دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۰
کد مطلب: 14712
۰
۲۳

حجاج چرا خلاف عقربه‌های ساعت طواف می کنند؟

شاگرد پروفسور حسابی بر اساس علم فیزیک، علت اینکه جهت انجام طواف دور خانه خدا خلاف جهت عقربه های ساعت است را تشریح کرد. حسین اردکانی، دکترای علم فیزیک و از شاگردان پروفسور حسابی در گفت وگو با فارس گفت: هر آنچه در شارع مقدس وجود دارد دارای مبنای علمی است به طوری که در اعمال حج آمده است که جهت حرکت برای طواف به سمت چپ و خلاف جهت عقربه های ساعت باشد یا اینکه اکثر مراجع تقلید می گویند که بهتر است در ناحیه در خانه خدا تا مقام ابراهیم طواف انجام شود.


وی افزود: تمام اینها از نظر علم فیزیک قابل اثبات است. در نیمکره شمالی که خانه خدا واقع شده است وقتی هر ذره یا جسمی خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد ۵ نیرو به آن وارد می شود که جمع این نیروها و انرژی ها به سمت داخل است. در بحث طواف هم همین است، ذرات در اینجا انسان ها هستند و مجموع این نیروها نیز به سمت مرکز که همان خانه خداست هدایت می شود.


این فیزیکدان ادامه داد: اگر در طواف، چرخش به سمت راست انجام می شد در علم فیزیک آمده است که گریز از مرکز رخ می داد و طبق قانون فیزیک ذرات که در اینجا انسان ها هستند به سمت بیرون پرتاب می شدند و نیروی آنها به سمت مرکز که همان خانه خداست هدایت نمی شد.


اردکانی گفت: حالا اگر خانه خدا در نیمکره جنوبی واقع می شد حتماً در دین ما تأکید بر این می شد که باید در جهت عقربه های ساعت یعنی به سمت راست، طواف خانه خدا انجام شود.


وی درباره تأکید بر طواف بین در خانه خدا و مقام ابراهیم نیز اظهار داشت: هر جسم متحرکی که حرکت دورانی دارد اگر شعاع کم شود، سرعت آن به طور ناخودآگاه زیادتر می شود و تمایل و تمرکز آن به سمت داخل و مرکز بیشتر می شود به همین دلیل اکثر مراجع می گویند که در این فاصله طواف خانه خدا انجام شود چون با این تمرکز، صعود و عروج رخ می دهد.


این دکترای علم فیزیک معتقد است که همه چیز در دنیا بر اساس علم فیزیک قابل بررسی است اما علم انسان در این حد نیست که تمام آنها را دریافت کند.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

United Kingdom
man momen sherafat din ro be in mozakhrafate ahmagene kam nakon. iek ahamagi baraie estehza chizi gofte, shoma chera nashr mikonin o gedasate khoda ro be shookhi migirn, lanat bar kasani ke khoda ra estehza mikonand.
Netherlands
بزار در پیت رو. مردم را خر حساب کردی
United States
این دوست دانشمند ماکه به تمام مسائل فیزیک اسلامی اشراف دارند لطفا بفرمایند این عمل برای رودل خوبه که منبعد رفتیم پولهای بی زبونو بریزیم توحلق عربها حداقل یادمون باشه خلاف عقربه ساعت طواف کنیم !!!!تمام مشکلاتمون حل شده فقط مشکل دین ومذهبمون مونده که این هم توسط دوست فیزیکدانمون حل شد من ایشون برای جایزه نوبل سا آینده پیشنهاد میکنم !!!!!
چرا همه چیزو به دین ربط میدن، معلوم نیست !از این بدتر اینکه سریع میرن سراغ یه آدمی که بین مردم آبرویی داره . این آقای دکنر ار هم چسباندن به زنده یاد دکتر حسابی، حالا گیریم که ایشون شاگرد آخر دکتر حسابی بودن، گردش بر خلاف حرکت عقربهای ساعت چه ربطی به مکه داره ؟ مگه با چه سرعتی دور خونه خدا میچرخن که گریز از مرکز ایجاد بشه ؟
United States
بابا این چرت و پرت ها چیه خجالت بکشید
ممنون . واقعا من از دین عزیز اسلام سپاسگزارم که به ما هم دنیا داد و هم آخرت.
Germany
از کی فیزیک را تفسیر میکنند! من که این چرت را نفهمیدم،یک فیزیک دان
United States
سلام خیلی جالب نیست که از علم برای توجیه این گونه مسائل استفاده کنیم. ضمن این که فکر میکنم مراسم حج به دوره پیش از اسلام مربوط می شود. پس اگر بصیرتی هم در ان نکته وجود داشته باشد به دوره جاهلیت یا قبل تر خواخد رسید . می توان از مذهب استفاده های بهتری کرد. مثلا در تاکید دین به نظافت و پاکی استقاده کنیم تا مکانهای تفریحی را به زباله دانی تبدیل نکنیم.
United States
yani age ye mashine lebasshoie dashte bashi ke rastgard bashe to khane khada albasaro khoshk nemikone ke hich tar tar ham mikone .in harfa bache dabestaniro ham gol nemizane daneshmand
قابل توجه اقای پرفسورطواف دور کعبه یک رسم عربی بوده که قبل از اسلام نیز وجود داشته و بنیانگزاران آن اعراب قبل از اسلام می باشند
United States
1400 سال پیش ساعت رو با چه مارکی می زدند برادر؟
معلومه که این شاگرد تنبل دکتر حسابی بوده.من هم به عنوان فوق لیسانس فیزیک و 20 سال تدریس در ایران اعلام می کنم همه مطالب بالا چرت و پرت بود. آخه اینا چیه که اینها می گنخدایا ببین چه بندگان احمقی داری.
Austria
اگه مرحوم پروفسور حسابي در قيد حيات بودند، مطمئنا مدرك طرف را باطل اعلام ميكرد. اين يارو هم مثل به اصطلاح مهندس؟؟؟ بازرگان از نوابغ روزگار است!!!
United States
مگه عربستان اومده تو نیم کره شمالی؟
United States
بخش اولخیلی جالبه که از اقای دکتر حسین اردکانی دکترای فیزیک و شاگردپرفسور حسابی در اینترنت خبری نیست غیر از این خبر. فقط محض اطلاع گفتم2- نیازی نیست کسی دکترای فیزیک باشه که بتونه راجع به نیروهای وارده بر یک ذره در حال چرخش نظر بده. همه دانشجویان مکانیک و برخی رشته های فنی مرتبط در درس دینامیک این مسایل را مطالعه می کنند. بایک دانش ساده در دینامیک می توان فهمید این گزارش هیچ پایه و اساس علمی ندارد.زیرا:اولا نیروی گریز از مرکز همیشه به سمت خارج است
United States
بخش دومثانیا به این نقل قول توجه کنید "وقتی هر ذره یا جسمی خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد ۵ نیرو به آن وارد می شود که جمع این نیروها و انرژی ها به سمت داخل است. خب در این نقل قول اولا انرژی جهت ندارد که به سمت داخل باشد یا خارج اینو یک دانش اموز دبیرستانی نیز می داند ثانیااین 5 نیرو چی هستن که دکتر بزرگوار گفته اند. شاید منظورشون نیروی گرانش بوده که همیشه به سمت زمین است. نیروی گریز از مرکز که همیشه به سمت خارج دایره دوران می باشد. شاید شاید نکته ای که مدنظر دکتر بوده نیروی کریولیس باشه. که اونهم آقای دکتر اشتباه حساب کردند و اتفاقا در نیمکره شمالی و در صورتی که زایر محترم در خلاف عقربه های ساعت (یا در جهت مثبت مثلثاتی) حرکت کنه به سمت خارج وارد میشه
United States
بخش سومحالا به این نقل قول دقت کنید"هر جسم متحرکی که حرکت دورانی دارد اگر شعاع کم شود، سرعت آن به طور ناخودآگاه زیادتر می شود و تمایل و تمرکز آن به سمت داخل و مرکز بیشتر می شود به همین دلیل اکثر مراجع می گویند که در این فاصله طواف خانه خدا انجام شود چون با این تمرکز، صعود و عروج رخ می دهد." اگر انسان ماهواره بود و دور زمین حرکت می کرد حق با دکتر است کاهش شعاع سبب افزیش سرعت دورانی می شودو افزایش شعاع سبب کاهش سرعت دورانی به دلیل تاثیر گرانش و گریز از مرکز. ولی نه برای انسانی که سرعتش ناشی از عضلاتش می باشد نه تاثیر نیروی گرانش و گریز از مرکز.فکر کنم خیلی طولانی شد خودم از نوشتن خسته شدم. وافعا متاسفم که هر چیز بی ارزشی رو چون داره اعمال دینی رو تایید می کنه علمی جلوه میدن.
صادق
Iran, Islamic Republic of
درست متن و بخون.بله نیروی گریز از مرکز به سمت بیرون است اما تو متن گفته اگر گردش به سمت راست بود گریز از مرکز رخ میداد.
شما نظر منو نذاشتید -متاسفم-----------------خب دوست عزیز اگر به باورهای اکثریت مردم ایران بتازید معلومه که کامنت شما منتشر نخواهد شد . انتقادات باید علمی و کارشناسانه باشد . نه حالت توهین به این و اون. در خدمتتون هستیم
Iran, Islamic Republic of
nemidoonam chi begam
طواف کاری به فیزیک ندارد 0 در حدیث امده القلب حرم الله ولا تسکنو فی حرم الله غیرالله دل خانه خداست غیر خدا را در خانه خدا ساکن نکنید بر خلاف عقربه های ساعت طواف کردن به این خاطر است که قلب ما به خانه خدا نزدیک تر است فقط دل باید خانه خدا باشد نه مکانی برای آرزوهای پوچ دنیا و شیطان خدا انسان را هدایت می کند اماشیطان فریب میدهد
magid
مطلب جالبی بود .قابل توجه اقایان مخالف این مطلب .برن به غیر از کتابها ی ی مدور واز نیروهای که به مرکز میدان تا ثیر میگذارد بکنند که فعلا بیشتر شعبده بازی هارا توسط میدانهای مغناتیسی برقی انجام میشود
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
بيان اين مطلب كه هر آنچه در اديان الهي امده است از منظر علوم رياضي و يا فيزيك نيز مورد تاييد است مثال نقض دارد و گره زدن زلف دين با علم كه بسياري در طول تاريخ سعي برآن داشتند هميشه درست ازآب در نمي آيد دوماً استدلال ايشان در خصوص نيروي داخلي و خارجي در هنگام طواف با فرض قبول جهت نيرو و استدلال ايشان از نظر مقداري با توجه به سرعت پايين طواف كنندگان و جرم انها به نظر من قابل صرف نظر كردن است و نمي تواند علت علمي براي حكم شارع مقدس باشد اينگونه استدلاله ا ابروي دين و فيزيك هر دو را ميبرد
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.