دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۸
کد مطلب: 16302
۰

ويزيت گروهي؛ پايمال شدن حقوق بيماران!

نائب رئيس انجمن پزشکان عمومي: در يک شيفت حتي بيش از ۱۳۰ بيمار معاينه مي شوند
۲ هفته قبل براي گرفتن وقت به مطب يکي از پزشکان قلب و عروق مراجعه مي کند. منشي مطب براي او وقت تعيين مي کند و چند بار تاکيد مي کند که حتما «راس ساعت ۷ اين جا باشيد».او هم از بيم اين که اگر ديرتر نشده نوبتش را از دست مي دهد يک ربع زودتر در مطب حاضر مي شود. اما حالا ۲ساعت گذشته و نه تنها نوبتش نشده بلکه اعتراض هاي چند باره او هم به جايي نمي رسد و هر بار منشي پاسخ مي دهد: «بنشينيد صدايتان مي کنم.»بالاخره پس از 2.5ساعت تاخير منشي نام او را صدا مي  زند و او البته همراه با ۲بيمار ديگر وارد اتاق پزشک مي شود. او پيش دستي مي کند و در صندلي مقابل پزشک مي نشيند و هنوز شرح بيماري اش را نصف و نيمه براي پزشک نگفته است، پزشک رو به دستيارش مي گويد: «خانم را براي گرفتن نوار قلب آماده کنيد» و از بيمار ديگر مي خواهد شرح بيماري  اش را بگويد.


نوبت اختصاصي
مطب يکي ديگر از پزشکان است. نوبت هاي طولاني باعث شده است تا بيماران از ساعت ها قبل از آمدن پزشک به مطب مراجعه کنند شايد زودتر نوبت آن ها شود. اما هر يک از آن ها حداقل بايد چند ساعتي را در انتظار بماند. البته در اين مطب نيز چند بيمار با هم وارد اتاق پزشک مي شوند و به نوبت بايد شرح حال خود را براي پزشک بگويند. وقتي اين مسئله با اعتراض يکي از بيماران رو به رو مي شود، منشي مي گويد: «اگر مي خواهيد نوبت اختصاصي داشته باشيد بايد تا آخر وقت صبر کنيد.»


سه تا سه تا بيمار در اتاق پزشک
«عباس.م» نيز در اين باره مي گويد: چند وقت پيش به مطب پزشکي مراجعه کردم که منشي آن، سه تا سه تا بيماران را به اتاق پزشک راهنمايي مي کرد. بعد از گذشت يک ربع، نوبت دسته سه نفري ما شد. وارد اتاق شديم با خودم فکر کردم شايد بيماري مشکل خصوصي داشته باشد. نفر اول در جريان معاينه شرح حال خود را بازگو کرد و بيمار ديگر در اين وضعيت شروع به خنديدن کرد. از اين وضعيت پيش آمده بسيار ناراحت شدم و پس از خروج از اتاق به منشي اعتراض کردم که شايد بيماري مشکل خصوصي داشته باشد و نتواند بازگو کند که منشي پزشک به راحتي گفت ما اين جا حرف هاي خصوصي نداريم. به دنبال شکايت هاي متعددي که از سوي بيماران در مورد نوبت هاي طولاني و ويزيت هاي گروهي بيماران در مطب برخي پزشکان و همچنين زمان کمي که برخي پزشکان صرف معاينه بيماران مي کنند، به وزارت بهداشت رسيده است ، چند سالي است که دولت همزمان با اعلام تعرفه ها زمان دقيق ويزيت پزشکان را نيز اعلام مي کند که بر اين اساس زمان معاينه بيمار در مطب پزشک عمومي ۱۵دقيقه، پزشک متخصص۲۰دقيقه و فوق تخصص ۲۵ تا ۳۰دقيقه است.به عبارت بهتر هر بيمار بابت تعرفه و ويزيتي که مي پردازد مي تواند زمان هاي بالا را در مطب پزشک به خود اختصاص دهد. اما بررسي ها و شواهد حاکي از آن است که اين حق بيمار در مطب برخي از پزشکان رعايت نمي شود. علاوه بر اين چند بيمار همزمان در مطب پذيرش مي شوند که منجر به گلايه مندي بيماران شده است.


معاينه ۴ بيمار در يک ساعت؛ ويزيت استاندارد
ايرج خسرونيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي ايران درباره علت بي توجهي متخصصان در وقت گذاشتن براي بيماران به فارس گفت: بايد متخصصان در هر ساعت ۴ بيمار را معاينه کنند به شرطي که مبلغ ويزيت به گونه اي باشد که معاينه ۳ تا ۴ بيمار در هر ساعت هزينه زندگي آنها را پاسخگو باشد.خسرونيا با بيان اينکه بسياري از پزشکان رفتار مناسبي با بيماران دارند، گفت: بنابراين پزشکان بايد احترام بيمار را حفظ کرده و براي آنها وقت کافي در نظر بگيرند البته احترام متقابل ميان پزشک و بيمار لازم است چرا که متأسفانه امروزه پزشکان احترام ۳۵ سال پيش را ندارند که شايد به دليل عدم رعايت مسائل اخلاقي از سوي برخي پزشکان باشد.رئيس انجمن متخصصان داخلي ايران تصريح کرد: برخي پزشکان سريع عصباني مي شوند و وقت کافي براي بيماران اختصاص نمي دهند اما نبايد اين خصوصيت را به تمام جامعه پزشکي تعميم داد.


۵ دقيقه وقت براي بيماران شهرستاني جايز نيست
وي گفت: برخي از بيماران ساعت ها منتظر معاينه پزشک مي مانند و از شهرستان ها به تهران مي آيند.جايز نيست که پزشک معالج فقط ۵ دقيقه برايش وقت بگذارد.خسرونيا طبق آمار جهاني اعلام کرد: در دنيا يک متخصص بايد براي هر بيمار ۱۵ دقيقه زمان صرف کند در حالي که در کشور ما به دليل کافي نبودن درآمدها و واقعي  نبودن سرانه درمان اين کار انجام نمي شود.مسعود مسلمي فرد نايب رئيس انجمن پزشکان عمومي نيز به فارس گفت: هر پزشک عمومي بايد براي هر بيمار ۱۰ دقيقه زمان صرف کند اما با توجه به شناختي که از جامعه پزشکان عمومي وجود دارد گاهي کمتر از ۵ درصد از آنها در مطب هاي خود ۲ تا ۳ بيمار را به صورت همزمان معاينه مي کنند که اين خلاف ادب و اخلاق پزشکي است و اين رفتار از نظر قانوني نيز موجه نيست.


حريم بيمار در هم شکسته مي شود
وي ادامه داد: پزشکان بايد محرم اسرار بيمار خود باشند و با اين حال بيماراني که تمايل دارند مطالب خود را فقط با پزشک در ميان بگذارند در اين حالت دچار اضطراب شده و مشکلات خود را بيان نمي کنند.مسلمي فرد گفت: گاهي در شرايط اضطرار ممکن است به دليل نبود وقت کافي چند بيمار را همزمان معاينه کرد اما در شرايط عادي قانوني نيست و پزشکان بايد براي بيماران حتماً وقت کافي در نظر بگيرند.نايب رئيس انجمن پزشکان عمومي گفت:البته اکثريت پزشکان تقريباً بيش از زمان قانوني وقت مي گذارند چرا که با توجه به شکايت هاي صورت گرفته از پزشکان و بازرسي هاي انجام شده مشخص شد که ۹۵ درصد از پزشکان عمومي به درستي وقت مي گذارند و با آنهايي که خلاف ادب رفتار مي کنند برخورد قانوني شده است.


معاينه ۱۳۰ بيمار در يک شيفت
وي افزود: با توجه به شرايط بيماري ها براي يک پزشک عمومي ويزيت حدود ۶ بيمار در يک ساعت در نظر گرفته شده است در حالي که مطب پزشکان عمومي اين حجم را نداشته و فقط در مراکز وابسته به .... آن را شاهد هستيم به طوري که در يک شيفت حتي بيش از ۱۳۰ بيمار معاينه مي شوند.


افزايش شکايت از پزشکاني که براي بيمار وقت نمي گذارند
داديار انتظامي نظام پزشکي کشور هم با اشاره به اين که شکايت از پزشکاني که وقت کافي براي بيماران نمي گذارند افزايش يافته است در اين باره به خراسان گفت : بحث حقوق بيمار به طور جدي در دنيا مطرح است و در کشور ما هم شرح حقوق بيمار و وظايف پزشک تدوين شده است اما معضل اختصاص ندادن وقت کافي براي بيماران از سوي پزشکان به دليل سياست هاي نامناسب مسئولان سلامت کشور ايجاد شده است.

دکتر قيامت افزود: سرانه درمان پايين و تعرفه ويزيت پزشکان غيرواقعي است و اين بي عدالتي موجب سوق برخي از پزشکان به سمت اين تخلف و افزايش اين گونه تخلفات شده است.وي با بيان اين که وزارت بهداشت يارانه درمان را از پزشکان دريافت مي کند، گفت: با اين حال وقتي پزشک براي رعايت اخلاق حرفه اي سوگند مي خورد بايد به سوگند خود وفادار باشد و نبايد مرتکب تخلف شود.دکتر قيامت با بيان اين که تاکنون شکايت خاصي درباره اختصاص ندادن وقت کافي براي بيمار نشده است گفت: نظام پزشکي هم در اين باره فقط تذکر مي دهد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين