شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ / ۲۰:۲۱
کد مطلب: 18813
۰

GPS مغز انسان کشف شد

اين سلول شبکه اي که نام خود را از الگوهاي شبکه اي سه گوش گرفته که طي آن اين سلول موقعيت يابي را فعال مي کند درميان ساير سلولهاي مغز مشخص است چرا که فعال شدن آن نشان دهنده چندين نقطه ديگر است.
اين رفتار شيوه اي است که سلولهاي شبکه اي به مغز امکان ضبط سرنخهاي موقعيت يابي است. اين نوع موقعيت يابي ادغام مسير ناميده مي شود.
دکتر جاشوا جاکوبز استاديار دانشکده مهندسي زيست پزشکي دانشگاه دريکسل که محقق اصلي اين پروژه بود، گفت: مسئله مهم اين است که اين الگوي شبکه اي بسيار داراي استحکام است چرا که نشان مي دهد چگونه مردم مي توانند نقاطي که در آن حضور داشته اند را حتي در يک محيط جديد به خاطر بسپارند.
محققان توانستند براي تشخيص اين سلولها فرصت نادري براي مطالعه آمار مغز بيماران مبتلا به صرع با الکترودهاي کاشته شده در اعماق مغزشان به عنوان بخشي از درمان بدست آورده بودند. آنها نتايج تحقيقات خود را در آخرين شماره مجله عصب شناسي منتشر کردند.
در طي اين تحقيقات، 14 بيمار يک بازي ويدئويي انجام دادند که آنها را براي رسيدن از يک نقطه به نقطه ديگر و به دست آوردن برخي اشياء و يادآوري بازگشت به نقطه اي که هرکدام از اشياء بود، به چالش کشيده شدند. اين تيم با اين آزمايش رابطه بين موقعيت يابي داوطلبان در بازي ويدئويي و فعاليت نورونها را بررسي کردند.
جاکوبز گفت: هرکدام از سلولهاي شبکه اي به چندين موقعيت فضايي که به شکل يک شبکه مرتب شده اند، پاسخ مي دهند. اين الگوهاي مثلثي يک الگوي مغزي است که نقش مهمي در موقعيت يابي ايفا مي کند. بدون اين سلولهاي شبکه اي به نظر مي رسد که انسان اغلب راه خود را گم مي کند و صرفا به مشخصه هاي مسير اتکا خواهد کرد. از اين رو سلولهاي شبکه اي براي حفظ حس موقعيت در يک محيط حائز اهميت است.
اين سلولها پيشتر در موشها کشف شده بود اما نتايج اين گروه تحقيقاتي نشان مي دهد که الگوهاي شبکه اي اين سلولها در انسانها رايج تر از موشها است چرا که اين سلولها نه تنها در قشر درون بيني مغز قرار گرفته بلکه در قشر کمربندي مغز نيز مشاهده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی