جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۵:۳۸
کد مطلب: 12843
۰

کشور برتر توليدکننده علم در 2012

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با اعلام آخرين آمار توليد علم دانشمندان گفت: کشور ما در حال حاضر رتبه 20 توليد علم جهان را در دست دارد که اين رتبه با در نظر گرفتن کشورهاي پيشرفته علمي و صنعتي مقامي درخور توجه و با اهميتي است. دکتر جعفر مهراد در گفتگو با مهر با اعلام آخرين آمار توليد علم دانشمندان ايران از ابتداي سال 2012 ميلادي تا 21 ژوئيه 2012 ميلادي که رقمي برابر 12346 مقاله است، گفت: ايران با اين ميزان از توليدات علمي در حال حاضر رتبه 20 توليد علم جهان را در دست دارد که با در نظر گرفتن کشورهاي پيشرفته علمي و صنعتي مقامي درخور توجه و با اهميت است.

وي اظهار داشت: با احتساب توليد 12346 مقاله توسط دانشمندان ايران در بازه زماني مزبور، جمهوري اسلامي ايران 941/1 درصد از کل توليد علم جهان را به خود اختصاص داده است؛ همچنين ميزان رشد توليدات علمي کشور سبب شده که سهم توليد علم دانشگاه ها و موسسات پژوهشي از کل توليد علم جهان در سال هاي اخير از حدود 1 درصد به تقريبا 2 درصد افزايش يابد.

مهراد ادامه داد: در راس جدول توليد علم جهان، جمهوري خلق چين با توليد 102،805 مقاله (165/16 درصد از کل توليد علم جهان) نشسته است. سپس، ايالات متحده آمريکا، انگلستان، آلمان و ژاپن به ترتيب با 70525 مقاله (089/11 درصد از کل توليد علم جهان)، 62415 مقاله (814/9 درصد از کل توليد علم جهان)، 58459 مقاله (192/9 درصد از کل توليد علم جهان) و 45210 مقاله (109/7 درصد از کل توليد علم جهان) رتبه هاي دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.

سرپرست ISC اظهار داشت: تقريبا کشورهايي که پيش از اين جايگاه خود را در توليد علم جهان حفظ کرده بودند، اکنون نيز به همان نسبت در جايگاه ممتازي از توليد علم جهان قرار دارند. بدين ترتيب کشورهايي مانند فرانسه، کانادا، ايتاليا، اسپانيا و استراليا که درواقع در گروه کشورهاي پيشرفته علمي قرار دارند در توليد علم نيز شاخص، ممتاز و برجسته هستند. اين کشورها به ترتيب با توليد 40415 مقاله (355/6 درصد از کل توليد علم جهان)، 37411 مقاله (882/5 درصد از کل توليد علم جهان)، 34005 مقاله (347/5 درصد از کل توليد علم جهان)، 31071 مقاله (886/4 درصد از کل توليد علم جهان) و 29128 مقاله (58/4 درصد از کل توليد علم جهان) رتبه هاي 6 تا 10 توليد علم جهان را از آن خود کرده اند.

مهراد افزود: کره جنوبي، هندوستان، تايوان و ترکيه 4 کشوري هستند که با کسب رتبه هاي 11، 12، 15 و 18 از قاره آسيا پيشتر از جمهوري اسلامي ايران (حائز رتبه 20) قرار دارند. به طوريکه سهم توليد علم جمهوري اسلامي ايران از کل توليدات علمي جهان برابر با 941/1 درصد بوده و اين درحالي است که سهم ترکيه از توليد علم جهان برابر با 069/2 درصد است؛ همچنين کشور برزيل با توليد 18637 مقاله در جايگاه 14 توليد علم جهان نشسته است. فاصله جمهوري اسلامي ايران با فدراسيون روسيه (13899 مقاله) که داراي رتبه 17 جهان است تنها 1554 مقاله است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ادامه داد: کشورهاي بلژيک، لهستان، دانمارک، اتريش، پرتغال، يونان، نوروژ، سنگاپور و فنلاند تماما در اين رتبه بندي بعد از جمهوري اسلامي ايران قرار دارند. رژيم اشغالگر قدس با توليد 7621 مقاله (198/1 درصد از کل توليد علم جهان) رتبه 25 را بدست آورده است.

وي تصريح کرد: ميزان توليدات علمي کشورهاي دانمارک، رژيم اشغالگر قدس، اتريش، پرتقال، يونان و فنلاند زير 10 هزار مقاله است و در دامنه اي بين 6200 تا 8400 مقاله قرار دارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!