شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۷
کد مطلب: 12449
۰

مغز انسان هنگام خريد چگونه عمل مي‌كند؟

مطالعات نشان مي‌دهد ترجيحات افراد ناخودآگاه بوده و آن‌ها به سرعت به سمت انتخاب‌هايي متمايل مي‌شوند كه زودتر از ديگر گزينه‌ها در جلو چشم آن‌ها ظاهر شده‌اند، به ويژه در شرايطي كه تصميمات بايد بدون تامل اتخاذ شوند.

در سه آزمايش انجام شده شركت‌كنندگان به هنگام انجام انتخاب‌هاي سريع به طور مكرر افراد و كالاهاي مصرفي را ترجيح دادند، كه اول از همه به آنها ارائه شد.

به گفته دانشمندان، اين يافته‌ها كاربردهاي عملي را در حوزه‌هاي مختلف از جمله بازاريابي مصرف‌كننده خواهد داشت.

به گفته دانا آر. كارني يكي از نويسندگان اين تحقيق و پروفسور دانشگاه رشته مديريت در دانشگاه كاليفرنيا، مديران در بازاريابي يا عرصه مديريت ممكن است بخواهند استراتژي‌هاي تجاري خود را با آگاهي از اين نكته كه نخستين رويارويي براي مشتريانشان قابل ترجيح است، گسترش دهند.

به عنوان بخشي از اين مطالعه، از افراد شركت‌كننده خواسته شد كه سه گروه مختلف از قبيل دو تيم شامل دو دستيار فروش مرد و دو دستيار فروش زن را مورد ارزيابي قرار دهند. پس از قرار گرفتن در معرض انتخابات هر گروه، از آن‌ها در مورد اولين ترجيحاتشان پرسش شد.

شركت‌كنندگان همچنين يك وظيفه واكنش به زمان برگرفته از روانشناسي شناختي را انجام دادند كه با استفاده از آن ترجيحات ناخودآگاه و اتوماتيك شركت‌كنندگان براي هر انتخاب مورد ارزيابي قرار گرفت.

صرف نظر از بيان آن‌ها در خصوص اين كه چه كساني را ترجيح مي‌دادند، مشخص شد كه اين افراد همواره به طور ناخودآگاه (معيار شناختي ترجيح) نخستين تيم يا شخصي كه به آن‌ها معرفي مي‌شد، را برمي‌گزيدند.

به منظور آزمودن اين نظريه بر روي كالاهاي مصرفي، دانشمندان از بيش از 200 مسافر در يك ايستگاه قطار خواستند كه يكي از دو قطعه مشابه آدامس بادكنكي را ظرف يك ثانيه پس از ديدن گزينه‌ها انتخاب كنند و دريافتند كه به هنگام فكر كردن سريع، آدامسي كه نخست به آن‌ها نشان داده شد، انتخاب ارجح در اكثر موارد بود.

اين پژوهشگران بر اين باورند كه چندين مولفه ممكن است در پس نتايج اين مطالعه باشند از جمله اين كه منشا ترجيح براي انتخاب نخست ريشه در انطباق تكاملي مطلوب بودن نخستين‌هاست. به عنوان مثال در بسياري از موارد انسان‌ها به طور ذاتي تمايل دارند نخستين افرادي را كه ملاقات مي‌كنند مانند مادر يا اعضاي خانواده، ترجيح دهند.

نتايج اين پژوهش در مجله PLoS ONE انتشار يافت.     منبع: خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد