فیلسوف مسیحی:دین راه سعادت بشر است/ نتایج و مصایب تأکید افراطی بر علم
استاد فلسفه دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند و فیلسوف اخلاق معاصر تصریح کرد: سیطره علم و نتایج حاصل از آن نشان داد که تأکید افراطی بر علم نمی تواند خوشبختی و سعادت بشر را به دنبال داشته باشد.
جان هالدن استاد فلسفه دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند و فیلسوف اخلاق معاصر در خصوص جایگاه دین در دنیای معاصر به خبرنگار مهر گفت: اگر نگاهی به دوران گذشته و به ویژه نگاهی به عصر خرد بیندازیم مشاهده می کنیم که دین به عنوان منبع معرفتی بشر به حاشیه رانده شد.
وی در ادامه یادآور شد: بسیاری از اصولی که از دین استخراج می شد از منبع دیگری مورد استخراج قرار گرفت و اگر منافی با مبانی منبع عقل بود در حاشیه قرار می گرفت و رد می شد.
مؤلف "فلسفه کاربردی: اخلاق، جامعه و فرهنگ" افزود: بسیاری از باورهای دینی از جمله آفرینش جهان با مبانی علمی زیر سؤال می رفت. آنچه اصل بود و اعتبار داشت علم و روشهای علمی بود.
وی در ادامه افزود: بر اساس همین اصل بود که تکامل جای آفرینش و خلقت را می گرفت و آنرا بی اعتبار می دانست و شواهد علمی دیدگاه دینی و مذهبی در مورد منشأ و خلقت هستی را نادرست می پنداشت.
مؤلف "خدا باوری و خدا ناباوری" تصریح کرد: اما نتایج حاصل از تأکید افراطی بر علم نیز نمایان شد. دوران روشنگری که عصر مهجور ماندن دین است نتوانست دین و اعتقادات دینی را از بین ببرد.
مؤلف "در جستجوی معنا" یادآور شد: سیطره علم و نتایج حاصل از آن نشان داد که تأکید افراطی بر علم نمی تواند خوشبختی و سعادت بشر را به دنبال داشته باشد. راه درست تأکید افراطی بر علم و دین نیست بلکه بهره و توجه به هر دو موضوع است.
جان هالدن استاد فلسفه دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند و فیلسوف اخلاق معاصر در خصوص جایگاه دین در دنیای معاصر به خبرنگار مهر گفت: اگر نگاهی به دوران گذشته و به ویژه نگاهی به عصر خرد بیندازیم مشاهده می کنیم که دین به عنوان منبع معرفتی بشر به حاشیه رانده شد.
وی در ادامه یادآور شد: بسیاری از اصولی که از دین استخراج می شد از منبع دیگری مورد استخراج قرار گرفت و اگر منافی با مبانی منبع عقل بود در حاشیه قرار می گرفت و رد می شد.
مؤلف "فلسفه کاربردی: اخلاق، جامعه و فرهنگ" افزود: بسیاری از باورهای دینی از جمله آفرینش جهان با مبانی علمی زیر سؤال می رفت. آنچه اصل بود و اعتبار داشت علم و روشهای علمی بود.
وی در ادامه افزود: بر اساس همین اصل بود که تکامل جای آفرینش و خلقت را می گرفت و آنرا بی اعتبار می دانست و شواهد علمی دیدگاه دینی و مذهبی در مورد منشأ و خلقت هستی را نادرست می پنداشت.
مؤلف "خدا باوری و خدا ناباوری" تصریح کرد: اما نتایج حاصل از تأکید افراطی بر علم نیز نمایان شد. دوران روشنگری که عصر مهجور ماندن دین است نتوانست دین و اعتقادات دینی را از بین ببرد.
مؤلف "در جستجوی معنا" یادآور شد: سیطره علم و نتایج حاصل از آن نشان داد که تأکید افراطی بر علم نمی تواند خوشبختی و سعادت بشر را به دنبال داشته باشد. راه درست تأکید افراطی بر علم و دین نیست بلکه بهره و توجه به هر دو موضوع است.