دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱ / ۰۵:۰۷
کد مطلب: 12352
۰

دارو؛ ايراني يا خارجي؟!

ايران اولين کشور منطقه و سومين کشور آسيايي در زمينه توليدات دارويي است. وزير بهداشت و درمان ضمن اعلام اين خبر به مهر گفت: در حال حاضر ۹۶درصد داروهاي مورد نياز کشور در قالب ۲هزار و ۵۰۰ قلم دارو در کشور توليد مي شود همچنين چرخه مالي صنعت دارويي کشور هم نزديک به ۲هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان برآورد مي شود. حدود ۳۰تا ۳۵ درصد از اين اعتبار نيز سهم ۴ درصدي داروهاي وارداتي است. همچنين دستجردي خبر داد که با توليد ۱۲ داروي جديد، مي توانيم ۲۰۰ ميليون دلار صرفه جويي ارزي داشته باشيم.

اين خبرهاي منتشر شده بسيار خوشايند است و حکايت از پيشرفت صنعت دارويي کشورمان دارد. اما سوال اين جاست افزايش کميت توليد دارو در کشور تا چه حد توانسته است کيفيت اين محصول را تضمين کند؟ از طرفي چرا هنوز هم برخي پزشکان و اغلب بيماران، مصرف داروي خارجي را به داخلي ترجيح مي دهند؟   کپي برداري دارويي
دکتر «هادي پور» يک داروساز درباره وضعيت موجود صنعت دارويي کشور مي گويد: صنعت دارويي کشور نسبت به گذشته وضعيت مطلوب تري دارد اما بايد گفت سياست هاي دارويي کشور، سياست هاي روزآمدي است که فقط براي گذران امور طراحي شده است. ادامه اين روند نيز نه تنها رقابتي را در اين صنعت به همراه ندارد، بلکه صنعت داروسازي کشور را با مشکل مواجه مي کند.

دکتر «مهدي محمدزاده» رئيس انجمن علمي مديريت و اقتصاد دارو نيز در اين باره به ايسنا مي  گويد: در حال حاضر زيرساخت هاي توليد دارو در کشور چنان قوي است که مي توان گفت ۵۰ درصد ظرفيت توليد دارو، در کشور خالي است. با آن که با همين ۵۰درصد ظرفيت زيرساخت هاي سخت افزاري توليد دارو، ۹۷درصد نياز کشور را برطرف مي کنيم.

وي اظهار مي دارد: مصرف دارو در کشور ما به لحاظ آماري بالاست، مطابق آمار رسمي وزارت بهداشت ، مردم کشور در هر روز، بيش از يک قلم دارو مصرف مي کنند که چهار برابر ميانگين ميزان جهاني است. اما از لحاظ ريالي سرانه مصرف دارو در کشور، ۴۲ دلار است که ميانگين آن در جهان به ۱۴۲ دلار مي رسد.


کيفيت از زمين تا آسمان
در اين بين برخي مسئولان و کارشناسان بر اين باورند که با وجود افزايش کميت توليد ضرورت دارد به کيفيت داروها نيز توجه بيشتري شود. در مقابل برخي ديگر از مسئولان مدعي کيفيت مطلوب اين داروها هستند.

«عبدالعزيز جمشيد زهي» عضو پيشين کميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين باره به ما مي گويد: اجراي سياست هاي نامناسب وزارت بهداشت و درمان در توليد داروي داخلي، موجب شده است شرکت هاي داروساز به کيفيت داروهاي خود اهميت ندهند و در حال حاضر کيفيت داروهاي خارجي با داروهاي داخلي فاصله زيادي دارد.

اما رئيس انجمن علمي مديريت و اقتصاد دارو، کيفيت داروهاي ايراني را پايين تر از داروهاي وارداتي نمي داند و مي گويد: ذهنيت مردم در خصوص مصرف کالاهاي خارجي در اين خصوص بي تاثير نيست. ما هنوز نتوانسته ايم ذهنيت مردم را در اين زمينه تغيير دهيم تا بپذيرند که جنس خارجي هميشه بهتر از جنس داخلي نيست.

دکتر محمدزاده تاکيد مي کند: البته ما هم ادعا نمي کنيم همه داروهاي ايراني کيفيت برتري دارند. از طرفي اين اعتقاد را هم نداريم که دارو را بدتر از شرکت هايي مي سازيم که اقدام به صادرات مي کنند. بلکه بايد گفت توليدکنندگان و دست اندرکاران دارو، هنوز با دانش مديريت و تجارت بين الملل آشنا نيستند. دکتر منتصري عضو هيئت مديره سنديکاي صنايع داروسازي کشور نيز کيفيت داروهاي توليد داخلي را تاييد مي کند. وي مي گويد: کيفيت داروهايي که در برخي شرکت هاي داروسازي کشور توليد مي شود، با بالاترين سطح استاندارد بين المللي تطابق دارد. از طرفي کارخانه هاي سازنده دارو بايد طبق استانداردهاي جهاني دارو به توليد اقدام کنند و ملزم به رعايت قانون استاندارد بين الملل هستند. هيچ توليدکننده اي حق ندارد دارو را پايين تر از سطح استاندارد بين المللي توليد و به بازار عرضه کند.

اين داروساز در پاسخ به اين سوال که آيا استفاده از کف مواداوليه (پايين ترين دوز تاثيرگذار دارو) تاثيري بر کيفيت دارو دارد مي گويد: استفاده از کف مواد اوليه اشکالي ندارد. زيرا اين ميزان مواد موثر کف استاندارد جهاني است. اغلب شرکت هاي داروسازي معتبر کشورمان نيز از استانداردهاي اروپا، آمريکا و انگليس، براي توليد دارو پيروي مي کنند. حتي استاندارد چيني را که مورد قبول توليدکنندگان چيني در حوزه دارو است، قبول ندارند. وي معتقد است: داروهاي توليد داخلي استاندارد لازم را دارند و سال هاست که مردم با مصرف داروهاي داخلي درمان مي شوند. به عنوان مثال شرکت توليد داروي ... از زمان آغاز به کار تاکنون ۴ميليارد عدد پني سيلين به بازار عرضه کرده است.

دکتر «شرعي» عضو کميسيون ماده ۲۰ وزارت بهداشت و درمان هم بر اين نظر است که ۹۵درصد مردم با داروهاي داخلي درمان مي شوند. از اين رو کيفيت داروي ايراني قابل قبول است و مردم به راحتي مي توانند از داروهاي توليد داخلي استفاده کنند.

از اين مقام آگاه مي پرسيم مواد اوليه يا موثر دارو از کدام کشورها وارد مي شود؟ دکتر شرعي در پاسخ به ما مي گويد: هر دارو نياز به مواد اوليه خاصي دارد، اما اغلب مواد اوليه توليد دارو از کشورهاي اروپاي غربي يا کارخانه هاي معتبر هند و چين وارد مي شود.

البته شنيده شده است که مواد اوليه توليد دارو از شرکت هاي آمريکاي جنوبي هم وارد مي شود. دکتر شرعي آن را رد نمي کند و مي گويد: اگر از اين شرکت ها وارد مي شود بايد شرکت هايي اين اقدام را انجام دهند که تاييديه جهاني داشته باشند و مورد قبول مراجع رسمي بين المللي باشند. ولي آيا توليدکنندگان دوز موثر و لازم را براي توليد دارو به کار مي گيرند يا به کف آن اکتفا مي کنند. عضو کميسيون ماده ۲۰ وزارت بهداشت در اين باره مي گويد: اين مورد را نمي توانيم رد يا تاييد کرد زيرا بايد از سوي آزمايشگاه ها به اثبات اين موضوع بپردازيم. اما توليدکنندگان ملزم هستند که بسته به نوع دارو، دوز لازم را به کار گيرند.

دکتر شرعي به بحث نظارت در زمينه توليد دارو اشاره مي کند و مي گويد: نظارت بر عملکرد شرکت هاي توليدي، به طور ادواري انجام مي شود. از روند توليد نمونه برداري مي شود. آزمايشگاه کنترل کيفيت وزارت خانه نيز بايد آن را تاييد کند و اعتبار کارخانه مورد قبول باشد سپس داروي توليدي وارد بازار شود.   نگرش بيماران
با وجود توضيحات مسئولان مبني بر کيفيت مناسب داروهاي توليد داخل پس علت رغبت نداشتن برخي بيماران به استفاده از داروهاي ايراني و تمايل آن ها به مصرف داروي خارجي چيست؟

دکتر مهدي محمدزاده رئيس انجمن علمي مديريت و اقتصاد دارو در اين باره مي گويد: ما مطابق کشورهاي پيشرفته دنيا دارو را در دسترس مردم قرار مي دهيم، اما درباره کيفيت داروها ابتدا بايد به ارائه تعريف علمي آن در عرصه مديريت پرداخت.

وي مي افزايد: کيفيت يعني تامين آن چه متقاضي مي خواهد به عنوان مثال بيمار انتظار دارد قرصي که مصرف مي کند خوش بلع باشد. يک بروشور کامل و بسته بندي خوبي داشته باشد، راحت قابل حمل بوده و اثربخشي بالايي داشته باشد. اگر اين موارد در توليد يک دارو لحاظ نشده باشد، در اين خصوص موفق نبوده ايم. هم چنين بايد گفت بازاريابي دارو نقش موثري در گرايش مردم در مصرف داروهاي ايراني دارد.

«جمشيد زهي» عضو پيشين کميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز علت اصلي گرايش پزشکان و بيماران را مصرف داروهاي خارجي، پايين بودن کيفيت محصولات داخلي مي داند. وي مي گويد: در صنعت دارويي کشور تحولاتي ايجاد شده است و سياست گذاري وزارت بهداشت اين است که در زمينه دارو به خودکفايي برسيم. اما بايد گفت چون بررسي و تحقيقات لازم بر کيفيت داروي توليد داخلي انجام و از طرفي استانداردهاي لازم هم رعايت نمي شود، داروهاي داخلي کيفيت مطلوبي ندارند.

اما دکتر منتصري عضو هيئت مديره سنديکاي صنايع دارويي کشور، تبليغات را در مصرف داروهاي خارجي بسيار تاثيرگذار مي داند و مي گويد: داروهاي وارداتي دو دسته هستند. بخشي داروهايي هستند که ما نمي توانيم آن ها را در داخل کشور توليد کنيم که واردات آن دارو ضروري است. اما يک سري داروها هستند که با وجود آن که دانش و امکانات توليد آن ها در داخل کشور وجود دارد اما همان دارو از کشورهاي ديگر وارد مي شود و چون نسبت به داروي مشابه داخلي گران تر است فروش بالايي ندارد. هدف دولت نيز ايجاد فضايي رقابتي در اين صنعت است که اجازه مي دهد چنين داروهايي به کشور وارد شود.

وي متذکر مي شود: در بسياري موارد برخي پزشکان ترجيح مي دهند داروي خارجي را براي بيماران خود تجويز کنند که همين موضوع مي تواند تشويقي براي استفاده از داروي خارجي باشد.

دکتر شرعي عضو کميسيون ماده ۲۰ وزارت بهداشت و درمان، بيمار را در اين رابطه مقصر نمي داند و مي گويد: بيمار در خصوص مصرف دارو تصميم گيرنده نيست، زيرا اين پزشک است که دارو را براي بيمار تجويز مي کند، اگر مردم تمايل به مصرف داروي خارجي دارند، ناشي از تشويق برخي پزشکان است.

وي مي افزايد: تبليغات هم در گرايش پزشکان به تجويز آن ها و مصرف بيماران از داروهاي خارجي تاثيرگذار است.

شرکت هاي خارجي با بازاريابي خوب به اهداف خود مي رسند.

