جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۶
کد مطلب: 16129
۰

توصیه دانشگاه آزاد به داوطلبان رشته‌های بدون کنکور

روابط عمومی مرکز آزمون دانشگاه آزاد طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: داوطلبان دوره بدون آزمون کارشناسی ناپیوسته این دانشگاه قبل از خرید کارت اعتباری ثبت‌نام در این دوره، لیست رشته محل‌ها را مطالعه کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این اطلاعیه داوطلبان باید قبل از اینکه کارت اعتباری برای ثبت‌نام خریداری کنند، لیست رشته محل‌ها را دقیقاً مطالعه کنند تا مطمئن شوند که رشته مورد درخواست آنها جزء موارد بدون آزمون محسوب می‌شود.


روابط عمومی مرکز آزمون دانشگاه آزاد درخصوص رشته‌هایی که در لیست بدون آزمون وجود ندارد، گفت: حدود 3000 رشته محل در این مرحله برای علاقه مندان دارای مدرک کاردانی اعلام شده که قدرت انتخاب خوبی را به این دسته افراد می‌دهد تا بدون آزمون ارزشیابی شده و وارد دانشگاه شوند، اما برای ورود و ادامه تحصیل در حدود 200 رشته کارشناسی ناپیوسته، همچنان آزمون وجود دارد که متعاقباً اعلام خواهد شد.

بر این اساس متقاضیان ثبت‌نام کارشناسی ناپیوسته باید معدل دقیق مندرج در مدرک کاردانی خود را در سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد به نشانی www.azmoon.org ثبت کنند در غیر این صورت در زمان ثبت‌نام دانشگاهی از ادامه تحصیل آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

روابط عمومی درخصوص نظام وظیفه برادران، اعلام کرد: در زمان ثبت نام آقایان مشمول، نباید منعی به لحاظ قوانین نظام وظیفه داشته باشد، ضمن اینکه طول مدت تحصیل مقطع کارشناسی ناپیوسته به طور معمول دو سال است که تا حداکثر سه سال برای رشته‌های غیرآموزشی و چهار سال برای رشته‌های آموزشی قابل تمدید است، که برای افراد مشمول نباید از سه سال تجاوز کند.

همچنین روابط عمومی درخصوص پذیرش خواهران بومی، اعلام کرد: متقاضیان محل های دانشگاهی که فقط پذیرش خواهران بومی را دارند، باید بومی یکی از نقاط تابعه استانی باشند که محل دانشگاهی موردنظر آنان در آن استان قرار دارد.

روابط عمومی در این اطلاعیه در مورد فارغ‌التحصیلان کاردانی مراکز آموزش ضمن خدمت نیز گفت: فارغ التحصیلان مراکز آموزش ضمن خدمت، آموزش و پرورش و دانشسراهای سابق ( نه تربیت معلم) مجاز به انتخاب رشته‌های متجانس با رشته تحصیلی قبلی خود می باشند، بنابراین این دسته از متقاضیان نمی‌توانند انتخاب‌های غیرمتجانس داشته باشند.   شرایط و نحوه بومی‌گزینی در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها اعلام شد

مشاور عالی سازمان سنجش نحوه گزینش بومی داوطلبان دوره‌های بدون آزمون کنکور را تشریح کرد.

حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهداف بومی‌گزینی برای پذیرش در رشته محل‌های بدون آزمون کنکور، گفت: کاهش مشکلات اقامتی و معیشتی دانشجویان و دانشگاه نظیر مشکل کمبود خوابگاه، افت تحصیلی ناشی از دوری خانواده و مشکلات اقتصادی از جمله اهداف بومی گزینی است.

وی کاهش مهاجرت‌های درون کشوری را از جمله اهداف بومی گزینی عنوان کرد و افزود: گزینش بومی موجب می شود تا داوطلبان هر ناحیه با امتیازات در نظر گرفته شده بتوانند از امکان قبولی بیشتر در رشته‌های بومی بهره‌مند شوند.

توکلی با اشاره به نحوه گزینش رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی گفت: حدود 80 درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی به داوطلبان بومی ناحیه بر اساس جدول دسته بندی نواحی بومی کشور اختصاص دارد.

وی افزود: همچنین حدود 70 درصد ظرفیت رشته‌های مراکز یا واحدهای آموزشی دانشگاه پیام نور در هر شهرستان به داوطلبان بومی آن شهرستان و حدود 30 درصد ظرفیت به داوطلبان بومی شهرستان‌های تحت پوشش مرکز یا واحد پذیرنده تخصیص می‌یابد.

مشاورعالی سازمان سنجش در خصوص ملاک‌های تعیین استان بومی داوطلبان نیز اظهار کرد: در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک بخش، شهر و یا استان باشد داوطلبان بومی آن بخش، شهر و استان تلقی می‌شود.

وی افزود: در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی 3 سال آخر داوطلبی در یک بخش، شهر و یا استان نباشد، بخش، شهر و استان محل تولد داوطلب به عنوان محل بومی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

توکلی با بیان اینکه داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده‌اند استان محل تولد به عنوان استان بومی تلقی می‌شود تصریح کرد: داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده و همچنین استان تولدشان خارج از کشور بوده است، استان بومی این داوطلبان تهران خواهد بود.

ثبت‌نام برای پذیرش بدون آزمون کنکور تا 24 دی‌ماه در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org ادامه دارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.