دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۹:۰۵
کد مطلب: 16795
۰

توصیه‌ های یک روانشناس به والدین دانش‌آموزان در تعطیلات نوروز

یک روانشناس گفت: دانش آموزان نباید در ایام تعطیلات نوروز از فرایند یادگیری مطالب درسی فاصله بگیرند. اردشیر یاراحمدی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان - اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن تعطیلات عید نوروز، والدین باید توجه بیش‌تری به برنامه‌ریزی برای مطالعه درسی فرزندان خود داشته باشند. وی ادامه‌داد: والدین باید در این ایام برنامه‌ای منظم تنظیم کنند که در آن بخشی از اوقات دانش‌آموز به درس‌خواندن و رفع اشکال و بخشی دیگر به تفریح اختصاص یابد. این روانشناس خاطرنشان‌کرد:‌ والدین نباید تصور کنند که در این ایام درس‌خواندن دانش‌آموز مانند کارهای اداری تعطیل می‌شود، زیرا فاصله‌گرفتن دانش‌آموزان از درس‌ می‌تواند موجب افت تحصیلی آن‌ها پس از تعطیلات نوروز شود؛ همچنین با توجه به آغاز امتحانات
پایان‌ترم دانش‌آموزان از نیمه اردیبهشت‌ماه به والدین توصیه می‌شود، برنامه‌ی مدونی در ایام تعطیلات نوروز برای فرزندان‌ خود تنظیم کنند. یاراحمدی یادآور شد: یادگیری فرایند یا جریانی است که دانش در مرحله نخست، توسط معلم به دانش‌آموز منتقل می‌شود و برای تثبیت این آموزه‌ها، تکرار و تمرین مستمر لازم است؛ دانش‌آموزان با تکالیفی که انجام می‌دهند فرآیند یادگیری را تحکیم و تثبیت می‌کنند.
وی افزود: اگر خانواده‌ها تصور کنند که لزومی ندارد در ایام تعطیلات برای فرزندان برنامه درسی داشته باشند، در واقع بخشی از فرآیند تثبیت و تحکیم اطلاعات در ذهن دانش‌آموز را تعلیق کرده‌اند؛ گذشت زمان یکی از عواملی است که می‌تواند باعث فراموشی ‌شود و اگر مطالب درسی در ایام تعطیلات مرور و یادآوری نشود، موجب
فراموشی مطالب آموخته‌شده در طول سال می‌شود.
این روانشناس توصیه کرد: والدین نباید از رفتارهای خشونت‌آمیز و تنبیهی در برابر دانش‌آموزان استفاده کنند، بلکه با تشویق فرزندان خود می‌توانند موجب تقویت روحیه یادگیری و مرور مطالب درسی در آن‌ها شوند؛ همچنین والدین باید با مراجعه به مدرسه، از معلم فرزند خود به‌ویژه در دوره ابتدایی، بخواهند مجموعه‌ای تکالیف درسی متناسب با شرایط دانش‌آموز به وی محول کند. نکته مهم دیگر این است که والدین نباید اجازه دهند که فرزندانشان در ایام تعطیلات نوروز، تکالیف را طی یک یا دو روز متوالی انجام دهند. یاراحمدی عنوان کرد: در واقع با یادگیری مطالب جدیدتر و شیوه‌های بهتر، زندگی موفق‌تری خواهیم داشت؛ فراموش نکنیم یادگیری انسان‌ها هیچ‌وقت تعطیل نمی‌شود.
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.