از وي مي پرسيم آيا شما کيفيت بهتر داروي خارجي را نسبت به داروي ايراني رد مي کنيد؟ دکتر شرعي در اين باره نيز مي گويد: اصلا اين گونه نيست، ممکن است برخي داروهاي خارجي کيفيت بهتري نسبت به داروي توليد داخلي داشته باشند و شرکت توليدکننده، آن سال ها براي توليد اين دارو زحمت کشيده باشد. اما نبايد اين گونه القا شود که از توليد داخلي حمايت نکنيم و داروي خارجي را تبليغ و ترويج کنيم. بايد اين اعتماد را به پزشک و بيمار بدهيم که داروي ايراني را با امنيت خاطر مصرف کنند.

اما دکتر «هادي پور» داروساز به موارد ديگري در اين باره اشاره مي کند و مي گويد: رويکرد جديد وزارت بهداشت و صنعت داروسازي، به سمت کپي کردن داروهاي گران قيمت است. در حالي که سازمان جهاني بهداشت کپي برداري از فرآورده هاي دارويي را در کشورهاي در حال توسعه جايز مي داند.

اين داروساز به ايسنا مي گويد: کشورهايي نظير چين، هند و مصر با تغيير سياست هاي دارويي خود توانسته اند به سمت خصوصي سازي و استقلال بيشتر کارخانه هاي داروسازي گام بردارند، ضمن تقويت ساخت داروهاي ژنريک و ورود به عرصه هاي توليد مواد اوليه و داروهاي گياهي، سهم قابل توجهي از بازارهاي منطقه اي را به خود اختصاص دهند. پيوستن اين کشورها به بازارهاي جهاني نه تنها باعث رکود صنايع دارويي آن ها نشده است، بلکه با جذب حمايت ملي در مواردي حضور پررنگ تر اين کشورها در عرصه هاي توليد و صادرات دارو به بازارهاي جهاني را در پي داشته و اين صنعت را در همه زمينه ها به شکوفايي رسانده است.

دکتر هادي پور در ادامه يادآور مي شود: اغلب شرکت هاي بزرگ دارويي جهان در بخش توليد ۲۵تا۳۱ درصد، در بخش تحقيق و توسعه ۱۸تا۲۴ درصد و در بخش بازاريابي و فروش ۴۵تا۷۵ درصد، در ايجاد اشتغال سهم دارند. حال آن که کارخانه هاي داروسازي داخلي در بخش توليد ۹۱تا۹۶ درصد، در بخش تحقيق و توسعه 0.5 تا ۲درصد و در بخش بازاريابي و فروش، ۳تا 7.5 درصد در ايجاد اشتغال سهم دارند.

چنين به نظر مي رسد، صنعت دارويي کشور روند رو به رشدي را آغاز کرده است و هر روز شاهد توليد داروهاي جديد هستيم، اگر اين صنعت اطمينان لازم را در زمينه اثربخشي دارويي، به پزشکان و بيماران داخلي بدهد به طور قطع با موفقيت هاي چشمگيري رو به رو خواهد شد و صرفه جويي ارزي را در پي خواهد داشت.

چکيده گزارش
طي سال هاي اخير صنعت دارويي کشور تحولات چشمگيري داشته است و هر روز، داروي جديدي رونمايي مي شود.به طوري که کارخانه هاي داروسازي کشورمان به طور متوسط هر کدام سالانه ۵تا ۱۵ قلم داروي جديد را به بازار عرضه مي کنند. مسئولان مدعي هستند ۹۶ درصد داروي مورد نياز مردم، در داخل کشور توليد مي شود، اما موضوعي که همه به آن تاکيد دارند کيفيت مطلوب دارو است. برخي کارشناسان اين صنعت کيفيت داروي توليد داخل را همپاي ديگر کشورها مي‌دانند. اما برخي دست اندرکاران نيز معتقدند اين صنعت براي رسيدن به توليد داروهاي با کيفيت تلاش بيشتري از خود نشان دهد.     خراسان / شماره انتشار 18158
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.