وگو با فارس در مورد میزان دسترسی دانشجویان علوم پزشکی به مواد مخدر گفت: در معاونت دانشجویی اداره‌ای با عنوان اداره مرکزی مشاوره دانشجویی وجود دارد که این اداره در تمام 50 دانشگاه علوم پزشکی کشور به دانشجویان مشاوره می‌دهد.
وی ادامه داد: بر اساس عملکرد این اداره‌های مشاوره، تمام دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه‌های علوم پزشکی پس از ثبت‌نام باید به این اداره مراجعه کنند و آزمایش‌های بین‌المللی سلامت روان را پاسخ دهند.
آیتی گفت: این آزمایش‌ها کاملاً استانداردهای روانپزشکی را دارا است و در آن سوء مصرف مواد مخدر و الکل را نشان می‌دهد. معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه افراد دچار سوء مصرف مواد مخدر و الکل،پیش‌‌زمینه‌های اختلالات اعصاب و روان دارند،ادامه داد: بنابراین چنانچه دانشجویان سوء مصرف مواد مخدر و الکل داشته باشند. نمره‌ای از حد معمول پایین‌تر می‌گیرند و این دانشجویان با عنوان دانشجویان آسیب‌پذیر یا در معرض خطر شناسایی می‌شوند.

وی گفت: پس از شناسایی این دانشجویان چنانچه در بین این دانشجویان سوء مصرف مواد مخدر در آنها دیده شود یا در معرض خطر باشند با رعایت تمام ضوابط،حفظ حرمت آنها و همچنین محرمانه بودن این اطلاعات، تحت مشاوره‌های تخصصی قرار می‌گیرند.
آیتی با اشاره به اینکه حدود 4 مشاور و متخصص در این حوزه در هر دانشگاه وجود دارد، گفت: این مشاوران در زمینه مسائل خانوادگی، تحصیلی و شخصی مشاوره را با دانشجویان در معرض آسیب آغاز می‌کنند و طبق گزارش‌های ارسالی از سوی دفاتر مشاوره، اثر مثبتی داشته است. وی با بیان اینکه تمام این آمار که از سوی دفاتر مشاوره ارسال شده، محرمانه است و ارائه میزان سوء مصرف مواد مخدر و الکل در دانشجویان ممکن نیست گفت: طبق گزارش‌های ارسالی، دانشجویی که در معرض خطر باشد با انجام مشاوره به دانشجوی موفق تغییر وضعیت داده و در طرحی با عنوان طرح پشگیری از افت تحصیلی که در حال اجرا است این ارتقاء را شاهد بوده‌ایم.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت افزود: سوء مصرف مواد مخدر و الکل در دانشجویان علوم پزشکی واقعیتی است که وجود دارد اما همیشه در پرده‌ای از مسائل محرمانه باقیمانده است.
آیتی تصریح کرد: برخی‌ها معتقدند سوء مصرف مواد مخدر و الکل در میان دانشجویان بالا است و نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند از سوی دیگر گروه‌هایی که مستقیم با دانشجویان در تماس هستند مانند معاونان دانشجویی و مشاوران، آمار بالایی را ارائه نمی‌دهند.
طرح پایش سوءمصرف موادمخدر و الکل در دانشجویان کشور
 وی ادامه داد: با این وجود سوء مصرف مواد مخدر و الکل واقعیتی است که باید آن را پذیرفت. به همین دلیل پژوهشی مشترک میان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال انجام است که سفارش‌دهنده این پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و از سال گذشته هزینه اجرای آن را تأمین کرده است.
آیتی گفت: اطلاعات لازم با اجرای این پژوهش از سوی دانشگاهها آماده شده، این طرح یک طرح ملی است و شیوه نمونه‌برداری آن در سطح دانشجویان به صورت کاملاً علمی اجرا می‌شود. نتایج این طرح به مرور از دانشگاه‌ها در حال دریافت است و آنها را به ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌‌دهیم و تا چند ماه آینده نتایج تکمیل می‌شود.

تصویری از وضعیت سوء مصرف مواد مخدر و الکل به تفکیک دانشگاه
 معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: با اتمام این پژوهش، تصویری از سوء مصرف مواد مخدر و الکل در بین دانشجویان تمام کشور به دست می‌آید و در آن زمان به تفکیک آمارها در دست است و میزان سوء مصرف را در میان دانشجویان وزارتخانه علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد به تفکیک نشان می‌دهد و در آن زمان به راحتی می‌توانیم در مورد اعداد و ارقام صحبت کنیم.
آیتی گفت: مراکز مشاوره دانشجویی در هر سال دانشجویان جدید‌الورود را پایش می‌کند.در کنار این مراکز، طرح بررسی سلامت جسم دانشجویان نیز در حال اجرا است اما حدود 5 سال است که در بحث سلامت روان اقداماتی انجام می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!